En 10-årig pige på cykel blev for en uges tid siden ramt af en højresvingende lastbil og dræbt for øjnene af sin mor, som kørte lige bagved. Højresvingsulykker sker igen og igen på trods af advarsler, kampagner, undervisning og skærpede krav til spejlmontering på de tunge køretøjer. Gode råd til eliminering af risikoen skorter det ikke på. men findes den optimale løsning overhovedet?
TrailerTrack ApS i Taastrup har et bud på en løsning, omend den i første omgang kun gælder de helt store køretøjer – spejle eller et kamera som drejer sammen med lastbilen, så chafføren under hele manøvren har konstant og uhindret udsyn langs køretøjets vognside.
Selvom chauffører manuelt har indstillet de store bilers sidespejle for at sikre maksimalt udsyn til omgivelserne, er der stadig risiko for at overse bløde trafikanter i blinde vinkler – og selvom chaufførerne passer nok så meget på, forekommer der stadig højresvingsulykker.
Også varebiler
Og problemet med de blinde vinkler gælder ikke kun de tunge køretøjer, det gælder også førere af varebiler med lukket varekasse og mindre lastbiler.
Men det system som TrailerTrack forleden præsenterede på Lastbil Magasinets Transportmesse i Greve, byder foreløbigt kun på en løsning for sættevogne.
– I første omgang er systemet udviklet til biler med drejeskammel, da det kobles til sættevognens ESB-stik, men på længere sigt kan teknologien nok videreudvikles til andre køretøjstyper, fortæller Tajs Brandt, TrailerTrack ApS.
Systemet er baseret på et gyroskop og en kobling til EBS-kablet mellem trækvogn og trailer, og giver uafhængigt af sættevognens størrelse fuldt udsyn til omgivelserne, mens køretøjet svinger til højre.
Spejle eller kamera
– Systemet indebærer, at chaufføren ikke besværes af særskilt betjening, men kan koncentrere sig om at manøvrere. Det eliminerer samtidigt risikoen for at glemme noget. Da systemet følger trækvognen og er koblet til EBS-kablet, aktiveres systemet automatisk, når traileren kobles til det trækkende køretøj, forklarer Tajs Brandt.
I praksis kan TrailerTrack-systemt enten kobles til lastbilens sidespejle, så disse følger forvognens manøvrer eller det kan kobles sammen med et drejeligt kamera monteret på forvognen. Udstyret kan monteres på et par timer og kræver kun tilslutning til EBS-kablets samlestik.
Nu venter vi så blot på en variant af TrailerTrack til distributionsbiler og varebiler med lukket varekasse og begrænsede udsynsforhold. Med det stigende antal højresvingsulykker in mente kan det kun gå for langsomt – i indeværende år har ulykker af den art allerede krævet omtrent ligeså mange dødsofre som i de to foregående år tilsammen.