Undvigemanøvrer med et 3,5 tons trailertræk | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Undvigemanøvrer med et 3,5 tons trailertræk

Moderne teknologi gør det lettere og mere sikkert at køre med tungtlastede trailere bag en varebil

af Morten Dam
21. januar 2014
i Nyheder, Test

Situationen er som følger: Fire granvoksne mandfolk sidder i en 2.583 kilo tung Land Rover Discovery 4, der er spændt for et 3.500 kilo tungt slæb bestående af en 2-akslet Ifor Williams maskintrailer med en minigraver på ladet.
Farten er godt 60 km/t, da der pludselig skal laves flere på hinanden følgende snævre undvigemanøvrer på en sjaskvåd og stedvis ujævn asfalt.
Hvad sker der så, kommer vogntoget i slinger eller vælter det ligefrem? Svaret er: Ingen af delene. Ikke med mindre man kører helt tovligt og tilsidesætter alle regler for kørsel med trailer.

Piece of cake!

Vi har prøvet det ovenfor nævnte scenarium med en Discovery 3.0 TDV6 HSE udstyret med trailerstabilisator. Flere gange endda, og med forskellige mere eller mindre rutinerede førere bag rattet og under uændrede betingelser i et silende regnvejr.
Bortset fra vægtforskydningen i Land Roveren var det eneste mærkbare under kørslen de små ryk i trækket, som fulgte den skiftende rytme i kurs og fart. Piece of cake!

Stor sikkerhedsmargin

Den bredsporede Ifor Williams-trailer fulgte dydigt og velopdragent i baghjulene på den trækkende Discovery 4 uden at forstyrre balancen og køresikkerheden i denne. Endda uden at der blev gjort brug af den trækkende vogns Trailer Assist.
Med andre ord: Hvor dramatiske manøvrerne end måtte forekomme, blev de gennemført med indenfor en bred sikkerhedsmargin.
Testen tjente til at vise det tekniske og dynamiske niveau, som i dag kendetegner et moderne trailertræk i varebilklassementet. I dette tilfælde en Discovery 4 med selvbærende chassiskonstruktion og uafhængige hjulophæng kombineret med elektronisk reguleret teknologi og en 2-akslet maskintrailer med Paraflex-affjedring, som sikrer en optimal afbalancering og stabilitet under kørslen.
Betryggende dersom man bliver tvunget til at manøvrere i grænselandet for det fysisk mulige – og gerne vil slippe godt fra det!

Tags: Ifor WilliamsLand Rover
Tidligere Artikel

Honda Civic Tourer er på gaden i marts 2014

Næste Artikel

Ny Nissan Qashqai holder prisen

Næste Artikel

Ny Nissan Qashqai holder prisen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Undvigemanøvrer med et 3,5 tons trailertræk

21. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering