På den seneste udstilling for erhvervskøretøjer i Hannover – IAA – blev der udstillet et system mod overlæs fra den hollandske virksomhed OPS. På samme udstilling blev PSA-trioen Opel Combo, Peugeot Partner og Citroën Berlingo kåret som årets varebil – alle tre biler kan fås med indbygget overlæs-indikator.
Systemer mod overlæs kan også fås til eftermontering, og det er der ikke noget nyt i. Den engelske virksomhed VWS kunne allerede i 2015 præsentere et system til varebiler mellem 3,5 og 7,5 tons, og sidste år kunne virksomheden så vise et system også til de mindre varebiler.
Varebilernes tur
Overlæs-indikatorer har kunnet fås til lastbiler i en del år, men det synes som om, den samme udvikling nu er ved at tage fart inden for varebilerne. Udviklingen kan meget vel være stimuleret af den hastigt voksende internethandel.
Den nye hollandsk virksomhed OPS (Overload Protection Systems) er en aflægger af VB-Airsuspension, der specialiserer sig i luftaffjedring til erhvervskøretøjer. Men OPS er en særskilt forretning, fordi deres nyudviklede overlæs-indikator ikke har noget at gøre med luftaffjedringer.
Display i kabine eller lastrum
Indikatoren er bygget til at passe sammen med helt konventionelle affjedringssystemer. Systemet måler sammenpresningen af affjedringen på hver aksel ved hjælp af to højde-sensorer.
Den målte værdi fra sensorerne konverteres til et elektrisk signal, som læses ind i en kontrolenhed, der kaldes ASCU. De modtagne data kan så aflæses på en lille LCD-skærm, der kan monteres i kabinen eller i lastrummet.
Red alert!
Skærmen viser belastningen på hver aksel. Desuden vil en LED-lampe lyse, hvis bilen har overlæs. Hvis lampen ikke lyser, er alt OK. Hvis den blinker rødt betyder det, at vægten på en af akslerne har nået 95 procent af det maksimalt tilladte. Lyser lampen konstant rødt, er der overlæs.
I følge OPS har systemet en nøjagtighed på plus/minus to procent, og systemet kan monteres i varebiler på mellem 1,5 og 7,5 tons totalvægt. Desuden skulle det nemt kunne integreres i et flådestyringssystem, så man også hjemme på basen kan holde øje med, om bilen er korrekt læsset.
Engelsk system til de fleste typer varebiler
Den engelske virksomhed VWS står bag systemet “VOPS 2” (Vehicle Overload Protection System). I følge virksomheden kan det eftermonteres på de fleste typer og kategorier af vare- og lastbiler med enten stålfjedre eller luftaffjedring.
Også dette system har et display, der kan monteres i kabinen. Det viser akseltrykket i procent af det maksimalt tilladelige. Ved overlæs viser displayet også procenten, som i givet fald er over 100.
Overlæssede kurérbiler
Måske vil vi i stigende grad se systemer som disse blive indbygget i nye varebiler således som det er sket med den nye varebil-trio fra PSA. Intet peger i hvert fald på, at risikoen for overlæs bliver mindre i fremtiden.
-Overlæs udgør et stort problem inden for varebiler. Jeg tror slet ikke du ønsker at vide, hvor mange overlæssede kurérbiler, der kører rundt på de hollandske veje, sagde Gerrit-Jan Luttikhus på IAA-messen. Ordene faldt under et interview med online-magasinet bestelauto.ne.