Tre amatører kan samle en OX GVT på 12 timer | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 31 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Tre amatører kan samle en OX GVT på 12 timer

En britisk udviklet og simpel no-nonsense ”flat-pack truck“ til udviklingslande

af Morten Dam
23. maj 2013
i Nyheder

Når europæiske varebiler og lastbiler er nedslidte og forældede ryger de enten i en skrotpresse eller udskibes til u-lande med ekstremt behov for godstransport. Alternativet til eksport af udrangerede biler fra Europa er et nyt, simpelt konstrueret og prisgunstigt køretøj til transport af såvel gods som passagerer.
Prototypen til den terrængående OX GVT er et eksempel på en sådan bil, der efter planen skal leveres efter CKD-princippet – Completely Knocked Down – og samles lokalt.
Udviklingen og produktionen af OX GVT blev tilrettelagt specielt med henblik på Afrika, hvor omkring 10 pct. af klodens befolkning lever med en meget beskeden infrastruktur. Bag projektet står filantropen Sir Torquil Norman, grundlægger af det britiske The Norman Family Charitable Trust. Han fik ideen for tre år siden – en idé der måske også kan komme interesserede europæiske brugere til gode.
Essensen i projektet er, at den 1,5 ton tunge OX GVT, der er udstyret med en dieselmotor på 2,2 liter og en manuel 6-trins gearkasse, på mindre end 12 timer kan samles af tre mand uden særlig uddannelse og uden brug af specialværktøj.

Udviklet efter KISS-princippet

I den modsatte ende af processen går det endnu hurtigere. Produktionen er tilrettelagt, så ”flat-pack trucken“ kan gøres klar til forsendelse i løbet fire-fem timer – uden brug af container eller paller. Bilen er ganske enkelt pakket ind i sig selv og  fylder så lidt, at der kan stoppes hele seks flat-pack’s i en standard 40 fods container.
OX GVT er konstrueret, så visse karrosseridele kan bruges flere steder på bilen. Hensigten har været at begrænse antallet af komponenter for at gøre bilen enkel at samle, anvende og vedligeholde. Den er simpelthen udviklet efter KISS-princippet: Keep It Simple, Sir! 
Investeringen i udviklingsprojektet er mellem otte og ni millioner kroner. Hvad OX’ens salgspris bliver forelå der ikke nærmere om i skrivende stund. Men det er angiveligt ikke forventninger om big business, som driver projektet.
– Min drøm er at man en dag vil kunne se en OX i enhver afrikansk landsby, siger Sir Norman.

Kompakt og effektiv 

Hans drive er ambitionen om at forbedre den afrikanske infrastrukture med en nem og økonomisk transportløsning, så isolerede områder kan forsynes med f.eks. drikkevand, medicin, lægehjælp, såsæd, gødning og byggematerialer samt bedre forbindelse til f. eks. skoler, hospitaler og andre storbyfaciliteter.
OX kan indrettes med sæder til 13 personer eller lastes med otte 44 gallon tromler eller tre Euro-paller. Desuden er bilen udstyret med kraftudtag, så den tillige kan anvendes som drivkraft til f.eks. vandpumper, generatorer og redskaber som f.eks. rundsave til opskæring af tømmer.
Nøgleordene til konstruktionen er: simpel, robust, kapabel og økonomisk kosteffektiv. Den fladbundede og forhjulstrukne OX er på størrelse med en stor familiebil, og glimrer ved at have stor frihøjde og korte udhæng for og bag. Det giver bilen en vadedybde på 75 cm og optimal bevægelsesfrihed i uvejsomt terræn uden væsentlig risiko for væsentlig påvirkning eller skader ved forcering af sand, mudder, sten og lignende.

Tags: OX
Tidligere Artikel

Renault investerer 3,1 mia. kr. i Douai-fabrikken

Næste Artikel

Koreansk papegøje går efter Sciroccos kunder

Næste Artikel

Koreansk papegøje går efter Sciroccos kunder

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Tre amatører kan samle en OX GVT på 12 timer

23. maj 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering