Strømstærk tysk opfindelse åbner elektriske skydedøre | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 9 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Mercedes-Benz Sprinter er blandt de modeller, der benytter systemet fra KabelTrax
Kabelkæden ligger skjult under dørtrinnet, der her er afmonteret
Kabelkædens led sikrer fleksbilitet og beskytter samtidig ledningerne

Strømstærk tysk opfindelse åbner elektriske skydedøre

Ledninger der gnaves, slides eller klemmes i stykker er i følge KabelTrax en saga blot med virksomhedens system af beskyttende kabelkæder

af Jess Ulrik Verge
22. januar 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Mange har nok kigget på en varebil med elektrisk skydedør og tænkt: – På et eller andet tidspunkt går skidtet vel i stykker …” Tanken er legitim. Der er ikke mange komponenter, der som en skydedør skal bevæge sig så langt og samtidig forsynes med strøm.

Når en elektrisk komponent som en skydedør bevæger sig, skal ledningen jo følge med, og det udsætter ledningen for store belastninger. Den bukkes og rettes ud igen og igen. Og da den også skal ligge løs for at kunne bevæges, er der større risiko for, at den udsættes for slidtage, foruden at den kan blive klemt eller få gnavskader.

En hul og fleksibel kæde

I en elektrisk skydedør kan der være andre elektriske komponenter end blot motoren, der driver døren. Der kan være et el-drevent vindue, en airbag, en højttaler og en elektrisk dørlås. Det summer op til et helt lille bundt af ledninger, der skal følge med dørens bevægelse.

Citroën Jumpy giver den gas

Traditionelle løsninger til at beskytte ledningerne er at føre kablerne inden i korrugerede tomrør eller i gummislanger. Til komponenter, der ikke behøver konstant strømforsyning kan man anvende kontakter, der genskaber forbindelsen, når døren igen er lukket.

Strøm hele tiden

Men den tyske virksomhed KabelTrax har opfundet en såkaldt kabelkæde, der kan sikre strøm til alle komponenter hele tiden. Den er hul, så den kan rumme kablerne, og så har den kædens bevægelige led, der giver fleksibilitet.

I følge KabelTrax er denne løsning også bedre end elektriske kontakter. Ulemper ved kontakter er, at de ofte er udsat for snavs, korrosion og skader.

Særlig fordelagtig til skydedøre

KabelTrax har udviklet kabelkæden som et svar på den stadig mere omfattende elektronik, der findes i moderne biler. El-drevne sæder med memory kører automatisk frem og tilbage og op og ned alt efter hvem der sætter sig ind bag rattet. Elektriske foldetage, hardtops og bagklapper er andre eksempler.

Elektriske skydedøre i minibusser har kunnet fås i mange år, og i de senere år har de også vundet indpas som ekstraudstyr i mange varebiler. I følge KabelTrax er det netop i skydedørene, at  kabelkæden viser sin styrke.

Udviklet i samarbejde med Daimler

En af virksomhedens kunder er Daimler, der anvender kabelkæder til blandt andet V-Klasse og Vito. Andre bilfabrikanter, der bruger lignende løsninger, er VW, Ford og Nissan.

– Vi udviklede løsninger til disse modeller i et tæt samarbejde med Daimler AG, forklarer Jörg Drews. Han er seniorsalgschef hos Tsubaki KabelSchlepp GmbH, der er modervirksomhed for KabelTrax.

Individuel løsning eller modul

KabelTrax skriver om produktet, at det er beskyttet mod korrosion og sikrer en konstant og ufejlbarlig strømforsyning. Det er testet i et klimakammer og er vedligeholdelsesfrit. Ved monteringen er det ikke nødvendigt at skære i karrosseriet dermed kompromittere bilens konstruktive sikkerhed.

Land Rover bygger varebil

Løsningen er desuden blevet testet i et klimakammer, og kablerne, der er specielt udviklet til kabelkæderne, er blevet testet af et uafhængigt laboratorium på vegne af de europæiske bilfabrikanter.

KabelTrax leverer produktet som en skræddersyet løsning til den enkelte bilmodel og som et færdigsamlet modul til eftermontering på skydedøren.

Tags: elektrisk skydedørKabelTraxMercedes-BenzskydedørV-klasseVito
Tidligere Artikel

Isolering og LED lys i varerummet

Næste Artikel

Pickup'er med amerikansk udtræk

Næste Artikel
Den forhøjede ladbund kan belastes med op til 1000 kg, og hver skuffe kan klare 100 kg

Pickup'er med amerikansk udtræk

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her

9. oktober 2019

Mest læste

Mercedes-Benz Sprinter er blandt de modeller, der benytter systemet fra KabelTrax

Strømstærk tysk opfindelse åbner elektriske skydedøre

22. januar 2018

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored