Biler knuses på stribe for at afgøre, om de er sikre nok til at bliver overøst med anerkendende stjerner, og hidtil har den selvstændige institution Euro NCAP haft travlt med at molestere familiebiler, men nu går det også ud over større modeller, dem i varebilklassen.
Modeller som Fiat Scudo alias Citroën Jumpy og Peugeot Expert, Ford Transit, Hyundai H-1, og Renault Trafic alias Opel Vivaro og Nissan Primastar har fået tæv, så lakken holdt op med at passe.
Altsammen for sikkerhedens skyld
Euro NCAP-institutionens hensigt med disse kollisionstests er den samme som for alle de øvrige biler, den knuser: at afdække de vigtigste detaljer ved bilernes passive sikkerhed og gennem resultaterne anspore producenterne til at forbedre bilernes svage punkter.
De testede van-modeller var ganske vist personbilvarianter med flere sæderækker, men ellers identiske med de varebiler, vi kender fra vejene herhjemme.
Slappere krav til varebiler
Michiel van Ratingen, generalsekretær for Euro NCAP, fastslår i den forbindelse:
– Disse biler anvendes ofte i businessverdenen og af familier som alternativ til store MPV-modeller. Der er tale om varianter af varebilkonstruktioner med færre opdateringer af sikkerhedsudstyret end for almindelige personbiler.
Populære biler som VW Transporter, Mercedes-Benz Vito og Fiat Ducato burde have været inkluderet i den trup, som nu er kollisionstestet, men det vil ifølge Michiel Ratingen ændre sig med tiden. På grund af mindre restriktive lovkrav er sikkerheden i disse biler ikke på højde med sikkerheden i personbiler, men generalsekretæren er overbevist om, at det vil ændre sig fremover.
Nogle producenter er længere fremme i sæderne end andre, når det gælder varebiler, der også sælges til personbefordring, og som derfor udstyres bedre til benefice for sikkerheden. Et eksempel herpå er Ford Transit, der er konstrueret og indrettet med Euro NCAP’s testprocedure in mente. Sikkerhedsudstyret omfatter fx sideairbag for at minimere personskader som følge af sideværts kollisioner. Euro NCAP lægger også vægt på, at bilen kan udstyres med det såkaldte Lane Keep Assist.
Langt efter personbilerne
Ved kollisionstesten blev Transit i øvrigt tildelt de maksimale fem stjerner. Fiat Scudo fik tre stjerner. Det samme gjorde Hyundai H-1, mens Renault Trafic måtte nøjes med to. Sammenlignet med Transit er biler som Renault Trafic og Fiat Scudo bagud på point, når det gælder sikkerheden ved en frontalkolllision.
Ved testen af varebilerne anvendte Euro NCAP en procedure baseret på det grundlag, der anvendes ved kollisionstest af almindelige personbiler. Målet er at anspore bilproducenterne til at gøre varebiler lige så sikre som personbiler.
Se testresultater og video fra crashtesten på www.altomvarebiler.dk/rystende resultat af crastest