Som de siger i cykelsporten: ’Det er hårdt at være ren’. Europa-Parlamentet sænker grænsen for varebilers CO2-udledning til 147 g/km i 2020. Samtidig bliver bilproducenternes smuthuller fjernet, og der kommer mere pålidelige test-metoder.
Det skriver Ingeniøren på deres hjemmeside.
Grænsen for CO2-udledninger fra nye, lette erhvervskøretøjer købt inden for EU’s grænser bliver sænket fra 203 gram pr. kilometer i dag til 147 gram pr. kilometer i 2020.
Det fremgår af et lovforslag, som Europa-Parlamentet godkendte i går, tirsdag, efter at der allerede er indgået en uformel aftale om teksten med EU-ministrene.
Som en konsekvens bliver der også indført nye og mere pålidelige metoder til at teste CO2-udledning.
Tyskerne fik deres vilje
Forslaget blev godkendt i tirsdags med 552 stemmer for, 110 imod og 12 hverken for eller imod.
Oprindeligt stod der 135 g/km i Europa-kommissionens oprindelige forslag, men specielt den tyske bilindustri, som har oparbejdet et ry for sin omfattende lobby-virksomhed, når det kommer til CO2-regler, har modarbejdet forslaget, som endte på de 147 g/km, som det store flertal altså kunne acceptere.
De 147 g/km er gennemsnittet af CO2-udledningen for en producents varebiler med en køreklar vægt på op til 2,6 ton og en tilladt totalvægt på 3,5 ton og gælder for alle producenter med en produktion på 1000 biler om året eller flere.
Vil forsøge
I dag kan producenterne benytte sig af et system med såkaldte super-kreditter for at nå målet om mindre udslip. Super-kreditterne giver ekstra ‘vægt’ til varevogne, der udleder mindre CO2 end 50 g/km. Det system stopper i 2018.
For at nå frem til tal på forbrug og udledninger, der ifølge lovforslaget er nærmest umulige at opnå ved normal, daglig kørsel, har producenterne også udnyttet smuthullerne i de nuværende miljøtests, NEDC. Men det skal også stoppe, når de bliver afløst af det nye, FN-definerede WLTP, World Light Duty Test Procedure.
Under forhandlingerne fik forslagsstillerne tilsagn fra Europa-kommissionen om at forsøge at indføre de nye miljøtests, skriver altså ing.dk.