Freightliner kører med selvkørende lastbiler på offentlig vej
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fordelene ved selvkørende lastbiler er ifølge Freightliner og Mercedes en reduktion i forbrug på fem procent samt mindre slitage
Chaufføren får meldinger fra instrumentbordet, når lastbilen selv er klar til at tage over, eller hvis den af den ene eller anden grund ikke længere kan overskue vejen
Smæk bare benene op og find Altomvarebiler.dk på tableten – Optimus Prime har roret
Farven i grillen skifter til blå, når lastbilen styrer selv
Transformers er iblandt os – eller måske er det bare amerikanske Freightliner, der nu har fået tilladelse til at teste selvkørende lastbiler på vejene i Arizona

Transformers overtager – Freightliner bygger selvkørende lastbil

Amerikanske Freightliner bygger den første selvkørende lastbil med tilladelse til at køre på offentlig vej

af Andreas Lang Hedegaard
14. maj 2015
i Nyheder, Tilbehør & indretning, Trafikpolitik

Transformers kommer – og de har allerede indtaget staten Nevada, USA. Men Optimus Prime er skiftet ud med en ny lastbil fra Freightliner, kaldet Inspiration Truck. Den har nemlig systemet Highway Pilot, som selv kan styre på motorveje. Systemet indeholder nemlig en frontradar og et stereo-kamera plus mere almindelige hjælpesystemer såsom Adaptive Cruise Control, og det er altså nok til, at cahufføren kan smække benene op i vindueskarmen og læse Ugens Rapport, mens kilometerne flyder forbi.

Det er Daimler-organisationenen, der ejer Freightliner, så teknologien er ikke kommet langvejsfra, Mercedes selv byggede faktisk den første selvkørende lastbil, Future Truck 2025, sidste år. Den fik dog kun lov at køre på en afspærret del af autobahn. Freightliner har to Inspiration Truck’s som har fået tilladelse til at køre i hele staten Arizona uden hænder på rattet.

Uden hænder

Systemet fortæller selv chaufføren, hvornår det er klart til at tage over, og derfra kan det så følge trafikken, justere hastighed efter forskellige dele af motorvejen, og kan tilmed klare kø-kørsel. Til forskel fra lignende systemer i biler, kan systemet dog ikke overhale eller skifte vognbane selv. Hvis turen bliver for meget for systemet, eksempelvis ved dårligt vejr eller vejarbejde, bliver kørslen overdraget til chaufføren igen, først via visuelle advarsler i instrumentbordet, men hvis chaufføren ikke reagere, bliver han mindet pænt om pligterne via alarmklokker.

Selvkørende lastbil

Se videoen om Mercedes’ selvkørende lastbil

Frontradaren består i virkeligheden af to systemer. Det ene ”kigger” 250 meter frem med en vinkel på 18 grader. Det andet ser ud til 70 meter med en vinkel på 130 grader. På den måde opfanges biler, som kan krydse indover andre vejbaner. Radaren er forbundet til Adaptive Cruise Control-systemet og Active Brake Assist-systemet.

Stereokameraet bruges til at genkende vejens striber, og kommunikere derfor til styringen af rattet. Kameraet ser ud til omkring 100 meter med horisontal vinkel på 45 grader og en lodret vinkel på 27 grader. Alt i alt er det faktisk et system som på mange måder er identisk med fartpilot-systemerne i Mercedes Actros og Freightliner Cascadia Evolution, som allerede er til salg i dag. Det betyder, at blandt andet at den type radar, der bruges, er blevet testet siden 2008 på over tre millioner kilometer.

Optimus Prime

Freightliner er et amerikansk mærke og skal derfor også se sådan ud. Designet er ren Transformers med en kæmpe grill, som dominerer hele fronten. Grill, nummerpladelys og blinklys bliver blå, så snart lastbilen er selvkørende. Siderne og hjulkasserne ser noget specielle ud, da de er designet til at give mindst mulig vindmodstand.

Unimog bliver endnu hårdere i terrænet

Fordi de selvkørende lastbiler vil have en mere konstant fart, forventes det, at forbruget sænkes med ca. fem procent, og samtidig vil der være mindre slitage på lastbilerne, hvilket igen sparer vognmændende penge. Men vigtigst af alt, er at Mercedes har fundet, at man minimere søvnighed med 25 procent hos chaufførene, fordi lastbilen selv klarer de lange, kedelige stræk.

Det lyder alt sammen godt, men spørgsmålet er så, hvornår Mercedes og Freightliner lastbiler skal til at forsvare os mod onde rumvæsner.

Tags: FreightlinerlastbilMercedesSelvkørende
Tidligere Artikel

Generation Six Retro-Transporter

Næste Artikel

GM har bygget 500 millioner biler

Næste Artikel
Anna Katharina Dionysius slap uskadt fra en ulykke, hvor hendes Astra blev totalskadet. Derfor får hun en helt ny Opel Zafira

GM har bygget 500 millioner biler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Transformers er iblandt os – eller måske er det bare amerikanske Freightliner, der nu har fået tilladelse til at teste selvkørende lastbiler på vejene i Arizona

Transformers overtager – Freightliner bygger selvkørende lastbil

14. maj 2015
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering