Urealistiske CO2-mål for varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
"Helt urealistisk". Sådan lyder ACEA's vurdering af de CO2-mål, som EU-medlemslandene er blevet enige om. Foto: ACEA

"Helt urealistisk". Sådan lyder ACEA's vurdering af de CO2-mål, som EU-medlemslandene er blevet enige om. Foto: ACEA

Urealistiske CO2-mål for varebiler

Sammenslutningen af Europæiske bilfabrikanter hævder, at der udelukkende er politiske motiver bag nye CO2-mål

af Jess Ulrik Verge
23. december 2018
i Miljø, Nyheder

Medlemslandene i EU blev mandag den 17. december enige om CO2-mål for person- og varebiler. I 2030 skal personbiler udlede 37,5 procent mindre CO2 end i 2021. For varebiler gælder, at de skal udlede 31 procent mindre CO2.

2030-målet opleves så ambitiøst, at sammenslutningen af europæiske bilproducenter – ACEA – er faret i blækhuset

Politiske motiver bag

En CO2-reduktion på 31 procent for varebiler inden 2030 er i følge ACEA helt urealistisk. CO2-målet er i følge ACEA udelukkende sat ud fra politiske motiver. Der er ikke taget hensyn til hverken teknologiske eller socioøkonomiske forhold.

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

-ACEA’s medlemmer er selvfølgelig interesserede i at yde deres bidrag til en reduktion af CO2-udledningen, men det vil blive ekstremt krævende for den europæiske bilindustri at opfylde disse mål, siger ACEA’s generalsekretær Erik Jonnaert. -For at nå målene vil det kræve et langt hurtigere skifte til biler drevet af el eller andre nul-emissionsdrivmidler end det, der i øjeblikket viser sig muligt, tilføjer Jonnaert.

Mange hindringer

-Vore medlemsvirksomheder vil fortsætte med at investere i udvikling af person- og varebiler med alternative drivmidler. Men der er stadig forhold, der hindrer en bred accept hos forbrugerne. Blandt disse forhold er bilernes anskaffelsespris og den endnu mangelfulde lade-infrastruktur.

Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn

ACEA opfordrer derfor de 28 EU-lande og Europakommissionen til at sikre, at der skabes de nødvendige forudsætninger for at kunne nå disse aggressive CO2-mål – herunder at der foretages de nødvendige investeringer i lade-infrastrukturen.

Voldsomme dønninger

Det kan ikke undgås, at disse CO2-mål vil skabe voldsomme dønninger i hele bilindustrien, der beskæftiger cirka 13,3 millioner europæere. For at begrænse de skadelige virkninger, bør politikerne og de lovgivende myndigheder handle hurtigt og præsentere planer, der kan håndtere de kommende ændringer for de ansatte og deres kompetencer på en ordentlig og socialt acceptabel måde.

CO2-målene skal nu godkendes af Europarådet og efterfølgende sendes til afstemning i Europaparlamentet.

Tags: co2-målklima
Tidligere Artikel

Partnerbytte med linjevogter

Næste Artikel

Transit tænder lys i mørket

Næste Artikel
"Downlight" er navnet på et nyt LED-arbejdslys, der vil kunne fås til den nye to-tons Ford Transit. Foto: Ford

Transit tænder lys i mørket

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
"Helt urealistisk". Sådan lyder ACEA's vurdering af de CO2-mål, som EU-medlemslandene er blevet enige om. Foto: ACEA

Urealistiske CO2-mål for varebiler

23. december 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering