Varebiler skal udlede 25 procent mindre CO2 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Varebiler skal udlede 25 procent mindre CO2

EU-kommissionen har netop vedtaget en stramning af reglerne for varebilers CO2-udledning, så de skal sænke CO2-udledningen med 56 g/km. Samtidigt bliver det sværere for producenterne at snyde

af Thomas André
28. januar 2014
i Baggrund, Nyheder

Som de siger i cykelsporten: ’Det er hårdt at være ren’. Europa-Parlamentet sænker grænsen for varebilers CO2-udledning til 147 g/km i 2020. Samtidig bliver bilproducenternes smuthuller fjernet, og der kommer mere pålidelige test-metoder.

Det skriver Ingeniøren på deres hjemmeside.

Grænsen for CO2-udledninger fra nye, lette erhvervskøretøjer købt inden for EU’s grænser bliver sænket fra 203 gram pr. kilometer i dag til 147 gram pr. kilometer i 2020.

Det fremgår af et lovforslag, som Europa-Parlamentet godkendte i går, tirsdag, efter at der allerede er indgået en uformel aftale om teksten med EU-ministrene.

Som en konsekvens bliver der også indført nye og mere pålidelige metoder til at teste CO2-udledning.

Tyskerne fik deres vilje

Forslaget blev godkendt i tirsdags med 552 stemmer for, 110 imod og 12 hverken for eller imod.

Oprindeligt stod der 135 g/km i Europa-kommissionens oprindelige forslag, men specielt den tyske bilindustri, som har oparbejdet et ry for sin omfattende lobby-virksomhed, når det kommer til CO2-regler, har modarbejdet forslaget, som endte på de 147 g/km, som det store flertal altså kunne acceptere.

De 147 g/km er gennemsnittet af CO2-udledningen for en producents varebiler med en køreklar vægt på op til 2,6 ton og en tilladt totalvægt på 3,5 ton og gælder for alle producenter med en produktion på 1000 biler om året eller flere.

Vil forsøge

I dag kan producenterne benytte sig af et system med såkaldte super-kreditter for at nå målet om mindre udslip. Super-kreditterne giver ekstra ‘vægt’ til varevogne, der udleder mindre CO2 end 50 g/km. Det system stopper i 2018.

For at nå frem til tal på forbrug og udledninger, der ifølge lovforslaget er nærmest umulige at opnå ved normal, daglig kørsel, har producenterne også udnyttet smuthullerne i de nuværende miljøtests, NEDC. Men det skal også stoppe, når de bliver afløst af det nye, FN-definerede WLTP, World Light Duty Test Procedure.

Under forhandlingerne fik forslagsstillerne tilsagn fra Europa-kommissionen om at forsøge at indføre de nye miljøtests, skriver altså ing.dk.

 

Tidligere Artikel

Ny Opel Meriva til gammel pris

Næste Artikel

Seat Leon ST på alle fire

Næste Artikel

Seat Leon ST på alle fire

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Reglerne for transport med varebiler skal strammes op, så der kommer styr på sikkerhed og konkurrenceregler

Varebiler skal udlede 25 procent mindre CO2

28. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering