Selvfølgelig vil de gerne sælge vinterdæk. De er jo for pokker dækbranchen. Men de sælger jo ikke flere dæk, fordi vi skifter to gange om året. Det betyder jo bare, at vi slider halvt så meget på dobbelt så mange dæk, så der går dobbelt så lang tid mellem indkøbene.
Så vi kan altså uden problemer i den retning tage Dækimportørforeningens råd for gode varer. Og det råd er, at du skal skifte til vinterdæk, når det bliver vinter. Specielt hvis du kører mange kilometer i en varebil.
Chaufføren har travlt
Varebiler er blandt de kvikke biler, både i byernes tætte trafik, på landeveje og på motorveje. Chaufføren har travlt, hvis han skal nå sit stramme program.
Derfor burde en tur i grøften og det efterfølgende værkstedsophold være enhver varebilchauffør eller håndværkers værste mareridt.
Ringe vejgreb
Lige præcis det scenario kan meget let blive til virkelighed til vinter. Dæktællinger viser nemlig, at tæt ved 50 procent halvdelen af varebilerne kører på sommerdæk om vinteren.
-Og med det ringe vejgreb, som sommerdæk har på vinterlige veje, er det bestemt ikke nogen god idé, siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust.
Fedtet og glat
Helt nye tyske dæktest viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje. Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber, ser det lige så slemt ud for sommerdækkene. Og kører man på byggepladser og andre steder, hvor der er fedtet og glat, kan det blive decideret svært at komme frem.
-Risikoen for uheld er således meget større, hvis man kører på sommerdæk. Og har man blot et mindre uheld, er det dyrt sparede penge ikke at skifte dæk, siger Kenneth Saust.
De bløde trafikanter
Han noterer, at buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste selv ved et mindre uheld let løber op i mellem 10.- og 20.000 kroner, mens fire nye vinterdæk til en varebil måske kun koster omkring 4.-5.000 kroner inklusive montering.
-Den merudgift kan meget hurtigt være tjent ind for et håndværker- og transportfirma, og så er det værd at tænke på, at man også har et ansvar for de bløde trafikanter, som er cyklister og fodgængere. Hvem har lyst til at tænke på, at man havde et uheld med denne type trafikant, fordi man havde sparet på det rette dækvalg, spørger Kenneth Saust.
Dækstatistik for varebiler
Ved seneste januar-dæktælling for varebiler foretaget af Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed, kørte 42 procent af varebilerne på sommerdæk i januar, selv om vejr- og vejforhold krævede M+S-mærkede vinterdæk med snefnugsymbol.
Kilde: Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed.
Facts om varebiler om vinteren
- To tredjedele (65 procent) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.
- 22procent kørte med mindre end de anbefalede tre mm mønsterdybde.
- Ud af disse 22procent var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.
Er det dyrere med to sæt dæk end med kun ét?
I store træk er det lige så billigt at benytte to sæt egnede dæk som et, der kun er egnet en del af året. Man slider jo kun et sæt ad gangen og kører cirka den samme samlede distance på dækkene. Så forskellen er udgiften til fire ekstra fælge og hjulskift to gange årligt.
Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje. Og rammer man en blød trafikant, kommer der en moralsk dimension ind i billedet, som de fleste gerne havde været foruden.