For to år siden introducerede Nissan et revolutionerende overvågningssystem med udvendige kameraer og en skærm i kabinen.
Nej, det var ikke kun hjælp til at parkere, derimod et billede af alt, hvad der sker omkring bilen op til 8 km/t. Nissan kalder det ”360° Surround View”.
Fire kameraer placeret i fronten, bagenden og i begge spejle overvåger rummet omkring bilen i ”real time” = nutid. Billedet kan sammenlignes med fugleperspektiv.
Formålet er sikkerhed, ikke bare for chaufførens sjælefred, men i lige så høj grad for medtrafikanter, først og fremmest fejlplacerede cyklister og fodgængere, der går bag om bilen og selvfølgelig også ved parkering.
Teknisk set er det fire kameraer koblet sammen i et elektronisk styret system, der først blev introduceret på Nissan Qashqai, senere på Nissan Juke og nu på den nye Nissan Note længere nede i model hierarkiet. Note er den første bil i B-segmentet (VW Polo-klassen), med så avanceret teknologi.
Sikkerheden forbeholdt personbiler
Det er meget interessant, at 360° Surround View kun er tilgængeligt på personbiler med ruder hele vejen rundt og derfor også med visuelt syn hele vejen rundt – bortset fra døde vinkler på grund af tykke A-stolper og brede C-stolper.
Hvorfor er den ekstra sikkerhed og hjælp, som 360° Surround View tilbyder, ikke en integreret del på lukkede varebiler?
På spørgsmålet stillet til PR-manager hos Nissan Danmark, Ann Strøby, lød svaret:
– Spørgsmålet er meget relevant. Naturligvis er det oplagt, at en lukket varebil bør have den samme mulighed for overvågning med kameraer, men i praksis er det i øjeblikket ikke muligt. De aktuelle varebiler i programmet er udviklet, før overvågningssystemet var klar, og det kan teknisk ikke lade sig gøre at eftermontere systemet. Ann Strøby fortsætter:
– Jeg vil bringe spørgsmålet videre til afdelingen for produktudvikling og håber, at de næste Nissan NV200, Primastar og NV400 har elektronisk kameraovervågning. Om ikke andet så på højeste udstyrsniveau som det er tilfældet i personbilsprogrammet.
Alt om Varebiler har kørt langt i en Nissan NV400, og savnede ofte den samme sikkerhed ved højresving i byer, som det lille vidvinkelspejl yder i almindelige situationer i trafikken.
Kameraovervågning et vigtigt supplement
Summa summarum: Den elektroniske overvågning med udvendige kameraer er en realitet. Systemet er et meget vigtigt supplement, men kan ikke erstatte almindelig sund fornuft. Uanset spejle og kameraer kan en chauffør blive distraheret og opmærksomheden smutte med katastrofale følger.
Cyklister er de mest udsatte medspillere i trafikken og deres sårbarhed fordrer derfor, at de selv udviser en særlig høj grad af sund fornuft og defensiv opførsel.
Hvis en cyklist holder på sin forkørselsret, når en lastbil eller stor lukket varebil vil svinge til højre, kan det føre til død eller lemlæstelse.
Ret eller uret: Brug pæren og hold tilbage ved den mindste mistanke om, at chaufføren ikke har set dig.
En time til at finde løsninger
Debatten er i gang i Danmark, der sammen med Holland er de to europæiske lande med flest hverdagscyklister, der anvender pedalkraft til daglig transport. I de fleste andre europæiske lande kører entusiasterne med de teknisk avancerede racercykler oftest i weekenden, hvor der kun er sparsom tung trafik.
I betragtning af sagens alvor afsatte trafikminister Pia Dyhr Olsen blot en time til et netop afholdt møde for at høre på initiativer og løsningsmodeller fra transportsektoren og Dansk Cyklistforbund.
Efterfølgende ville ministeren ikke lægge sig fast på nogen løsninger. Meget tyder på, at forslag som f.eks. særlig tilbagetrukket vente/orienteringslinje for lastbiler, forskudt grønt lys for biler og cyklister, påbudte kameraer på lastbiler og andet er gået i udvalg – også kaldet ”syltekrukke” i daglig tale.