Varebiler testet med og uden additiv i London | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 27 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
CataClean har testet sit additiv-produkt på  Peugeot Partner HDI årgang 2016 under arbejdskørsel i og omkring London
CataClean er et eksempel på et produkt til pleje og rensning af bilers brændstofsystem

Varebiler testet med og uden additiv i London

Med additiv kørte fem Peugeot Partnere 10 procent længere på literen og udledte 24 procent færre skadelige stoffer

af Jess Ulrik Verge
30. oktober 2017
i Miljø, Nyheder

Luftforureningen i de europæiske storbyer er et varmt emne, der diskuteres i offentligheden og har politisk bevågenhed. Den engelske producent af brændstof-additiver – CataClean Global Ltd – nøjes dog ikke med at følge debatten.

Virksomheden har testet sit produkt. Den store interesse for luftkvaliteten i særligt de tæt trafikerede områder passer CataClean Global Ltd. ganske godt. Deres kerneprodukt er nemlig et additiv, der hedder CataClean, der markedsføres som egnet til at rense motorers brændstofsystemer, så de udleder færre skadelige stoffer.

24 procent færre skadelige stoffer

I en nylig test foretaget på fem stk. Peugeot Partner hævder CataClean, at additivet fik bilerne til i gennemsnit at udlede 24 procent færre skadelige stoffer og på samme tid at forbedre dieseløkonomien med næsten 10 procent.

Europæiske hovedstæder forbyder diesel

At additiver har en gavnlig virkning på brændstofsystemet er almindeligt anerkendt. Midlerne kan reducere de belægninger, der med tiden ophobes i motoren.

Entreprenørs biler brugt i testen

I hvor høj grad et additiv virker, er dog ikke kendt. Men CataClean vil gerne sætte nogle tal på, og så må man jo selv vurdere, om disse tal virker sandsynlige.

CataClean har foretaget sin test sammen med flådestyrings-virksomheden ARI. Testen foregik i februar og marts i år. Som ‘forsøgskanin’ fik ARI lov at bruge en af sine kunder, nemlig en entreprenør, der udfører byggeprojekter i og omkring London.

Testbilerne kørte næsten 11.000 km

Den testede varebilsflåde bestod af fem stk. Peugeot Partner HDI årgang 2016. Testen foregik over otte uger. De første fire uger kørte bilerne uden additiv, mens man målte på deres udstødning og registrerede deres dieselforbrug.

Derefter fik bilerne tilsat additivet CataClean efter forskrifterne i en fire-ugers periode med samme målinger af udstødning og brændstofforbrug. Bilerne kørte tilsammen 6800 miles (10.880 km) i testforløbet.

NOx’erne reduceret med 16 procent

CataClean oplyser, at udledningen af kvælstofoxider (NOx) blev reduceret med 16 procent, ligesom udledning af kulbrinter blev nedbragt med 32 procent. Brændstoføkonomien blev forbedret med 9,7 procent, og dieselpartikelfilteret skulle ikke længere regenereres så ofte.

Borgmester vil have varebiler ældre end Euro 4 ud af København

Før behandlingen skulle filteret regenereres for hver 169 miles (270 km). Nu skulle det først renses efter 215 miles (344 km). Samtidig hævder CataClean, at filterets levetid vil blive forlænget med 1344 miles (2.150 km) til 124.224 miles (198.758 km).

Ikke alle motorer behøver additiver

I Danmark har vi interesse-organisationen FDM, der på sin hjemmeside nævner brugen af additiver uden dog at anbefale alle at bruge dem. “Det er ikke alle biler som ophober belægninger indvendig i motoren. Det er blandt andet afhængig af den enkeltes kørselsmønster,” skriver FDM.

Generelt virker et additiv ved at blødgøre de affaldsstoffer, der under forbrændingen aflejres på f.eks. stempler, ventiler, indsprøjtningsdyser og EGR-ventil. Når stofferne er blødgjort, brændes de af sammen med dieselen eller benzinen.

Tags: additivbrændstofCataCleanLondonluftforureningMiljø
Tidligere Artikel

MAN TGE til eventyr

Næste Artikel

Forstadsgiganten Suburban på weekendudflugt

Næste Artikel
På taget er der et standard Thule Roof Rack og et knap så standard rør til fiskestænger

Forstadsgiganten Suburban på weekendudflugt

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
CataClean har testet sit additiv-produkt på  Peugeot Partner HDI årgang 2016 under arbejdskørsel i og omkring London

Varebiler testet med og uden additiv i London

30. oktober 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

23. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering