Den engelske regering foreslår at justere vægtgrænsen opad for varebiler, der anvender en emissionsvenlig teknologi. Det bør ifølge forslaget være tilladt at køre en sådan varebil med en totalvægt på op til 4250 kg på lille kørekort.
I Danmark har Socialistisk Folkeparti fremsat et lignende ønske, og i Tyskland kører der et forsøg med en sådan ordning frem til 2019.
Batteriet øger totalvægten
Den fælles erkendelse i England, Tyskland og Danmark er, at f.eks. el-varebiler er tungere på grund af deres batterier. For en traditionel varebil i 3,5-tons klassen betyder det, at når en sådan bil får en elektrisk drivlinje, øges dens totalvægt.
Men det skulle ikke af den grund være vanskeligere for chaufføren at køre varebilen, lige som der heller ikke skulle være nogen trafiksikkerhedsmæssige problemer.
Totalvægten er en barriere
– Vi har en situation, hvor flere end 96 procent af vores varebiler kører med dieselmotor. Samtidig skal vi have nedbragt NOx-forureningen i vore byer og sænke CO2-udslippet, så vi kan overholde vores klimaaftaler, siger det engelske parlamentsmedlem Jesse Norman fra trafikministeriet.
– Den større totalvægt for el-varebiler udgør en potentiel barriere for anvendelsen og udbredelsen af disse biler. Regeringen foreslår derfor, at det skal være tilladt at køre en lidt tungere bil på et kategori B-kørekort, hvis bilen drives af batteri med evt. range extender eller er drevet af brændselsceller eller naturgas, tilføjer han.
Påvirker konkurrenceevnen
Regeringen ser et problem i, at virksomheder, der ønsker at købe el-varebiler og samtidig overholde 3,5-tons vægtgrænsen, må finde sig i, at bilen har en lavere nyttelast end en tilsvarende dieseldrevet bil.
Det forringer disse virksomheders konkurrencekraft. Dertil kommer, at det kan koste op til 1200 pund for en virksomhed at opgradere en chauffør til kategori C1. En sådan chauffør skal i øvrigt også have mere i løn og koster mere i sociale omkostninger.
Høringsrunde er indledt
Regeringen har nu indledt en høringsrunde, der varer fra den 26. juli til den 18. oktober.
I Danmark blev SF’s forslag mødt med sympati i Folketingssalen, men de fleste foretrækker at vente på erfaringerne fra forsøgsordningen i Tyskland. I slutningen af næste år kommer der en midtvejsrapport om det tyske forsøg.