Investeringslysten i landets virksomheder boostede i oktober salget af nye varebiler med 32 procent, og for hele året til og med forrige måned er salget gået frem med 17,5 procent. Alligevel kan der spores så udbredt en tilbageholdenhed, at det kan betale sig at satse på udlejning af varebiler.
Sådan ser man i det mindste på det hos GSV Materieludlejning med afdelinger i Ishøj, Næstved, Rødby, Odense, Aarup, Kolding, Esbjerg, Horsens og Aarhus.
Et trendy alternativ
Produktchef Henrik B. Christensen, GSV, har bemærket, at mange af udlejningsfirmaets kunder kører i lejede eller leasede biler, og det gav stødet til et nyt initiativ.
– Det gør det naturligt for os at tilbyde en løsning, så vore kunder ikke kun kan hente det materiel, de har brug for, men også deres køretøjer, fastslår han.
Især kunder med tidsbegrænset behov for en eller flere ekstra biler har udnyttet fordelen ved at kunne leje deres biler. Lejebiler tenderer med andre ord til at blive ligeså almindeligt som at leje materiel til aktuelle opgaver og projekter.
Løsning til akutte behov
– Mange virksomheder har et aut behov for materiel og køretøjer, men har ikke så megen tiltro til opsvinget, at de vil indgå i flere langsigtede økonomiske bindinger end højst nødvendigt, tilføjer Henrik B. Christensen.
For mange virksomheder er det afgørende at have en forudsigelig driftsøkonomi og kunne reagere hurtigt og justere de faste omkostninger i forhold til ordretilgang og omsætning.
GSV har på den baggrund etableret et program af varebiler til udlejning baseret på modeller som VW Transporter og Caddy, Citroën Berlingo, Renault Scenic og Ford C-Max såvel som Opel Vivaro, Renault Master og Mercedes-Benz Sprinter.
Der er tale om såvel kassevogne som ladvogne og afhænigt af type er de udstyret med træbeklædning, rotorblink og anhængertræk.
Prisforskellen ikke så stor
Et eksempel på udlejning af en varebil fra GSV er virksomheden Site Security i Esbjerg, som opererer med mobile løsninger til overvågning af f.eks. byggepladser, og i den forbindelse har lejet en VW Transporter.
– Vi havde akut brug for en servicevogn. I stedet for at vente mellem fem og otte uger på en leasingbil, kunne vi med det samme få en bil hos GSV, fortæller Lasse Østergaard-Jensen, der samtidigt understreger den betydning ordningen har for hans virksomhed ved at den ikke forpligter hans virksomhed på langt sigt som ved en leasingaftale.
– Og prisforskellen er egentlig ikke stor, siger han, som bl.a. løser opgaver for entreprenører, Esbjerg Havn, Kastrup Lufthavn og festivalarrangementer.