Varebil-statistik af tvivlsom værdi | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Varebil-statistik af tvivlsom værdi

Nye tal fra Applus-undersøgelse gav ingen nærmere forklaring på iøjnefaldende forskelle i fejlrater for varebil-trio fra PSA og Fiat

af Morten Dam
4. juni 2013
i Nyheder

Trillinger kan være meget ens i ydre og som regel også i opførsel, men det gælder ikke i bilernes verden.
I den seneste Applus-statistik over syn af fire år gamle varebiler skilte Citroën Jumper sig overraskende ud fra søstermodellerne Peugeot Boxer og Fiat Ducato.
De tre modeller har samme tekniske DNA, alle tre er produceret på det samme samlebånd, og tre modeller havde fire års tjeneste bag sig, da de blev synet.
Alligevel blev der kun fundet 34,3 ejl pr. 100 synede eksemplarer af den franske PSA-gruppes Citroën Jumper, mens der blev fundet 51,8 fejl på Peugeot Boxer fra samme koncern og 57,6 fejl på Ducato fra den italienske bilgigant Fiat.
Hvad fik Citroën Jumper til at skille sig ud i et så markant omfang?

Trioens hyppigste fejl

Når Applus trækker data ud til fejlstatistikken for eksempelvis Peugeot Boxer, medregnes de synede eksemplarer, hvad enten det er combimodeller, kassevogne, ladvogne eller biler med dobbeltkabine. De konstaterede fejl og mangler sammentælles og omsættes i statistikken til antal fejl pr. 100 synede biler.

Læs også Applus Bilsyn: Citroën Jumper foran Toyota

Imidlertid kan man ikke af den offentliggjorte fejlstatistik se fordelingen af de undersøgte modelvarianter, hvor mange kilometer disse havde tilbagelagt eller hvilke typer fejl, der var hyppigst forekommende. 
Vi fik derfor Applus til at uddybe de data, der lå til grund for den statistik, som synsvirksomheden publicerede i sidste uge. Vi har fået nogle tal for konstaterede fejl, men uden reference til modelvariant, kilometertal, anvendelse etc. 
For hver 100 synede eksemplarer af Citroën Jumper blev der fundet 11,7 fejl ved el-anlæg, lygter, reflekser m.v., hvor der på eksemplarer af Fiat Ducato blev fundet 20,4 fejl og på Peugeot Boxer 24,5 fejl. 
Jumpers næsthyppigste fejl blev fundet ved bremserne, nemlig 4,4 fejl, hvor Peugeot Boxer havde 8,2 fejl og Fiat Ducato 12,5 fejl. 
Den tredjemest forekommende mangel ved Jumper var fejl ved dens ”indre indretning, udsyn, særligt udstyr m.v.“, nemlig 3,8 fejl. Samme fejlrate gjorde sig gældende for Peugeot Boxer, hvorimod Fiat Ducato havde 6,7 fejl. pr. 100 synede eksemplarer. 
For så vidt angik bilernes bærende elementer, blev der på Jumper fundet 2,9 fejl, mens der på Boxer blev fundet 3,8 fejl og på Ducato 4,3 fejl pr. 100 biler. 

Ufuldstændigt billede

Men tallene giver stadig ikke noget retvisende billede, som kan forklare hvorfor tre teknisk identiske identiske biler falder så forskelligt ud efter fire års brug. Applus har ingen plausibel forklaring på de konstaterede forskelle. Lignende tendenser viste sig ved sammenligning af andre søstermodeller fra konkurrerende bilfabrikkers udviklings- og produktionsmæssige joint-ventures.
Hos altomvarebiler.dk anser vi det for sandsynligt, at afvigelserne i søstermodellernes tilstand efter fire år snarere skal forklares ved væsentlige forskelle i ejer- og brugerforhold, kilometertal, anvendelse, servicering og vedligeholdelse. 
Statistisk er synsvirksomhedens tal på deres vis nok valide, spørgsmålet er blot, hvad man kan bruge dem til, om tallene f.eks., giver et reelt billede af de enkelte modellers kvalitet og tilstand efter fire års drift. 
Det er vist tvivlsomt!

Tags: CitroënFiatPeugeot
Tidligere Artikel

Varebilsalget to skridt frem - og ét tilbage igen

Næste Artikel

Mercedes Viano som en Carismatisk mesterbil

Næste Artikel

Mercedes Viano som en Carismatisk mesterbil

Kommentarer 1

  1. Jesper Otzen says:
    10 år siden

    Statistik. En blanding af løgn og latin. Jeres konklusion om forskellene i ejer- og brugerforhold er nok den mest plausible. Måske importørernes marketing afdelinger kan få noget ud af det her, for resultatet viser, at dem der kører Citroën mest er ejer/brugere, med mest interesse i at passe på deres arbejdsbil, hvorimod Ducato’ erne mest anvendes af ansatte, som jo ikke altid tager så meget hensyn til deres arbejdsbil.. Men, for at få et retvisende billede, skal man vel også tage hensyn til antallet af solgte enheder af de forskellige mærker.

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Varebil-statistik af tvivlsom værdi

4. juni 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering