• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 20 april 2018
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ford Transit Custom har været i pit hos rallyteamet MS-RT
Brede skærmkasser og dyb spoiler giver bilen en imposant front
Der er sideskørter og valg mellem 18 og 20 tommers hjul
Sportsrattet har kulfiberindlæg
Sæderne er betrukket med ruskind og nappa
Hækken har spoiler og dobbelt udstødning

Transit med street credit

Den nye Transit Custom er blevet cool efter en tur i styling-værkstedet hos rallyteamet MS-RT

af Jess Ulrik Verge
24. marts 2018
i Nyheder, styling

Spænd værktøjet godt fast omme i lasten, for bag rattet i den nye MS-RT Ford Transit kan du nok ikke modstå fristelsen til lidt frisk kørsel.

Det er rallyteamet MS-RT, der har forvandlet den i forvejen lækre varevogn til en hidsig slæde med bl.a. brede skærme, dybe spoilere, Eibach-undervogn og 20 tommer alu-møller.

Skabt af folk med 30 års rallyerfaring

MS-RT Transit Custom emmer af rallysport fra inderst til yderst. Detaljerne er skabt af rallyspecialister med over 30 års erfaring. Manden bag det hele er den nu 62-årige tidligere rallykører Malcom Wilson, der har kørt det meste af sin karriere i Fords rallybiler.

Han ejer firmaet MS-RT (Malcom Sport – Road Technology), der bærer på en lang historie i international rallysport. Malcom Wilson stiftede i 1979 motorsports-teamet Malcom Wilson Motorsport. Med Malcom selv som førstekører udviklede temaet sig op gennem 1980’erne.

Succes i Escort RS Cosworth

Udviklingen tog fart i begyndelsen af 1990’erne som følge af Wilsons succes bag rattet i  Ford Escort RS Cosworth. I 1994 erobrede teamet rallytitler i Italien, Portugal og Mellemøsten, og kronen blev sejren i British Rally Championship med Wilson bag rattet i Ford Escort.

Ford Transit Custom 2018 bliver hørbart bedre

I 1996 fik Wilsons team til opgave at klargøre og servicere Fords WRC-biler. Det vil sige de rallybiler, som Ford Motorsport indsatte i WRC (World Rallycar Championship). Teamet skiftede navn til M-sport i 1997, og i midten af 1998 fik teamet til opgave at bygge den nye Ford Focus WRC. Bilen fik en hæderlig 1999-sæson med Colin McRae som førstekører.

Flere end 170 medarbejdere

I 2006 var der mere end 170 medarbejdere i M-Sport, og samme år erobrede teamet WRC’s øverste podieplads for fabrikskørere. I 2008 og 2009 havde teamet talentfulde WRC-kørere som Mikko Hirvonen og Jari Matti Latvala.

Teamet har igen skiftet navn og hedder i dag MS-RT. Gennem tiden er det blevet til to verdensmesterskaber i rally, 52 etapesejre i WRC og flere end 200 podiepladser. I 2017 støttede MS-RT den firedobbelte WRC-mester Sebastian Ogier, der vandt åbningsløbet i Monte Carlo.

Brede skærme og dobbelt udstødning

Denne historie følger med i købet af en MS-RT Transit Custom. Men det mest interessante er selvfølgelig resultatet af heftige styling i både det ydre og det indre.

Fronten præges af den imposante spoiler med diffuser og intregerede tågeforlygter. Der er sidepolere og brede skærme, der indrammer de mørke alufælge, som fås i 18 og 20 tommer.

Og så er det heller ikke hverdagskost at se en varebil med hækspoiler og dobbelt sportsudstødning.

Stram og responsiv undervogn

Undervognen er forsynet med Eibach-fjedre, der sænker bilen og gør den strammere og mere responsiv. Fjedrene er designet, så den oprindelige nyttelast er bevaret.

Ford Transit får nyt look og ny teknologi

I maskinrummet ligger en to-liters EcoBlue-motor med 405 newtonmeter og 170 HK. Den er koblet sammen med enten en 6-trins manuel eller en 6-trins automatisk gearkasse.

Sportsrat og sportssæder med ruskind

Sæderne er bygget af MS-RT og betrukket med nappa og ruskind. Det opsigtsvækkende sportsrat har kulfiberindlæg i ratkransen, og hele interiøret er i øvrigt stylet med MS-RT-logoer i måtter og instrumenter.

Alt det øvrige udstyr er som i de tungest apterede varianter i Custom-programmet og inkluderer f.eks. SYNC3, dobbelte skydedøre, parkeringssensorer, bakkamera, opvarmet forrude og varme i sæderne.

Så der er ingen tvivl om, at MS-RT Transit Custom kan pifte den grå hverdag på landevejen op. Desværre må du over i højre side for at komme om bag rattet, og du må også en smut til England for at skrive slutseddel.

Tags: Ford Transit CustomMS-RTstyling
Tidligere Artikel

Prius Plug-in med solpaneler

Næste Artikel

Hip hurra for Hilux

Næste Artikel
Første generation (1968 - 1972)

Hip hurra for Hilux

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Fra næste år må lastbilerne sætte farten op til motorvejsfart uden for bebygget område. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

22. marts 2018
Varebilssalget flader lidt ud for tiden efter flere år med høj fart

Varebilssalget med ja-hatten på skrå

11. marts 2018
Den nye front giver et mere sporty og dynamisk udtryk

Her er den nye Hyundai Santa Fe

8. februar 2018
Der er stadig gang i varebilssalget, selv om vinterfaldet er lidt kraftigere end normalt

Det sædvanlige styrt i varebilssalget

5. februar 2018
Mercedes viser den første teaser af den nye Sprinter op til verdenspremieren i næste uge

Ny Sprinter – se video-teaseren

2. februar 2018

Mest læste

Fra næste år må lastbilerne sætte farten op til motorvejsfart uden for bebygget område. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

22. marts 2018
Ford Transit Custom har været i pit hos rallyteamet MS-RT

Transit med street credit

26. marts 2018
Så gik den ikke længere. Da tælleren i James Foleys Ford Connect nåede 999.999 km, skulle den nulstilles. Foto: Ford

1 million på tælleren

9. april 2018
Ford Transit Custom har været i pit hos rallyteamet MS-RT

Transit med street credit

26. marts 2018
De Brexitplagede englændere må kæmpe med både faldende salg og faldende produktion af varebiler

Italien griner og England græder

1. marts 2018

Copyright © 2018 – Alt om varebiler

  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
  • BILMÆRKER

sponsored