Englands regering vil tillade store el-varebiler til lille kørekort
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 30 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
- Det bør være tilladt at føre en el-varebil på 4250 kg's totalvægt på lille kørekort, siger det engelske parlamentsmedlem Jesse Norman

UK overvejer at øge vægtgrænsen for el-varebiler

Englands trafikministerium overvejer at øge grænsen for lille kørekort til 4,25 tons for bl.a. batteridrevne varebiler

af Jess Ulrik Verge
27. juli 2017
i Nyheder

Den engelske regering foreslår at justere vægtgrænsen opad for varebiler, der anvender en emissionsvenlig teknologi. Det bør ifølge forslaget være tilladt at køre en sådan varebil med en totalvægt på op til 4250 kg på lille kørekort.

I Danmark har Socialistisk Folkeparti fremsat et lignende ønske, og i Tyskland kører der et forsøg med en sådan ordning frem til 2019.

Batteriet øger totalvægten

Den fælles erkendelse i England, Tyskland og Danmark er, at f.eks. el-varebiler er tungere på grund af deres batterier. For en traditionel varebil i 3,5-tons klassen betyder det, at når en sådan bil får en elektrisk drivlinje, øges dens totalvægt.

SF foreslår lille kørekort til store el-varebiler

Men det skulle ikke af den grund være vanskeligere for chaufføren at køre varebilen, lige som der heller ikke skulle være nogen trafiksikkerhedsmæssige problemer.

Totalvægten er en barriere

– Vi har en situation, hvor flere end 96 procent af vores varebiler kører med dieselmotor. Samtidig skal vi have nedbragt NOx-forureningen i vore byer og sænke CO2-udslippet, så vi kan overholde vores klimaaftaler, siger det engelske parlamentsmedlem Jesse Norman fra trafikministeriet.

– Den større totalvægt for el-varebiler udgør en potentiel barriere for anvendelsen og udbredelsen af disse biler. Regeringen foreslår derfor, at det skal være tilladt at køre en lidt tungere bil på et kategori B-kørekort, hvis bilen drives af batteri med evt. range extender eller er drevet af brændselsceller eller naturgas, tilføjer han.

Påvirker konkurrenceevnen

Regeringen ser et problem i, at virksomheder, der ønsker at købe el-varebiler og samtidig overholde 3,5-tons vægtgrænsen, må finde sig i, at bilen har en lavere nyttelast end en tilsvarende dieseldrevet bil.

Det forringer disse virksomheders konkurrencekraft. Dertil kommer, at det kan koste op til 1200 pund for en virksomhed at opgradere en chauffør til kategori C1. En sådan chauffør skal i øvrigt også have mere i løn og koster mere i sociale omkostninger.

Høringsrunde er indledt

Regeringen har nu indledt en høringsrunde, der varer fra den 26. juli til den 18. oktober.

Elbiler spreder panik i OPEC

I Danmark blev SF’s forslag mødt med sympati i Folketingssalen, men de fleste foretrækker at vente på erfaringerne fra forsøgsordningen i Tyskland. I slutningen af næste år kommer der en midtvejsrapport om det tyske forsøg.

Tags: el-varebilerLille kørekortTotalvægt
Tidligere Artikel

Varebiler står for den største fremgang i salget

Næste Artikel

Tyskland beordrer 22.000 Porsche Cayenne tilbagekaldt

Næste Artikel
22.000 Cayenne og temmeligt sikkert endnu flere af koncernens andre modeller med 3.0 TDI-motoren har snyde-software

Tyskland beordrer 22.000 Porsche Cayenne tilbagekaldt

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
- Det bør være tilladt at føre en el-varebil på 4250 kg's totalvægt på lille kørekort, siger det engelske parlamentsmedlem Jesse Norman

UK overvejer at øge vægtgrænsen for el-varebiler

27. juli 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering