Tyskland slår Norge på elbiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ford Transit Custom-PHEV har den lille 1.0 Ecoboost-motor som rækkeviddeforlænger

Ford Transit Custom-PHEV har den lille 1.0 Ecoboost-motor som rækkeviddeforlænger

Tyskland slår Norge på elbiler

Norges position som den suveræne nummer ét for salg af elbiler er overtaget af Tyskland netop, som BMW, VW og Mercedes storsatser på elektriske biler

af Thomas André
6. maj 2018
i Baggrund, Nyheder

I årevis har Norge siddet på tronen som konge af verdens elbiler. I norske byer må elbiler køre i busbaner, parkere gratis, er fritaget for afgift, og i Oslo kører de gratis gennem byens betalingsanlæg.

Der er kort sagt ikke rigtigt nogen grund til at futte rundt med forbrændingsmotorer under hjelmen. Og det endda til trods for, at Norges befolkning for mand er verdens rigeste – på olieproduktion.

Treforke og fakler

Men i Tyskland blæser nye vinde. Dieselolie er blevet et fyord, som får både borgmestre og retsinstanser til at spidse treforke og tænde fakler. Og i dieselgates rørte kølvand sejler flere og flere hybridbiler rundt i selskab af en voksende stime af elbiler.

De helt eller delvist elektriske biler er så populære, at salget i første kvartal blev på 17.574 biler. En stigning på 70 procent og nok til at vippe den skandinaviske oliestat af pinden.

Effektfulde hybrider

Tendensen er en konsekvens af, at forbrugerne i denne periode ret pludseligt har vendt dieselbilerne ryggen og er begyndt at søge alternativer.

Det har dels givet små turbobenzinere vind i sejlene. Men også de effektfulde pluginhybrider og rene elbiler nyder godt af omlægningen.

Heksejagt

På europæisk plan er salget af el- og hybridbiler steget med 41 procent. Rene elbiler går frem med 35 prcent, mens hybriderne buldrer derudad med 47 procent i første kvartal.

I samme periode har heksejagten på dieselmotorer og deres uigennemskuelige NoX- og CO2-udledning kostet et fald på markante 17 procent.

Længere mellem dieselbilerne

Tyskland er Europas største bilmarked, men de har altid ligget efter Norge med de store afgiftsrabatter og andre fordele til elbiler. Den nordiske oliegigant er for eksempel Teslas største marked i Europa og verdens tredjestørste efter USA og Kina.

Verdens hurtigste hybrid

Men nu summer også Tesla’er rundt i selskab med BMW i3 og Nissan Leaf i Tysklands storbyer, hvor der bliver længere og længere mellem dieselbilerne, fordi kunderne ikke vil være en del af den usikre fremtid og restriktive adgang til miljøzoner.

Seriøst alternativ

Udviklingen i Tyskland er et udtryk for, at forbrugerne er godt i gang med at tage elbiler og hybrider til sig som et seriøst alternativ til forbrændingsmotoren og speciel diesel.

For bare ti år siden var det kun ingeniørstuderende og Alternativets forgængere, der havde forudset det.

Acceptabel rækkevidde

I dag kræver det ingen krystalkugle at forudse, at samme tendens vil ramme varebilerne inden for ganske kort tid. Modellerne er ved at dukke op i form af store 3,5-tonnere som Renault Master, Iveco Daily, VW Crafter, Mercedes Sprinter og andre.

Det Volker ikke taler om

Det er kun et spørgsmål om få år, før de kan præstere en acceptabel rækkevidde med fuldt læs.

3,5 ton omstilling

Samtidigt ser vi masser af mindre elektriske varebiler, som allerede har godt fat i markedet som bybude og serviceopgaver, ligesom Ford er godt i gang med at lægge sidste hånd på Ford Transit Custom Hybrid med rækkeviddeforlænger i form af den lille 1.0 Ecoboost-motor.

Samlet set er vi godt på vej til at omstille vejtrafikken op til 3,5 ton totalvægt til hel eller delvis eldrift.

Tags: BMW i3elbilerFord Transit hybridNissan LeafTeslavarebiler
Tidligere Artikel

Sådan sikrer du din varebil

Næste Artikel

Iveco ønsker hurtig ændring af vægtgrænse

Næste Artikel
Iveco er blandt de bilmærker, der er længst fremme med elektrificering af 3,5-tons klassen

Iveco ønsker hurtig ændring af vægtgrænse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Ford Transit Custom-PHEV har den lille 1.0 Ecoboost-motor som rækkeviddeforlænger

Tyskland slår Norge på elbiler

6. maj 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering