Hvor kører man hen med sin nye eller brugte varebil, når der er brug for mere indretning end det nøgne og skrabede varerum, som en fabriksproduceret standardmodel i regelen byder på?
Spørgsmålet er aktuelt, når varebilen skal bruges af f.eks. en håndværker med behov for reoler og skabe, en montører med udstyr til at passe en døgnvagt eller chauffører til distribution af fødevarer eller transport af handicappede.
Man opsøger specialister i indretning af varebiler og blandt disse er Rehabiler med afdelinger i København, Odense, Haderslev og Vejle.
Vi har besøgt den sidstnævnte for at få et indtryk af, hvordan den slags foregår. Rehabiler specialiserede sig for seks år siden i opbygning af biler til handicappede, men har siden udvidet aktiviteterne til også at omfatte indretning og montering af udstyr i hyrevogne, og erhvervsbiler i almindelighed og varebiler i særdeleshed.
Alt i udstyr til indretning
Rehabiler specialiserede sig for seks år siden i opbygning af biler til handicappede, men har siden udvidet aktiviteterne til også at omfatte indretning af og montering af udstyr i hyrevogne, specialopbygninger og varebiler.
Virksomheden importerer og forhandler tilbehør fra det italienske Order System, og råder derved over et så omfattende program af komponenter, at den kan udføre komplette indretninger uden at være afhængig af mange forskellige underleverandører.
Fra skuffereoler til sovekabine
Programmet af tilbehør spænder fra reoler, skabe, skuffer, stativer, beslag, ophæng, kroge, surringsskinner, vippebeslag, beklædning, gulvbelægning, trinbrædder og ramper til arbejdslys, lygter, rotorblink, ekstra strømforsyning, invetere fra 300 til 3000 watt, opladere, luftfyr og laptopbeslag – og meget mere.
Hvad så med lifte, kraner og specielle kasseopbygninger i polyester eller aluminium eller for den sags skyld jalousidøre, skydedøre, isolering og sovekabiner?
– Vi er selvforsynende med alt, hvad der er brug for af komponenter og udstyr, og har erfarne specialister til at foretage opbygning og indretning til ethvert formål, fortæller erhvervskonsulent Michael Pedersen.
Fra tegning til færdig bil
Når en varebil skal indrettet efter inviduelle krav til specielle formål, laver Michael Pedersen et udkast med tegning af indretningen, og når den er godkendt, går specialisterne på værkstedet igang med opbygningen.
I Vejle har Rehabiler 18 ansatte, og heraf er de 14 beskæftiget på værkstedet, der på årsbasis lægger hånd på omkring 350 varebiler i forbindelse med indretning, ombygning og opbygning. Dertil kommer omkring 250 handicapbiler og et stort antal hyrevogne.
Det er et bredt spænd af erhvervsbiler, der arbejdes med – fra stationcars, MPV- og SUV-udgaver til pick-up modeller, kassevogne og chassisversioner.
Rationelt samarbejde
Rehabiler har et tæt samarbejde Autohuset Vestergaard, der forhandler Ford, Fiat og Renault, Alfa Romeo, Dacia, Kia, Seat og Volvo i otte jyske og fynske afdelinger.
Bilhuset sælger årligt omkring 10.000 biler, hvoraf 20 pct. indrettes og opbygges hos Rehabiler, omring 8 pct. af varebilerne er chassismodeller, som forsynes med opbygning og udstyr.
Rehabiler ejes af Jesper Sørensen og Kim Søndergaard, som står i spidsen for virksomhedens afdelinger i henholdsvis Vejle og Odense.
På vej til Århus
Derudover har virksomheden samarbejde med servicecentre i København og Haderslev, henholdsvis ABD på Hammersholm i Hvidovre og BRD Platz på Ellehammervej i Haderslev.
Desuden forhandles der p.t. med en mulig samarbejdspartner om etablering af et servicecenter i Århus. For Autohuset Vestergaard giver samarbejdet med Rehabiler en solid synergieffekt i forbindelse med levering af specialindrettede varebiler til bilhusets kunder.
Øje for nye muligheder
Hvad koster så en individuel indretning af en varebil? Bortset fra nogle kampagneløsninger til faste priser afhænger det af behov og ønsker. Det kan være fra et prisleje mellem 5.000 og 10.000 kr. til 100.000 kr.
– Det er ikke så længe siden, at vi afleverede en chassismodel med lukket kasse indrettet med værksted og alt til faget hørende for et dansk karting-team, men typisk koster indretning og opbygning af en varebil mellem 30.000 og 50.000 kr., fortæller Michael Pedersen.
Mens han og de øvrige ansatte løser opgaverne med levering af komplette løsninger, holder Jesper Sørensen skarpt øje med mulighederne for at videreudvikle og supplere aktiviteterne.
Noget nyt i Rehabilers regi er f.eks. et specialstel, som gør det muligt modificere et fabriksmonteret og fast originalsæde, så det bliver luftaffjedret.