PSA og Opel indledte deres samarbejde allerede for fire år siden, hvor Opel Combo blev første model i et egentligt joint venture om de tre PSA trillinger med franskmændene som den drivende kraft.
Den nye Opel Combo Cargo/Peugeot Partner van/Citroën Berlingo van får verdenspræmiere på biludstillingen i Hannover den 19. september, og her kan vi se de første billeder af nyheden.
Stor krans
Men de er trods alt ikke mere PSA trillinger, end at Peugeot har valgt at forbeholde sig retten til det anderledes Peugeot i-Cockpit, således at Opel og Citroën fortsat må have en stor ratkrans for at give udsyn til instrumenturene.
I-Cockpit har et mindre rat, der er lavere placeret, så man kigger hen over rattet for at se urskiverne. Og her øjnede PSA altså en mulighed for at skille sig lidt ud, så der er andet end den flinke sælger og prisen til forskel på de tre.
Kun til Peugeot Partner
Peugeot i-Cockpit er en ergonomisk opbygning bestående af et lille sporty rat, head-up instrumentering og touch skærm, som giver føreren en intuitiv og mere sikker kørsel.
Head-up instrumenteringen gør det muligt at aflæse essentielle informationer uden at tage blikket væk fra vejen, mens en otte tommers touch skærm giver adgang til nøglefunktioner som radio, navigation, telefon og den slags.
Bunker af udstyr
Nøgleordet bliver elektronisk udstyr som i en moderne personbil. Elektrisk parkeringsbremse, adaptiv fartpilot, udvidet skiltegenkendelse, aktiv vejbaneassistent, aktiv træthedsovervågning, automatisk nødbremsesystem, Activ Blindspot Assist, automatisk fjernlys, otte tommers touch skærm med Mirror Screen og mulighed for 3D TomTom navigation er noget af det mest iøjnefaldende udstyr i denne klasse.
Det skal selvfølgelig ses i lyset af, at de alle tre findes i personbilsversioner, hvor børnefamilier er tungt repræsenteret i målgruppen og derfor vægter assisteret sikkerhed højt.
Vil disrupte markedet
Men i-Cockpit er ikke alene om at højne niveauet for de tveæggede trillinger. En lang række udstyrsmuligheder, som vi hidtil kun har set i biler med bagsæder, dukker op i den varebilsklasse, som ellers er meget budgetorienteret.
- Vi har de samme ambitioner for vores varebilsdesign, som vi har vist med vores personbiler. Vi vil disrupte markedet med innovativt udstyr, som endnu ikke er set i segmentet, siger Jean-Phillipe Imperato, som er administrerende direktør i Peugeot.
Overlæs-advarsel
Varerummet tager op til 1000 kilo last og rummer op til 4,4 kubikmeter i den lange version. Og hører du til dem, der kører på kanten, kan du tilvælge en vægtmåler, der advarer om overlæs.
Det fungerer helt enkelt ved, at vægten måles automatisk, når der er tænding på bilen. Når du når 90 procent af den tilladte totalvægt, tændes et hvidt LED lys i kontrolknappen, og når den tilladte vægt er overskredet, lyser den orange, og der vises samtidig en advarsel i instrumenteringen.
19 assistenter
Du kan få dem med op til 19 forskellige assistancesystemer, der hjælper under kørslen og manøvrering. Bakkamera er en af de nye detaljer, og et kamera monteret i sidespejlet i passagersiden hjælper føreren med at holde styr på trafikken i den blinde vinkel.
Assistancesystemerne omfatter også en såkaldt Flank Gard, der advarer føreren, hvis bilen under langsomme manøvre er ved at komme for tæt på forhindringer langs siden af bilen. For eksempel hvis man drejer om et skarpt hjørne.
Større frihøjde
IntelliGrip giver mulighed for bedre vejgreb på fedtede eller glatte veje. Bilens elektroniske styring mod hjulspind kan tilpasses de forskellige underlag som mudder og sand.
kan også bestilles med 30 mm større frihøjde, som kan være en stor hjælp, hvis bilen ofte skal køre uden for asfalterede områder. Varme i rattet og i sæderne er muligt komfortudstyr.
To længder
Trillingerne kommer i to længder; en 4,40 meter kort version med en akselafstand på 2785 mm, lasteevne på op til 1000 kg og en volumen i varerummet på mellem 3,3 og 3,8 m3, hvor emner op til 3090 mm længde kan transporteres.
Den lange version er 4,75 meter lang med en akselafstand på 2975 mm og en volumen på op til 4,4 kubikmeter. Den kan rumme emner på op til 3440 mm længde, uden at bagdørene skal være åbne under kørslen.
Lem i loftet
Har man behov for at køre med længere gods, kan de nye trillinger udstyres med en lem i loftet eller med portåbning bagtil.
Loftlemmen gør det muligt at køre med længere emner med en vægt på op til 100 kilo uden at skulle køre med åben bagdøre.
Surround Rear Vision
Med Surround Rear Vision har føreren optimalt udsyn inde fra bilen, mens han samtidig kan koncentrere sig om kørslen. Systemet består af to kameraer – et på sidespejlet på passagersiden og et på bagenden.
Det giver udsyn langs passagersiden, så der ikke opstår blinde vinkler, mens kameraet bagtil gør det nemmere at manøvrere i byen, varehuse og andre steder, hvor pladsen er trang. Billederne vises på en skærm, der er integreret i bakspejlet.
Designet
- EMP2-platformen giver en ekstremt god performance, men den har desuden givet os mulighed for at skabe et stærkt, dynamisk og robust design, siger designer Keith Ryder.
-
Den nye opbygning har betydet kortere udhæng, hvilket sikrer en bedre manøvredygtighed, en højere motorhjelm for øget stivhed og et optimeret karosseri, der har resulteret i et mere rummeligt og praktisk interiør.
Fem motorer
Der er mulighed for at vælge mellem to versioner af 1.2 PureTech benzinmotoren på henholdsvis 110 hk med manuelt gear eller 130 hk med EAT8-gearkasse, som dog først bliver tilgængelig til næste år.
Dieselprogrammet kommer til at bestå af tre effekt-versioner mellem 75 og 130 hk. Det stærkeste fås med seks-trins manuelt gear eller EAT8 8-trins automatgearkasse, mens de to svageste får fem manuelle gear.