Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
EU-kommissionen ønsker en 15 procents CO2-reduktion i 2025, men for varebiler vil det ikke være muligt, hævder ACEA

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

Europæisk bilindustri tager til genmæle over for EU's udspil om endnu strammere emissionskrav. 2025-målet er uopnåeligt for varebiler, hævder ACEA

af Jess Ulrik Verge
20. november 2017
i Nyheder

EU-kommissionen ønsker, at vare- og personbilers gennemsnitlige CO2-udslip skal være 30 procent lavere i 2030 end i 2021. Kommissionen ønsker desuden, at der fastlægges et ‘midtvejsmål’ i 2025 om en 15 procents reduktion.

Kommissionens udspil blev præsenteret på det nyligt afviklede klima-topmøde i Bonn. Udspillet er væsentligt mere ambitiøst, end hvad der blev lagt op til i Parisaftalen i 2015. Faktisk er det så ambitiøst, at man kun vil kunne nå målet ved en omfattende elektrificering af Europas bilpark.

Svær at sluge

De europæiske bilindustriers sammenslutning, ACEA, har svært ved at sluge dele af kommissionens udspil. Sværest har de det med 2025-målet. – At fastsætte et nyt emissionskrav så relativ tidligt efter 2021 vil sætte bilindustrien i en umulig situation, siger ACEA’s generalsekretær Erik Jonnaert.

Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn

Han hævder, at det vil være umuligt inden for så kort en tidsramme at nå at udvikle teknologien og implementere de nødvendige ændringer. – Her tænker jeg ikke mindst på varebilerne. I forhold til personbiler tager det længere tid at udvikle en ny varebil, foruden at varebiler traditionelt har en længere model-levetid, siger han.

Ikke optimistiske

ACEA er heller ikke optimistiske med hensyn til at nå en generel 30 procents reduktion i 2030. – Vi anser en 20 procents reduktion for opnåelig. Prisen for at nå målet vil blive høj, men den er acceptabel.

Erik Jonnaert medgiver, at CO2-mål er motiverende for innovation i bilindustrien, men set i lyset af den til dato beskedne udbredelse af biler med alternative drivmidler, virker EU-kommissionens udspil aggressivt. – Skal vi nå et sådant mål i 2030 behøver markedet en indsprøjtning af biler med alternative drivmidler.

Mere infrastruktur

– Europa skal investere langt mere i at udbygge infrastrukturen med f.eks. ladestationer, før forbrugerne for alvor tager elektriske biler til sig, siger Erik Jonnaert. Han anerkender, at EU-kommissionen også har dette med i sit udspil.

ACEA kalder til samling om fremtidens miljørigtige varebiler

– Men dette er jo kun én side af sagen. En anden side er, at biler med alternative drivmidler også skal være økonomisk opnåelige for den gennemsnitlige europæer, og netop dette er en af de store udfordringer for udbredelsen af f.eks. elektriske biler.

2025 kan være en milepæl

– En radikal omstilling af bilindustrien til produktion af biler med alternative drivmidler er jo noget, der tager tid. Derfor synes vi, at det er mest hensigtsmæssigt alene at fastsætte et 2030-mål.

– I stedet for et midtvejs-mål kunne man sætte 2025 op som en milepæl, hvor vi kan gøre status over, hvor langt vi er nået i vores bestræbelser på at nå målet i 2030, lyder det fra Erik Jonnaert.

Tags: ACEABonnCO2emissionskravErik JonnaertEU-kommissionenMiljø
Tidligere Artikel

Dansk opfindelse gør ledning mellem bil og trailer overflødig

Næste Artikel

Ford Transit 4x4 er for høj og for dyr - men nice

Næste Artikel
Det er nice med 170 hk og firehjulstræk, når man har en trailer efter, men den støjer, siger Jakob Munk

Ford Transit 4x4 er for høj og for dyr - men nice

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
EU-kommissionen ønsker en 15 procents CO2-reduktion i 2025, men for varebiler vil det ikke være muligt, hævder ACEA

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

20. november 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering