Spænd værktøjet godt fast omme i lasten, for bag rattet i den nye MS-RT Ford Transit kan du nok ikke modstå fristelsen til lidt frisk kørsel.
Det er den engelske virksomhed MS-RT, der har forvandlet den i forvejen lækre varevogn til en hidsig slæde med bl.a. brede skærme, dybe spoilere, Eibach-undervogn og 20 tommer alu-møller.
Skabt af folk med 30 års rallyerfaring
MS-RT Transit Custom emmer af rallysport fra inderst til yderst. Detaljerne er skabt af rallyspecialister med over 30 års erfaring. Manden bag det hele er den nu 62-årige tidligere rallykører Malcom Wilson, der har kørt det meste af sin karriere i Fords rallybiler.
Han ejer firmaet MS-RT (Malcom Sport – Road Technology), der er en udløber af M-Sport Ford World Rally Team. MS-RT bærer dermed på en lang historie i international rallysport. Det begyndte i 1979, hvor Malcom Wilson stiftede motorsports-teamet Malcom Wilson Motorsport. Med Malcom selv som førstekører udviklede temaet sig op gennem 1980’erne.
Succes i Escort RS Cosworth
Udviklingen tog fart i begyndelsen af 1990’erne som følge af Wilsons succes bag rattet i Ford Escort RS Cosworth. I 1994 erobrede teamet rallytitler i Italien, Portugal og Mellemøsten, og kronen blev sejren i British Rally Championship med Wilson bag rattet i Ford Escort.
I 1996 fik Wilsons team, der nu hed M-Sport Ford World Rally Team, til opgave at klargøre og servicere Fords WRC-biler. Det vil sige de rallybiler, som Ford Motorsport indsatte i WRC (World Rallycar Championship). I midten af 1998 fik teamet til opgave at bygge den nye Ford Focus WRC. Bilen fik en hæderlig 1999-sæson med Colin McRae som førstekører.
Flere end 170 medarbejdere
I 2006 var der mere end 170 medarbejdere, og samme år erobrede teamet WRC’s øverste podieplads for fabrikskørere. I 2008 og 2009 havde teamet talentfulde WRC-kørere som Mikko Hirvonen og Jari Matti Latvala.
Gennem tiden er det blevet til to verdensmesterskaber i rally, 52 etapesejre i WRC og flere end 200 podiepladser. I 2017 vandt den firedobbelte WRC-mester Sebastian Ogier åbningsløbet i Monte Carlo.
Brede skærme og dobbelt udstødning
Denne historie følger med i købet af en MS-RT Transit Custom. Men det mest interessante er selvfølgelig resultatet af heftige styling i både det ydre og det indre.
Fronten præges af den imposante spoiler med diffuser og intregerede tågeforlygter. Der er sidepolere og brede skærme, der indrammer de mørke alufælge, som fås i 18 og 20 tommer.
Og så er det heller ikke hverdagskost at se en varebil med hækspoiler og dobbelt sportsudstødning.
Stram og responsiv undervogn
Undervognen er forsynet med Eibach-fjedre, der sænker bilen og gør den strammere og mere responsiv. Fjedrene er designet, så den oprindelige nyttelast er bevaret.
I maskinrummet ligger en to-liters EcoBlue-motor med 405 newtonmeter og 170 HK. Den er koblet sammen med enten en 6-trins manuel eller en 6-trins automatisk gearkasse.
Sportsrat og sportssæder med ruskind
Sæderne er bygget af MS-RT og betrukket med nappa og ruskind. Det opsigtsvækkende sportsrat har kulfiberindlæg i ratkransen, og hele interiøret er i øvrigt stylet med MS-RT-logoer i måtter og instrumenter.
Alt det øvrige udstyr er som i de tungest apterede varianter i Custom-programmet og inkluderer f.eks. SYNC3, dobbelte skydedøre, parkeringssensorer, bakkamera, opvarmet forrude og varme i sæderne.
Så der er ingen tvivl om, at MS-RT Transit Custom kan pifte den grå hverdag på landevejen op. Desværre må du over i højre side for at komme om bag rattet, og du må også en smut til England for at skrive slutseddel.