Mange har nok kigget på en varebil med elektrisk skydedør og tænkt: – På et eller andet tidspunkt går skidtet vel i stykker …” Tanken er legitim. Der er ikke mange komponenter, der som en skydedør skal bevæge sig så langt og samtidig forsynes med strøm.
Når en elektrisk komponent som en skydedør bevæger sig, skal ledningen jo følge med, og det udsætter ledningen for store belastninger. Den bukkes og rettes ud igen og igen. Og da den også skal ligge løs for at kunne bevæges, er der større risiko for, at den udsættes for slidtage, foruden at den kan blive klemt eller få gnavskader.
En hul og fleksibel kæde
I en elektrisk skydedør kan der være andre elektriske komponenter end blot motoren, der driver døren. Der kan være et el-drevent vindue, en airbag, en højttaler og en elektrisk dørlås. Det summer op til et helt lille bundt af ledninger, der skal følge med dørens bevægelse.
Traditionelle løsninger til at beskytte ledningerne er at føre kablerne inden i korrugerede tomrør eller i gummislanger. Til komponenter, der ikke behøver konstant strømforsyning kan man anvende kontakter, der genskaber forbindelsen, når døren igen er lukket.
Strøm hele tiden
Men den tyske virksomhed KabelTrax har opfundet en såkaldt kabelkæde, der kan sikre strøm til alle komponenter hele tiden. Den er hul, så den kan rumme kablerne, og så har den kædens bevægelige led, der giver fleksibilitet.
I følge KabelTrax er denne løsning også bedre end elektriske kontakter. Ulemper ved kontakter er, at de ofte er udsat for snavs, korrosion og skader.
Særlig fordelagtig til skydedøre
KabelTrax har udviklet kabelkæden som et svar på den stadig mere omfattende elektronik, der findes i moderne biler. El-drevne sæder med memory kører automatisk frem og tilbage og op og ned alt efter hvem der sætter sig ind bag rattet. Elektriske foldetage, hardtops og bagklapper er andre eksempler.
Elektriske skydedøre i minibusser har kunnet fås i mange år, og i de senere år har de også vundet indpas som ekstraudstyr i mange varebiler. I følge KabelTrax er det netop i skydedørene, at kabelkæden viser sin styrke.
Udviklet i samarbejde med Daimler
En af virksomhedens kunder er Daimler, der anvender kabelkæder til blandt andet V-Klasse og Vito. Andre bilfabrikanter, der bruger lignende løsninger, er VW, Ford og Nissan.
– Vi udviklede løsninger til disse modeller i et tæt samarbejde med Daimler AG, forklarer Jörg Drews. Han er seniorsalgschef hos Tsubaki KabelSchlepp GmbH, der er modervirksomhed for KabelTrax.
Individuel løsning eller modul
KabelTrax skriver om produktet, at det er beskyttet mod korrosion og sikrer en konstant og ufejlbarlig strømforsyning. Det er testet i et klimakammer og er vedligeholdelsesfrit. Ved monteringen er det ikke nødvendigt at skære i karrosseriet dermed kompromittere bilens konstruktive sikkerhed.
Løsningen er desuden blevet testet i et klimakammer, og kablerne, der er specielt udviklet til kabelkæderne, er blevet testet af et uafhængigt laboratorium på vegne af de europæiske bilfabrikanter.
KabelTrax leverer produktet som en skræddersyet løsning til den enkelte bilmodel og som et færdigsamlet modul til eftermontering på skydedøren.