Medlemslandene i EU blev mandag den 17. december enige om CO2-mål for person- og varebiler. I 2030 skal personbiler udlede 37,5 procent mindre CO2 end i 2021. For varebiler gælder, at de skal udlede 31 procent mindre CO2.
2030-målet opleves så ambitiøst, at sammenslutningen af europæiske bilproducenter – ACEA – er faret i blækhuset
Politiske motiver bag
En CO2-reduktion på 31 procent for varebiler inden 2030 er i følge ACEA helt urealistisk. CO2-målet er i følge ACEA udelukkende sat ud fra politiske motiver. Der er ikke taget hensyn til hverken teknologiske eller socioøkonomiske forhold.
-ACEA’s medlemmer er selvfølgelig interesserede i at yde deres bidrag til en reduktion af CO2-udledningen, men det vil blive ekstremt krævende for den europæiske bilindustri at opfylde disse mål, siger ACEA’s generalsekretær Erik Jonnaert. -For at nå målene vil det kræve et langt hurtigere skifte til biler drevet af el eller andre nul-emissionsdrivmidler end det, der i øjeblikket viser sig muligt, tilføjer Jonnaert.
Mange hindringer
-Vore medlemsvirksomheder vil fortsætte med at investere i udvikling af person- og varebiler med alternative drivmidler. Men der er stadig forhold, der hindrer en bred accept hos forbrugerne. Blandt disse forhold er bilernes anskaffelsespris og den endnu mangelfulde lade-infrastruktur.
ACEA opfordrer derfor de 28 EU-lande og Europakommissionen til at sikre, at der skabes de nødvendige forudsætninger for at kunne nå disse aggressive CO2-mål – herunder at der foretages de nødvendige investeringer i lade-infrastrukturen.
Voldsomme dønninger
Det kan ikke undgås, at disse CO2-mål vil skabe voldsomme dønninger i hele bilindustrien, der beskæftiger cirka 13,3 millioner europæere. For at begrænse de skadelige virkninger, bør politikerne og de lovgivende myndigheder handle hurtigt og præsentere planer, der kan håndtere de kommende ændringer for de ansatte og deres kompetencer på en ordentlig og socialt acceptabel måde.
CO2-målene skal nu godkendes af Europarådet og efterfølgende sendes til afstemning i Europaparlamentet.