I en ny engelsk analyse anslås det, at 2496 ulykker med varebiler op til 3500 kg kunne have været undgået, hvis alle varebiler havde haft automatisk nødbremse.
Dette ville samtidig havde kunnet forhindre 348 dødsfald og alvorlige kvæstelser. Tallene er baseret på de ulykker, hvor den første kontakt i ulykken skete med fronten af en varebil, og hvor de involverede trafikanter udgjordes af andre biler, fodgængere og cyklister.
VW fører i England
Analysen er udført af Thatcham Research og offentliggjort af den engelske VW-importør. Til sin analyse har Thatcham Research brugt ulykkestal fra det det engelske transportministerium Department for Transport.
Den engelske VW-importørs interesse i at bringe analysen er, at Volkswagen er det eneste bilmærke, der i England leverer alle sine nye varebiler med automatisk nødbremse (AEB) som standard.
Ulykkerne stiger år for år
- Antallet af ulykker, hvor varebiler er involveret, stiger år for år. AEB’s veldokumenterede evne til at forhindre eller reducere skader i forbindelse med kollisioner bør ikke glemmes i denne sammenhæng, lyder det fra Matthew Avery, der er adm. dir. for Thatcham Research.
Siden juni sidste år har Volkswagen i England udstyret alle sine nye varebiler med automatisk nødbremse (AEB) som standard. VW’s AEB indeholder to systemer: Det ene hedder “Front Assist” og det andet “City Emergency Braking”.
Reagerer i to trin
Ved hjælp af en radar i bilens front registrerer “Front Assist” – ved alle hastigheder – afstanden til den forankørende bil. Hvis der opstår en risiko for sammenstød, reagerer systemet i to trin. Først advares føreren med et akustisk og visuelt signal. Samtidig forberedes bilens bremseassistent og bremseklodserne til en nødopbremsning.
Hvis føreren ikke reagerer på de akustiske og visuelle advarsler, påbegyndes næste trin. Her advares føreren med et enkelt bremsetryk, der opleves som et tydeligt ryk i bilen. Samtidig gøres bremseassistenten endnu mere responsiv.
Kan begrænse skaderne
Hvis føreren nu reagerer ved at trampe på bremsen, vil der øjeblikkeligt være fuld bremsekraft til rådighed. Hvis systemet vurderer, at føreren ikke træder hårdt nok på bremsen, vil “Front Assist” øge bremsetrykket.
Det andet system – “City Emergency Braking” – kan bremse bilen helt op, men fungerer kun ved hastigheder under cirka 30 km/t. Hvis føreren overser en forhindring eller ikke lægger mærke til, at bilen foran bremser, vil systemet automatisk aktivere bremserne for at undgå en påkørsel eller begrænse skaderne ved en påkørsel.