Tynd uddannelse til varebilschauffør | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Hvorfor er der ikke nogen uddannelse på engelsk, spørger formand for SKV, Thomas Jensen. Foto: Niels Møller Madsen

Tynd uddannelse til varebilschauffør

af Thomas André
12. marts 2019
i Nyheder, Trafikpolitik

5.000.  Så mange skal gennem den nye tre-dages uddannelse til varebilschauffør inden 1. juli, hvor de nye regler for varebilschauffører og -vognmænd træder i kraft.

Uddannelsesstederne åbner ikke dørene før i løbet af januar, og yderligere 5.000 skal på efteruddannelse i de efterfølgende fire år.

Voldsom interesse

Tallene er anslået af Færdselsstyrelsen, som i skrivende stund har givet 17 godkendelser til udbydere af uddannelserne til dels varebilschauffør og dels varebilsvognmand. Sidstnævnte er ikke medregnet i det anslåede tal.

De 17 udbydere har tilsammen omkring 35 uddannelsessteder med DEKRA og AMU som de største. Begge har oplevet en voldsom interesse for de nye uddannelser, men der er ikke bekymring for, om man kan nå at få udstyre de mange ansøgere med et uddannelsesbevis før deadline.

Hvor svært kan det være

Med tanke på, hvor mange der rent faktisk kører rundt i varebiler med gods for fremmed regning hver dag i Danmark, er  det nærliggende at spørge ‘Hvor svært kan det være?’

Men ikke alle er lige begejstrede for udsigten til, at man kan blæse så mange mennesker gennem systemet på så kort tid. Formand i SKV Specialforeningen for Kurér- og Varebilstransportører, Thomas Jensen, havde gerne set en mere grundig og omfattende uddannelse af både chauffører og vognmænd.

Endnu strammere regler

-Der kommer ikke meget ud af den uddannelse, de har vedtaget. Vi er ikke blevet spurgt til råds her i SKV, og personligt er jeg meget spændt på, hvordan det her ender, siger han i et interview med Altomvarebiler.dk.

-Der er nogen, der mener, det ikke er nødvendigt med den uddannelse, men vi vil gerne have nogle endnu strammere regler om for eksempel vægtgrænserne på 11 kg. per styk og de to ton totalvægt på bilerne.

Sparer penge

Alligevel ser han frem til at få chauffører med den nye uddannelse i sin vognmandsforretning. De skal kunne mange af de ting, han hidtil selv har måttet uddanne dem i.

-Som vognmand kan jeg spare lidt tid og en masse penge på oplæring af nye chauffører. Meget af det, vi bruger tid på, kan de nu lære på uddannelsen, forklarer han.

Konflikthåndtering

Der er obligatorisk undervisning i blandt andet førstehjælp, lastsikring og ulykkeforebyggelse, men ellers er det op til den enkelte uddannelsesinstitution at sammensætte programmet.

-DEKRA har for eksempel noget konflikthåndtering med i deres kursus. Det er vi nødt til at få med for at få chaufførerne klædt ordentligt på.

Kun på dansk

Helt basalt er der et enkelt punkt, som slet ikke er nævnt i pensum. Et punkt som er mere presserende end nogensinde i en tid, hvor vi handler så meget på nettet.

Nyt varebilskursus fra DEKRA

-Jeg har foreslået DEKRA og AMU, at man også laver kurserne på engelsk. Der er mange chauffører, der ikke taler dansk, og jeg har selv en del af dem. De synes, det er en god idé.

Social dumping

Loven er lavet primært for at komme social dumping og ulige konkurrencevilkår til livs, men som enhver, der har modtaget pakker købt på nettet, kræver det engelsk på samtaleniveau at modtage en pakke.

-Det er ikke for at udelukke nogen ud over dem, der er på offentlig forsørgelse og kører sort. Det ved vi sker, og det kan uddannelsen være med til at komme til livs. Men alle skal have adgang til den. Også dem der ikke taler dansk, siger Thomas Jensen.

Ikke nogen uddannelse

Og skal alle disse punkter med på skemaet, kan det næppe gennemføres på et forløb på kun tre dage.

-Der er ikke meget uddannelse i det. Det er jo bare et kursus, siger Thomas Jensen.

Uimponeret

Heller ikke uddannelseskravet til varebilsvognmænd imponerer SKV-formanden.
-Vi har også været efter Trafikstyrelsen, fordi det tager meget kortere tid at blive varebilsvognmand, end det gør at blive vognmand med lastbil. Skatte-, moms- og regnskabsregler er jo de samme.

PSA skal levere varebil til Toyota

-Men pludseligt bliver det kogt ned med reglen om de 11 kg. og to ton. Hvordan har de egentlig tænkt sig at håndhæve det. Derfor er jeg også lidt træt af det hele, for jeg synes egentlig, vi havde et godt oplæg til den nye lov.

Kæmper videre

Han håber, at uddannelseskravet bliver udvidet, og at man finder ud af at give kurset til ikke dansk-talende chauffører.

-Så skal det nok give en mere stabil kurérbranch. Men som det er nu, er det et skridt på vejen, for jeg skal nok kæmpe videre for at få noget mere uddannelse på – både for chauffører og vognmænd.

DEKRA holder informationsmøder om uddannelsen over hele landet i uge 2.

Tags: AMUDEKRATrafikstyrelsenVarebilschauffør
Tidligere Artikel

Mercedes bag ny opbyggerportal

Næste Artikel

VW's erhvervsbiler inviterer indenfor

Næste Artikel
En T6'er i prøvestanden. Foto: VW

VW's erhvervsbiler inviterer indenfor

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Hvorfor er der ikke nogen uddannelse på engelsk, spørger formand for SKV, Thomas Jensen. Foto: Niels Møller Madsen

Tynd uddannelse til varebilschauffør

12. marts 2019

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering