Kurérgiganten UPS har præsenteret en ide, der skal være starten på aflivning af al éngangs-emballage i last mile-distributionen. I samarbejde med den internationale genbrugsvirksomhed TerraCycle har UPS udviklet nogle typer emballage, der kan bruges igen og igen.
I et pilotprojekt kaldet Loop skal den brune papkasse afløses af en slidstærk boks. Denne boks kan forsynes med rumddelere, der under transporten kan fastholde de produkter, som kunden har købt.
Skal være attraktiv og rengøringsvenlig
Også disse produkter skal befinde sig i en genanvendelig emballage. Denne emballage kan være af aluminium, glas eller plast. Emballagen skal designes, så den er attraktiv at se på foruden at være rengøringsvenlig.
Chaufføren tager så den tomme emballage med retur – enten med det samme eller når kunden har tømt emballagen for sit indhold. Det kan være for eksempel rengøringsmidler eller fødevarer. TerraCycle gør emballagen ren og sender den ind i logistik-kredsløbet igen.
Kunden betaler pant
Kunden betaler et gebyr som en slags pant for emballagen, så der skabes en motivation for at få den afleveret igen. De første genanvendelige emballager er allerede blevet testet i et laboratorium, der efterligner de rystelser og andre påvirkninger, som sker under en transport.
Næste skridt er at afprøve Loop-emballagen i virkeligheden. Det skal ske i form af pilotprojekter i Paris og New York – eventuelt allerede i år.
Projekterne skal vise, hvordan kunderne modtager emballagen, og hvorvidt chauffører og andre logistikmedarbejdere finder den fornuftig og praktisk at arbejde med.
Vil kunne konkurrere med butikspriserne
Projektets måske mest kritiske punkt er økonomien for kunderne og de virksomheder, der skal bruge emballagen til deres produkter. – Prisen på produkter i genbrugs-emballagen vil dog typisk kunne konkurrere med de samme produkter købt i en forretning, lyder det fra Lauren Taylor. Hun er ansat hos TerraCycle og bærer den fornemme titel “Global Vice President of Creative and Communications.”
Hun mener desuden, at virksomhederne bag produkterne vil kunne drage en økonomisk fordel af Loop-modellen. – Fra at være en omkostningsfaktor i virksomhedens indkøb eller produktion kommer emballagen nu til at udgøre en del af virksomhedens aktiver. Desuden vil virksomhederne kunne spare andre udgifter, der er forbundet med brug af engangsemballage, lyder det fra Lauren Taylor.