Kan en almindelig 4-hjulstrukket varebil med en dieselmotor på 2,5 liter klare sig mod en specialbygget ørkenracer med en V8-motor på 4,0 liter og hjul så store som olietromler i et 14 dage langt ørkenrace over skærver og tårnhøje sandklitter?
Jep!
Jep!
Det gjorde i alle tilfælde det danske markkerpar Tom Lindboe og Jens Bjørn Flodin, da de efter 5.000 kilometers hæsblæsende race rullede i mål i Dakar på en imponerende andenplads i det 4-hjulede klassement – pakket ind mellem to heftige specialbyggede QT Bowler Wildcats med letvægtschassis og overvældende vægteffekt.Ramt af uheld
Der var fire danske biler, heraf to på gule plader og en på papegøjeplade, meldt til start i race-truppen i Intercontinental Rally 2013, som fulgte sporet fra det oprindelige ørkenrally fra Paris til Dakar.
To af de danske biler blev ramt af uheld tidligt i løbet og kom ikke til at spille nogen rolle, mens den tiloversblevne varebil formåede at klemme sig ind mellem den vindende Wildcat og feltets markant hurtigste bil af samme type, nemlig den danske kørt af Jacob Glad og Philip V. Hansen.
To af de danske biler blev ramt af uheld tidligt i løbet og kom ikke til at spille nogen rolle, mens den tiloversblevne varebil formåede at klemme sig ind mellem den vindende Wildcat og feltets markant hurtigste bil af samme type, nemlig den danske kørt af Jacob Glad og Philip V. Hansen.
Vandt med 42 minutterDe blev imidlertid ramt af uheld undervejs af både mekanisk og terrænmæssig art, hvorimod Tom Lindbo og Jens Bjørn Flodin formåede at holde et fint flow i deres gennemkørsel og kile deres Land Rover Defender 90” TD5 ind på en samlet andenplads.
Så en ordinær varebil kan godt hamle op med en ekstrem, specialbygget ørkenracer, når det kommer til seriøse udfordringer.
På samme måde lykkedes det de sydafrikanske proffer Giniel de Villiers og Dirk von Zitzewitz køre deres Toyota Hilux i mål på en samlet andenplads i det sydamerikanske Dakar Rally.
I modsætning til Lindboes standardvarebil må Giniels Hilux karakteriseres som meget mere ekstrem og trimmet specielt til det krævende raid, der krydsede flere landegrænser på den 6.000 kilometer lange rute. Med en V8-motor på 5,0 liter under frontklappen var der trækkraft og fart nok til at være blandt de hurtigste i Top-5 på 11 af rallyets 14 specialetaper.
Sydafrikanerne kørte i mål 42:22 min. efter den sejrende 11-dobbelte Dakar-vinder Stephane Peterhansel i en X-Raid Mini.