Tyskland slår Norge på elbiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ford Transit Custom-PHEV har den lille 1.0 Ecoboost-motor som rækkeviddeforlænger

Ford Transit Custom-PHEV har den lille 1.0 Ecoboost-motor som rækkeviddeforlænger

Tyskland slår Norge på elbiler

Norges position som den suveræne nummer ét for salg af elbiler er overtaget af Tyskland netop, som BMW, VW og Mercedes storsatser på elektriske biler

af Thomas André
6. maj 2018
i Baggrund, Nyheder

I årevis har Norge siddet på tronen som konge af verdens elbiler. I norske byer må elbiler køre i busbaner, parkere gratis, er fritaget for afgift, og i Oslo kører de gratis gennem byens betalingsanlæg.

Der er kort sagt ikke rigtigt nogen grund til at futte rundt med forbrændingsmotorer under hjelmen. Og det endda til trods for, at Norges befolkning for mand er verdens rigeste – på olieproduktion.

Treforke og fakler

Men i Tyskland blæser nye vinde. Dieselolie er blevet et fyord, som får både borgmestre og retsinstanser til at spidse treforke og tænde fakler. Og i dieselgates rørte kølvand sejler flere og flere hybridbiler rundt i selskab af en voksende stime af elbiler.

De helt eller delvist elektriske biler er så populære, at salget i første kvartal blev på 17.574 biler. En stigning på 70 procent og nok til at vippe den skandinaviske oliestat af pinden.

Effektfulde hybrider

Tendensen er en konsekvens af, at forbrugerne i denne periode ret pludseligt har vendt dieselbilerne ryggen og er begyndt at søge alternativer.

Det har dels givet små turbobenzinere vind i sejlene. Men også de effektfulde pluginhybrider og rene elbiler nyder godt af omlægningen.

Heksejagt

På europæisk plan er salget af el- og hybridbiler steget med 41 procent. Rene elbiler går frem med 35 prcent, mens hybriderne buldrer derudad med 47 procent i første kvartal.

I samme periode har heksejagten på dieselmotorer og deres uigennemskuelige NoX- og CO2-udledning kostet et fald på markante 17 procent.

Længere mellem dieselbilerne

Tyskland er Europas største bilmarked, men de har altid ligget efter Norge med de store afgiftsrabatter og andre fordele til elbiler. Den nordiske oliegigant er for eksempel Teslas største marked i Europa og verdens tredjestørste efter USA og Kina.

Verdens hurtigste hybrid

Men nu summer også Tesla’er rundt i selskab med BMW i3 og Nissan Leaf i Tysklands storbyer, hvor der bliver længere og længere mellem dieselbilerne, fordi kunderne ikke vil være en del af den usikre fremtid og restriktive adgang til miljøzoner.

Seriøst alternativ

Udviklingen i Tyskland er et udtryk for, at forbrugerne er godt i gang med at tage elbiler og hybrider til sig som et seriøst alternativ til forbrændingsmotoren og speciel diesel.

For bare ti år siden var det kun ingeniørstuderende og Alternativets forgængere, der havde forudset det.

Acceptabel rækkevidde

I dag kræver det ingen krystalkugle at forudse, at samme tendens vil ramme varebilerne inden for ganske kort tid. Modellerne er ved at dukke op i form af store 3,5-tonnere som Renault Master, Iveco Daily, VW Crafter, Mercedes Sprinter og andre.

Det Volker ikke taler om

Det er kun et spørgsmål om få år, før de kan præstere en acceptabel rækkevidde med fuldt læs.

3,5 ton omstilling

Samtidigt ser vi masser af mindre elektriske varebiler, som allerede har godt fat i markedet som bybude og serviceopgaver, ligesom Ford er godt i gang med at lægge sidste hånd på Ford Transit Custom Hybrid med rækkeviddeforlænger i form af den lille 1.0 Ecoboost-motor.

Samlet set er vi godt på vej til at omstille vejtrafikken op til 3,5 ton totalvægt til hel eller delvis eldrift.

Tags: BMW i3elbilerFord Transit hybridNissan LeafTeslavarebiler
Tidligere Artikel

Sådan sikrer du din varebil

Næste Artikel

Iveco ønsker hurtig ændring af vægtgrænse

Næste Artikel
Iveco er blandt de bilmærker, der er længst fremme med elektrificering af 3,5-tons klassen

Iveco ønsker hurtig ændring af vægtgrænse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Ford Transit Custom-PHEV har den lille 1.0 Ecoboost-motor som rækkeviddeforlænger

Tyskland slår Norge på elbiler

6. maj 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering