Transformers kommer – og de har allerede indtaget staten Nevada, USA. Men Optimus Prime er skiftet ud med en ny lastbil fra Freightliner, kaldet Inspiration Truck. Den har nemlig systemet Highway Pilot, som selv kan styre på motorveje. Systemet indeholder nemlig en frontradar og et stereo-kamera plus mere almindelige hjælpesystemer såsom Adaptive Cruise Control, og det er altså nok til, at cahufføren kan smække benene op i vindueskarmen og læse Ugens Rapport, mens kilometerne flyder forbi.
Det er Daimler-organisationenen, der ejer Freightliner, så teknologien er ikke kommet langvejsfra, Mercedes selv byggede faktisk den første selvkørende lastbil, Future Truck 2025, sidste år. Den fik dog kun lov at køre på en afspærret del af autobahn. Freightliner har to Inspiration Truck’s som har fået tilladelse til at køre i hele staten Arizona uden hænder på rattet.
Uden hænder
Systemet fortæller selv chaufføren, hvornår det er klart til at tage over, og derfra kan det så følge trafikken, justere hastighed efter forskellige dele af motorvejen, og kan tilmed klare kø-kørsel. Til forskel fra lignende systemer i biler, kan systemet dog ikke overhale eller skifte vognbane selv. Hvis turen bliver for meget for systemet, eksempelvis ved dårligt vejr eller vejarbejde, bliver kørslen overdraget til chaufføren igen, først via visuelle advarsler i instrumentbordet, men hvis chaufføren ikke reagere, bliver han mindet pænt om pligterne via alarmklokker.
Se videoen om Mercedes’ selvkørende lastbil
Frontradaren består i virkeligheden af to systemer. Det ene ”kigger” 250 meter frem med en vinkel på 18 grader. Det andet ser ud til 70 meter med en vinkel på 130 grader. På den måde opfanges biler, som kan krydse indover andre vejbaner. Radaren er forbundet til Adaptive Cruise Control-systemet og Active Brake Assist-systemet.
Stereokameraet bruges til at genkende vejens striber, og kommunikere derfor til styringen af rattet. Kameraet ser ud til omkring 100 meter med horisontal vinkel på 45 grader og en lodret vinkel på 27 grader. Alt i alt er det faktisk et system som på mange måder er identisk med fartpilot-systemerne i Mercedes Actros og Freightliner Cascadia Evolution, som allerede er til salg i dag. Det betyder, at blandt andet at den type radar, der bruges, er blevet testet siden 2008 på over tre millioner kilometer.
Optimus Prime
Freightliner er et amerikansk mærke og skal derfor også se sådan ud. Designet er ren Transformers med en kæmpe grill, som dominerer hele fronten. Grill, nummerpladelys og blinklys bliver blå, så snart lastbilen er selvkørende. Siderne og hjulkasserne ser noget specielle ud, da de er designet til at give mindst mulig vindmodstand.
Unimog bliver endnu hårdere i terrænet
Fordi de selvkørende lastbiler vil have en mere konstant fart, forventes det, at forbruget sænkes med ca. fem procent, og samtidig vil der være mindre slitage på lastbilerne, hvilket igen sparer vognmændende penge. Men vigtigst af alt, er at Mercedes har fundet, at man minimere søvnighed med 25 procent hos chaufførene, fordi lastbilen selv klarer de lange, kedelige stræk.
Det lyder alt sammen godt, men spørgsmålet er så, hvornår Mercedes og Freightliner lastbiler skal til at forsvare os mod onde rumvæsner.