Undgå at blive klemt i en højresvingsulykke | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 31 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Undgå at blive klemt i en højresvingsulykke

Ulykker med højresvingende lastbiler og varebiler kan reduceres med almindelig sund fornuft og ny teknologi

af admin
23. oktober 2013
i Nyheder, Trafikpolitik

For to år siden introducerede Nissan et revolutionerende overvågningssystem med udvendige kameraer og en skærm i kabinen.
Nej, det var ikke kun hjælp til at parkere, derimod et billede af alt, hvad der sker omkring bilen op til 8 km/t. Nissan kalder det ”360° Surround View”.
Fire kameraer placeret i fronten, bagenden og i begge spejle overvåger rummet omkring bilen i ”real time” = nutid. Billedet kan sammenlignes med fugleperspektiv.
Formålet er sikkerhed, ikke bare for chaufførens sjælefred, men i lige så høj grad for medtrafikanter, først og fremmest fejlplacerede cyklister og fodgængere, der går bag om bilen og selvfølgelig også ved parkering.
Teknisk set er det fire kameraer koblet sammen i et elektronisk styret system, der først blev introduceret på Nissan Qashqai, senere på Nissan Juke og nu på den nye Nissan Note længere nede i model hierarkiet. Note er den første bil i B-segmentet (VW Polo-klassen), med så avanceret teknologi.

Sikkerheden forbeholdt personbiler

Det er meget interessant, at 360° Surround View kun er tilgængeligt på personbiler med ruder hele vejen rundt og derfor også med visuelt syn hele vejen rundt – bortset fra døde vinkler på grund af tykke A-stolper og brede C-stolper.
Hvorfor er den ekstra sikkerhed og hjælp, som 360° Surround View tilbyder, ikke en integreret del på lukkede varebiler?
På spørgsmålet stillet til PR-manager hos Nissan Danmark, Ann Strøby, lød svaret:
– Spørgsmålet er meget relevant. Naturligvis er det oplagt, at en lukket varebil bør have den samme mulighed for overvågning med kameraer, men i praksis er det i øjeblikket ikke muligt. De aktuelle varebiler i programmet er udviklet, før overvågningssystemet var klar, og det kan teknisk ikke lade sig gøre at eftermontere systemet. Ann Strøby fortsætter:
– Jeg vil bringe spørgsmålet videre til afdelingen for produktudvikling og håber, at de næste Nissan NV200, Primastar og NV400 har elektronisk kameraovervågning. Om ikke andet så på højeste udstyrsniveau som det er tilfældet i personbilsprogrammet.
Alt om Varebiler har kørt langt i en Nissan NV400, og savnede ofte den samme sikkerhed ved højresving i byer, som det lille vidvinkelspejl yder i almindelige situationer i trafikken.

Kameraovervågning et vigtigt supplement

Summa summarum: Den elektroniske overvågning med udvendige kameraer er en realitet. Systemet er et meget vigtigt supplement, men kan ikke erstatte almindelig sund fornuft. Uanset spejle og kameraer kan en chauffør blive distraheret og opmærksomheden smutte med katastrofale følger.
Cyklister er de mest udsatte medspillere i trafikken og deres sårbarhed fordrer derfor, at de selv udviser en særlig høj grad af sund fornuft og defensiv opførsel.
Hvis en cyklist holder på sin forkørselsret, når en lastbil eller stor lukket varebil vil svinge til højre, kan det føre til død eller lemlæstelse.
Ret eller uret: Brug pæren og hold tilbage ved den mindste mistanke om, at chaufføren ikke har set dig.

En time til at finde løsninger

Debatten er i gang i Danmark, der sammen med Holland er de to europæiske lande med flest hverdagscyklister, der anvender pedalkraft til daglig transport. I de fleste andre europæiske lande kører entusiasterne med de teknisk avancerede racercykler oftest i weekenden, hvor der kun er sparsom tung trafik.
I betragtning af sagens alvor afsatte trafikminister Pia Dyhr Olsen blot en time til et netop afholdt møde for at høre på initiativer og løsningsmodeller fra transportsektoren og Dansk Cyklistforbund.
Efterfølgende ville ministeren ikke lægge sig fast på nogen løsninger. Meget tyder på, at forslag som f.eks. særlig tilbagetrukket vente/orienteringslinje for lastbiler, forskudt grønt lys for biler og cyklister, påbudte kameraer på lastbiler og andet er gået i udvalg – også kaldet ”syltekrukke” i daglig tale.

Tidligere Artikel

Oplysning er vejen frem

Næste Artikel

Sæson for vinterdæk nu

Næste Artikel

Sæson for vinterdæk nu

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Undgå at blive klemt i en højresvingsulykke

23. oktober 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering