Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Mercedes eVito lanceres i første halvdel af 2018 med et beskedent batteri på 41 kWh
Er der nogen, der kan huske Better Place? De tilbød batteriskifte i stedet for opladning. Mercedes var allerede i 1972 tændte på ideen
Mercedes LE 306 var en el-dreven varebil/minibus. Batteriet vejede 860 kg, og rækkevidden var mellem 50 og 100 km med op til 80 km/t

Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske

Vito, Sprinter og Citan bliver alle tilbudt med elektrisk drivlinje i de kommende år, lover Mercedes

af Jess Ulrik Verge
26. november 2017
i Kommentar, Nyheder

Først Vito, så Sprinter og til sidst Citan. I den rækkefølge vil Mercedes indføre el-drift i sit varebilprogram. Som flere andre bilproducenter har Mercedes i mange år været vældig godt forberedt til det, der kaldes ‘overgangen til el-drift i transportsektoren.’

De var i gang allerede i 1972 med model LE 306. Den blev prøvekørt under bl.a. OL i Munchen, men med sin beskedne ydelse, korte rækkevidde og høje pris var den uegnet til dagligt brug.

Anden gang gik heller ikke

38 år senere prøvede Mercedes igen med Vito E-Cell. Nu var teknikken mere anvendelig, men tiden, markedet eller industrien var åbenbart stadig ikke moden. Så den blev taget af plakaten igen.

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

Tredje gang er måske lykkens gang. I første halvdel af 2018 kommer eVito i handelen. Og i 2019 følger elektriske udgaver af Sprinter og Citan.

Svagt batteri på kun 41 kWh

eVito har desværre et beskedent batteri. Kapaciteten er på kun 41,4 kWh. Det er dermed ikke større end det, der findes i den lille personbil Renault Zoe, hvis rækkevidde angives til 3-400 km.

eVito har en angivet rækkevidde på blot 150 km. Ved lave temperaturer og fuld last opgives rækkevidden til 100 km, og topfarten er beskedne 120 km/t.

Ingen hurtigladning

Endnu en overraskelse er, at det tager cirka 6 timer at lade batteriet op. Inden for prisen på 40.000 euro før moms (300.000 danske kr.) kunne det synes overkommeligt at indbygge den ret så simple elektronik, der gør hurtigladning muligt.

Verden var ikke klar til Vito E-Cell

Mercedes kan sagtens bygge en el-drevet, mellemstor varebil, der kan køre 400 km og lades op på en halv time. Måske ville prisen være blevet for høj. I hvert fald kommer den første generation af eVito kun til at trille rundt inde i byerne.

Mercedes oplyser, at de vil investere yderligere 150 millioner euro i elektrificering af deres varebilmodeller i løbet af de kommende år. Man kan så håbe, at nogle af pengene vil gå til kraftigere batterier og kortere ladetider.

Tags: CitanElektrificeringeVitoMercedesMercedes-BenzSprinter
Tidligere Artikel

Van of the Year på grøn grund

Næste Artikel

Endnu en selvkørende robot

Næste Artikel
Det østrigske postvæsen og dets samarbejdspartnere ser et stort potentiale i den selvkørende post-robot Jetflyer. Foto: Energie Steiermark

Endnu en selvkørende robot

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mercedes eVito lanceres i første halvdel af 2018 med et beskedent batteri på 41 kWh

Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske

26. november 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering