– I øjeblikket er både biogas, el, brint, biobrændstoffer og nogle syntetiske brændstoffer i spil som fremtidens grønne løsninger for både busser, lastbiler og varebiler. Det gør det ekstra svært at træffe beslutninger om investeringer, som rækker ind i en fremtid, hvor der måske kommer et udskilningsløb blandt energiformerne.
Det fortæller direktør Poul Erik Pedersen som optakt til en konference ved navn “Grøn Transport 2019”. Konferencen bliver en del af messen “Transport 2019”, der holdes i MCH Messecenter Herning den 21. – 23. marts.
Vil bidrage til et overblik
Emnet for konferencen er højaktuelt i en tid, hvor grøn energi udvikler sig i et hektisk tempo over hele verden. Både politikere, kommuner, transportører og energiselskaber står over for vanskelige beslutninger, når de skal investere i såvel køretøjer som infrastruktur.
– Vi vil gerne være med til at give den offentlige og den private sektor et overblik over både aktuelle muligheder, og hvad fremtiden byder på inden for grøn transport. Det gør vi ved at indbyde stærke profiler og arrrangere et udstillingsområde med de bedste grønne løsninger, fortæller Nikolaj Jørgensen, der er projektleder i MCH Messecenter Herning.
Vil nedbryde grænser
Ambitionen er at skabe et event, som ikke er set tilsvarende i Danmark. – Vi samarbejder med webplatformen Nofoss.dk, der har både markedsviden og netværk til at udvikle et stærkt koncept for grøn transport ved vores messe, lyder det fra Nikolaj Jørgensen.
Poul Erik Pedersen er direktør og medindehaver af Nofoss.dk.
– Der er i øjeblikket meget religion i, om man tror på enten den ene eller den anden energiform. Vores ambition er at nedbryde grænserne og vise både politikere og de øvrige aktører en samlet pakke af grønne køretøjer, grøn energi og teknologi. Jeg forventer, at det kommer til at give en helt ny dynamik i markedet, fastslår Poul Erik Pedersen.
Skandinaviens største
Transport 2019 betegnes som Skandinaviens største transportmesse og hele branchens mødested. Messen arrangeres af MCH Messecenter Herning i samarbejde med “ATL – Transportens arbejdsgivere”, AutoBranchen Danmark, Danske Busvognmænd, Danske Speditører, De Danske Bilimportører, DI Transport, “DTL – Danske Vognmænd”, Foreningen af Vognimportører i Danmark, ITD og “3F Transportgruppen”.
Transportmessen blev holdt første gang 5.-8. maj 1988 med den nuværende administrerende direktør Georg Sørensen som projektleder. Messen har siden været holdt 14 gange.