Undersøgelse afslører, hvordan varebiler bruges | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Undersøgelsen i Holland viser, at varebiler kører lige så langt som personbiler og at kun 2-3 procent af dem fungerer som kurérbiler inden for e-handel

Undersøgelse afslører, hvordan varebiler bruges

Hollandsk undersøgelse viser blandt andet, at kun mellem 2 og 3 procent af landets varevogne bruges inden for e-handel

af Jess Ulrik Verge
22. november 2017
i Nyheder

I Holland er der 876.000 varebiler. De er kommet under lup i en undersøgelse på initiativ af virksomheden Connekt, der er et konsulenthus med speciale inden for bæredygtig mobilitet.

Undersøgelsen er blevet udført af et konsortium af virksomheder bestående af Buck, CE Delft, Districon, Panteia og TNO.

Giver svar på en række spørgsmål

Formålet med undersøgelsen er at kaste lys over de hollandske varebilers gøre og laden i samfundet. Hvad bruges de til. Hvor langt kører de? Hvor gamle er de?

Holland er jo – næsten – en nabo til Danmark. Og da der er os bekendt ikke udført undersøgelser af den danske bestand af varebiler, kan de hollandske resultater måske være interessant læsning.

De fleste kører under 40.000 km/år

De hollandske varebiler kører cirka lige så langt pr år som personbilerne. 80 procent af dem kører 30.000 km/år eller derunder. 95 procent holder sig under 40.000 km/år.

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

35-50 procent af alle varebilerne anvendes til godstransport i gængs forstand. Altså også f.eks. byggematerialer og godstransport i forbindelse med serviceydelser.

Lille andel kører med e-handlede varer

Mere end halvdelen af de hollandske varebiler gør tjeneste inden for byggeri og handel. En stor del af disse har ikke noget at gøre med gængs godstransport, men er indrettede som servicevogne, der indeholder værktøjer og komponenter.

Trods den boomende internet-handel er det overraskende, at kun mellem 2 og 3 procent af varebilerne kører med e-handlede varer. Undersøgelsen konkluderer på den baggrund, at selv om e-handelen skulle vokse sig dobbelt så stor, vil det ikke medføre markant flere varebiler på vejene.

I tjeneste i op til 20 år

Varebiler er i aktiv tjeneste længere tid end lastbiler. Det vil sige i op til cirka 20 år. Varebiler, der er mellem 15 og 20 år gamle, kører mere end 10.000 km/år. En 15 år gammel bil kører i gennemsnit 13.000 km/år, mens en 20-årig bil tilbagelægger omkring 11.000 årlige kilometre.

Varebilerne kører typisk tidligt om morgenen og senere på dagen i myldretiden, og det gælder især håndværkerbilerne i byggesektoren. De ældre varebiler (cirka 40 procent) kører relativt meget uden for normal arbejdstid – især i løbet af weekenden.

Ældre varebiler udleder mange partikler

De  ældre varebiler står for en relativ stor del af den samlede emission. Euro 0-, Euro 1- og Euro 2-bilerne står for 8 procent af den samlede varebilkørsel i kilometre, men de udleder 39 procent af den samlede mængde partikler fra varebiler.

Under 4 procent af varebilerne kører med pakker

Varebilerne står for 34 procent af vejtrafikkens totale udledning af partikler, men de står for kun 12 procent af den totale vejtrafik målt i kørte kilometre.

Varebiler udleder 14 procent af den samlede mængde CO2, der udledes af den totale hollandske vognpark og cirka 35 procent af den CO2, der udledes af alle køretøjer i logistik-sektoren.

Tags: ConnektluftforureningMiljøundersøgelse
Tidligere Artikel

Crafter med kran

Næste Artikel

Van of the Year på grøn grund

Næste Artikel
Iveco Daily Blue Power er navnet på hele Dailys grønne motorprogram

Van of the Year på grøn grund

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Undersøgelsen i Holland viser, at varebiler kører lige så langt som personbiler og at kun 2-3 procent af dem fungerer som kurérbiler inden for e-handel

Undersøgelse afslører, hvordan varebiler bruges

22. november 2017
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering