Selv de gamle konservative varebilsjournalister i Van of the Year-juryen er blevet ramt af den grønne bølge. De har netop kåret vinderen af årets konkurrence, og vinder af Van of the Year 2018 blev Iveco Daily Blue Power.
På andenpladsen kom Ford Transit Custom som repræsentant for de mere traditionelle diesel-varebiler, mens den nye gasdrevne udgave af VW Caddy indtog bronzepladsen på podiet.
Indvendinger
Det vil sige, at to ud af tre podieplaceringer er givet til kendte biler med nye, grønne motorer. Blue Power er Ivecos grønne koncept med både en elektrisk varebil og en LNG (Liquified Natural Gas) og en 2,3-liters dieselmotor, der lever op til RDE-kravene (Real Driving Emissions).
RDE træder først i kraft i 2020, men allerede nu er flere producenter klar med dieselmotorer, der kan leve op til den kommende norm. På trods af de udmeldinger bilindustriens forerning ACEA’s indvendinger.
Som personbiler
Juryens begrundelse for at stemme på Iveco Daily Blue Power går da også i retning af det grønne argument.
– Jeg stemte for Iveco Daily Blue Power med fire af mine 12 stemmer for de tre tekniske udviklinger. Selv om den er renere end Daily 2,3 i dag, er den syv procent mere økonomisk. Den kører på rent SCR som de store Iveco lastbiler, siger Danmarks repræsentant i VOTY-juryen, Carsten Teiner.
Han gav både Ford Transit og MAN TGE tre point.
– Ford for deres seneste to års udvikling af Transit. Først med nye og smidige 2-liter motorer, sikkerhedssystemer som Fords personbiler – som dog for det meste er ekstraudstyr i Danmark – samt for automatgear og luftaffjedring. Senest så med nyt design inde og ude. Og så kører den bedre end nogensinde.
Sidste grønne stemmer
– Jeg gav også MAN TGE tre point – fordi MAN har gjort nødbremsesystem til standard. Vigtigt skridt for forbedret sikkerhed blandt varebiler, siger Carsten Teiner..
Den gasdrevne Caddy og Renault Kangoo Z.E. med den nye forlængede rækkevidde delte hans sidste to stemmer. Altså også her klart fokus på el, gas og langt på literen.
Genvalg til Amarok
Også årets pickup blev valgt ved samme arrangement. På grund af det meget beskedne pickup-marked bliver denne pris ikke uddelt hvert år, men i år vurderede juryen, at der var tilstrækkeligt grundlag for en afstemning. Og på trods af helt nye modeller og en helt ny luksuriøs kandidat fra Mercedes, var der genvalg til Volkswagen.
Årets Pick-up i Europa uddeles kun hvert andet eller tredje år af juryen fra Årets varebil i Europa, der har deltagelse af journalister fra 25 lande. Amarok vandt også titlen i 2010 og er den eneste, der var vundet titlen to gange. I kåringen af Årets pick-up deltog også Mercedes X-Class, Toyota Hilux og Renault Alaskan.