Tidligt næste år vil et antal batteridrevne Vito’er og Sprintere fra Mercedes indtage gaderne i Hamborg og Stuttgart. Og om godt tre år vil antallet være vokset til ca. 1500 biler, der vil glide lydløst og emissionsfrit rundt i gadebilledet i forskellige større byer i Tyskland.
Dette er intentionerne i et nyt strategisk samarbejde mellem Mercedes-Benz Vans og kurervirksomheden Hermes Germany.
Elektricitet er nøglen
– Elektricitet som drivmiddel er en nøgleteknologi til miljøvenlig transport i byerne – især når det drejer sig om distributionskørsel. Last mile-distributionen er nødt til at blive effektiviseret og ikke mindst blive gjort emissionsfri, siger Volker Mornhinweg, der er chef for Mercedes-Benz Vans.
Han kigger tilbage på forrige år, hvor Mercedes annoncerede, at de igen ville sætte en el-varebil i serieproduktion. – Det bliver den første siden 2011, hvor vi lancerede e-Vito. Jeg kan nu med glæde fortælle, at Hermes Germany bliver vores første kunde til den nye el-varebil – og de har bestilt et ganske betragteligt antal biler, lyder det fra Volker Mornhinweg.
Skræddersyede løsninger
Samarbejdet med Hermes Germany er blot en af flere kommende samarbejdsaftaler med Mercedes-kunder, hvor Mercedes for sin part skal levere en skræddersyet løsning, der opfylder kundens specifikke behov.
Hermes har brug for mellemstore og store varebiler, der er el-drevne. – Vi kan imødekomme begge ønsker og tilmed levere en høj kvalitet i såvel produkt, som sikkerhed og ergonomi, udtaler Volker Mornhinweg.
En milepæl for Hermes
Frank Rausch er adm. direktør for Hermes Germany GmbH, og han ser samarbejdet med Mercedes som endnu en milepæl i udviklingen frem mod en bæredygtig udskiftning af hele Hermes-flåden.
– Elektrisk mobilitet spiller en nøglerolle i vores langsigtede miljøstrategi, hvor vi løbende udskifter vores biler med nye euro-6-modeller og gradvist introducerer el-drevne biler i vores bydistribution.
Udfordringer for CEP
Såvel Hermes som Mercedes har indgået samarbejdet i lyset af den stigende net-handel og de deraf følgende udfordringer for virksomheder inden for CEP (Courier Express Parcel).
Et andet mål for parterne er at forbedre kvaliteten af den service, der gives til kunderne – og et eksempel er at levere pakker til døren lydløst og emissionsfrit.
El fra vedvarende energikilder
Hermes Germany ønsker i 2025 at være nået i mål med planerne om at alle leverancer til bykernerne i Tyskland skal ske emissionsfrit. Det er også målet, at al den elektricitet, som bilerne kører på, skal komme fra vedvarende energikilder.
For at nå dette mål anerkender Hermes, at der også skal bygges en infrastruktur til el-bilerne med f.eks. et passende antal ladestationer og tilstrækkelig ladekapacitet.
Nye systemløsninger
For at skabe den ønskede effektivitet i distributionskørslen skal Mercedes levere nye systemløsninger til bilerne. Det vil f.eks. være optimal ruteplanlægning, der gør brug af informationerne om batteriets ladetilstand og bilens aktuelle rækkevidde.
Desuden vil Mercedes introducere systemet “intelligent cargo-space” i samarbejdet med Hermes. Løsningen overføres fra konceptvarebilen Vision Van og består af et automatiseret system af pladsbesparende hylder og selvkørende transportbakker, der aflaster og effektiviserer chaufførens arbejde.
Lynhurtige leveringer
Fra Vision Van vil Mercedes også introducere nye mobilitets-løsninger til delebils- og udlejningssektoren.
”Med den stigende omsætning i nethandelssektoren, bliver der et større behov for at kunne skaffe en varebil til lynhurtige leveringer – bl.a. i en form for kortids-leje,” siger Volker Mornhinweg.