Den amerikanske kurér-gigant UPS har åbnet en ny pakkecentral i Londons havneområde. Den har kostet 120 millioner pund at opføre (lidt over 1 milliard kroner) og er dermed en af virksomhedens største investeringer nogensinde uden for USA.
Centralen breder sig over 32.000 kvadratmeter (4-5 fodboldbaner) og har kapacitet til at behandle 28.000 pakker i timen. Der er 500 ansatte og i alt 6,4 kilometer transportbånd.
Avanceret teknologi
I centralen benyttes avanceret pakkescanning og -sortering for at opnå størst mulig fleksibilitet og effektivitet. – Såvel erhvervskunder som private kunder vil drage nytte af den større præcision og hastighed, hvormed pakkerne kan behandles og sendes videre, siger Lou Rivieccio, der er præsident for UPS Europa.
Pakkecentralen ligger i “DP World London Gateway Logistic Park” vest for London. Her er man tæt ved både London by og Englands hurtigstvoksende dybvandshavn, lige som der er gode forbindelser til andre logistiske knudepunkter i verden.
Udtryk for optimisme
UPS’s store investering er bl.a. udtryk for en optimisme, der er skabt af stigende en eksport.
- Sidste år steg vores eksport fra UK med næsten 20 procent. I år er den steget med over 15 procent i det første kvartal, siger Mark Vale, der er præsident for UPS UK, Irland og Nordics.
Del af et europæisk vækstprogram
Den nye pakkecentral er en del af UPS’s vækstprogram for Europa. Samlet skal der investeres for 2 milliarder dollar i infrastruktur og netværk med det formål at øge kapaciteten og tilbyde endnu hurtigere tjenester.
Nylige investeringer som led i dette program omfatter en facilitet til 130 millioner euro i hollandske Eindhoven og yderligere en facilitet til 80 millioner dollars i Bielefeld, Tyskland. Desuden omfatter programmet opførelsen af en pakkecentral 100 millioner dollars i Evry i Frankrig.
Specialdesignede walk-in vans
UPS (United Parcel Service) blev stiftet i 1907 og har base i Georgia, USA. Virksomheden distribuerer pakker med lastbiler, varebiler, tog, fly og cykler.
Flåden af varebiler består af bl.a. specialdesignede 7,5-tonnere – de såkaldte walk-in vans. I USA benyttes leverandører som f.eks. Workhorse, Freightliner og Navistar. I Europa har UPS entreret med el-bilproducenten Modec om at levere biler i denne vægtklasse til England og Tyskland.
Til mindre pakkeleverancer i Europa og USA benyttes modeller fra kendte volumenproducenter – f.eks. Ford Transit Connect og Mercedes-Benz Sprinter.