Varebilerne er på vej ind i EU's regulativ om godskørsel
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
- EU har en unik mulighed for at tage lederskab inden for modernisering af vejtransporten - ikke kun inden for EU, men i hele verden, sagde transportkommissær Violeta Bulc, da vejtransportpakken blev præsenteret

Varebiler med i nye regler om godskørsel

EU-kommissionen anbefaler, at dele af regulativet om godskørsel i EU skal udstrækkes til også at gælde varebiler

af Jess Ulrik Verge
6. juni 2017
i Nyheder, Trafikpolitik

EU-kommissionen præsenterede onsdag sin vejpakke med anbefalinger til nye fælles spilleregler for den europæiske sektor for godskørsel på vej. Kommissionen anbefaler, at varebilerne kommer med i det ene af de to regulativer, der skal ændres.

Regulativet hedder (EC) No 1071/2009 og gælder for dem, der er beskæftiget i sektoren. Kommissionen anbefaler, at dele af regulativet udstrækkes, så det ud over lastbilerne også kommer til at gælde varebiler op til 3,5 tons totalvægt.

Tre grader af indgriben

Kommissionen har i sit udspil opstillet tre mulige grader af indgriben. Mulighed nummer 1 er den blideste indgriben og består i blot at afklare tvetydigheder i loven.

Ole Birk og social dumping

Mulighed nummer 2 lægger noget mere til, nemlig at styrke mulighederne for at håndhæve lovene, mens mulighed nummer 3 desuden medtager en omfattende ændring af hele regelsættet for transport af vejgods i Europa. Kommissionen anbefaler nummer 3, som er den højeste grad af indgriben.

Varebilerne skal med – delvist

Samtidig anbefaler kommissionen, at anvendelsesområdet for reglerne skal udvides. I øjeblikket gælder EU-regulativet No 1071/2009 kun for de tunge køretøjer – lastbilerne.

Kommissionens samlede foretrukne forhandlingsudspil består dermed af mulighed nummer 3 og en delvis udvidelse af det pågældende regulativ.

Forskellige meninger

Kommissionen finder, at der i medlemslandene er et bredt ønske om af få klarere regler og bedre muligheder for myndighedshåndhævelse. Men samtidig finder kommissionen, at der er forskellige meninger, når det gælder ændringer, der kan påvirke konkurrenceforholdene mellem vognmændene i medlemslandene.

“I lande med høje lønninger er fagforeningerne tilbøjelige til at ønske strengere cabotage-regler, mens vognmandsforeninger i lande med lavere lønninger gerne ser en mere liberal cabotage-lovgivning,” hedder det i udspillet.

Omkostninger vil stige

Kommissionen vurderer, at en delvis inddragelse af varebiler i regulativet vil medføre, at de berørte virksomheders driftsomkostninger vil stige med mellem 4 og 10 procent.

Hård kritik af regeringens varebilsudvalg

Varebilerne skal ifølge kommissionen have en form for tilladelser til godskørsel. For at opnå tilladelserne skal firmaerne bl.a. opfylde nogle krav til kapital for at få dem udstedt.

Generelt set mener kommissionen ikke, at det vil skade de små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne, men det vil kunne påvirke de små operatører negativt, da disse i højere grad gør brug af varebiler.

Det første skridt er taget

DTL (Dansk Transport og Logistik) noterer sig, at Vejtransportpakken tager et første skridt i retning af en regulering af varebilsområdet, og håber dermed, at der tages et skridt i retning af mere fair konkurrence.

DTL er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane og taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU. DTL er i øvrigt paraply for SKV (Specialforeningen for Kurer- og Varebilstransportører).

Forhandlinger forude

Vejpakken skal nu diskuteres og forhandles mellem medlemslandenes politikere og myndigheder. I sidste ende er det Europa-Parlamentet, der skal stemme de ændringer igennem, som måtte komme. En endelig beslutning og ikrafttræden forventes at ligge et par år ude i fremtiden.

Kommissionens udspil kan læses her:

https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/10102/2017/EN/SWD-2017-194-F1-EN-MAIN-PART-1.PDF

Tags: cabotageEO-kommissionenGodskørselVejtransportpakken
Tidligere Artikel

Automatisk nødbremse standard på MAN TGE

Næste Artikel

Kias lille crossover skal hedde Stonic

Næste Artikel
Kias Stonic ligner en gadedreng men bliver formentligt noget i stil med en højpandet Rio

Kias lille crossover skal hedde Stonic

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
- EU har en unik mulighed for at tage lederskab inden for modernisering af vejtransporten - ikke kun inden for EU, men i hele verden, sagde transportkommissær Violeta Bulc, da vejtransportpakken blev præsenteret

Varebiler med i nye regler om godskørsel

6. juni 2017

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering