Tusindvis af ulykker kunne undgås | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
VW er foreløbig det eneste bilmærke i England, der har gjort AEB til standard i alle sine nye varebiler

Tusindvis af ulykker kunne undgås

Hvis alle varebiler havde automatisk nødbremse som standard ville det kunne forhindre ca. 2500 sammenstød

af Jess Ulrik Verge
19. august 2018
i Nyheder

I en ny engelsk analyse anslås det, at 2496 ulykker med varebiler op til 3500 kg kunne have været undgået, hvis alle varebiler havde haft automatisk nødbremse.

Dette ville samtidig havde kunnet forhindre 348 dødsfald og alvorlige kvæstelser. Tallene er baseret på de ulykker, hvor den første kontakt i ulykken skete med fronten af en varebil, og hvor de involverede trafikanter udgjordes af andre biler, fodgængere og cyklister.

VW fører i England

Analysen er udført af Thatcham Research og offentliggjort af den engelske VW-importør. Til sin analyse har Thatcham Research brugt ulykkestal fra det det engelske transportministerium Department for Transport.

Nødbremse bliver standard på nye engelske VW-varebiler

Den engelske VW-importørs interesse i at bringe analysen er, at Volkswagen er det eneste bilmærke, der i England leverer alle sine nye varebiler med automatisk nødbremse (AEB) som standard.

Ulykkerne stiger år for år

  • Antallet af ulykker, hvor varebiler er involveret, stiger år for år. AEB’s veldokumenterede evne til at forhindre eller reducere skader i forbindelse med kollisioner bør ikke glemmes i denne sammenhæng, lyder det fra Matthew Avery, der er adm. dir. for Thatcham Research.

Siden juni sidste år har Volkswagen i England udstyret alle sine nye varebiler med automatisk nødbremse (AEB) som standard. VW’s AEB indeholder to systemer: Det ene hedder “Front Assist” og det andet “City Emergency Braking”.

Reagerer i to trin

Ved hjælp af en radar i bilens front registrerer “Front Assist” – ved alle hastigheder –  afstanden til den forankørende bil. Hvis der opstår en risiko for sammenstød, reagerer systemet i to trin. Først advares føreren med et akustisk og visuelt signal. Samtidig forberedes bilens bremseassistent og bremseklodserne til en nødopbremsning.

Automatisk nødbremse standard på MAN TGE

Hvis føreren ikke reagerer på de akustiske og visuelle advarsler, påbegyndes næste trin. Her advares føreren med et enkelt bremsetryk, der opleves som et tydeligt ryk i bilen. Samtidig gøres bremseassistenten endnu mere responsiv.

Kan begrænse skaderne

Hvis føreren nu reagerer ved at trampe på bremsen, vil der øjeblikkeligt være fuld bremsekraft til rådighed. Hvis systemet vurderer, at føreren ikke træder hårdt nok på bremsen, vil “Front Assist” øge bremsetrykket.

Det andet system – “City Emergency Braking” – kan bremse bilen helt op, men fungerer kun ved hastigheder under cirka 30 km/t. Hvis føreren overser en forhindring eller ikke lægger mærke til, at bilen foran bremser, vil systemet automatisk aktivere bremserne for at undgå en påkørsel eller begrænse skaderne ved en påkørsel.

Tags: AEBAutomatisk nødbremsesikkerhedsudstyrThatcham ResearchVW
Tidligere Artikel

VW-ejere med snydesoftware får klippet pladerne

Næste Artikel

Nu passer trinbrættet bedre til p-sensorerne

Næste Artikel
TowStep Duo er en af de trinbrætmodeller, der passer til det nye forbindelsessystem Connect+

Nu passer trinbrættet bedre til p-sensorerne

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
VW er foreløbig det eneste bilmærke i England, der har gjort AEB til standard i alle sine nye varebiler

Tusindvis af ulykker kunne undgås

19. august 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering