TrailerTrack eliminerer de blinde vinkler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TrailerTrack eliminerer de blinde vinkler

Nyt system sikrer chaufføren fuldt overblik og mindsker risikoen for højresvingsulykker - foreløbig er systemet dog kun til køretøjer med drejeskammel

af Morten Dam
10. september 2013
i Nyheder, Tilbehør & indretning

En 10-årig pige på cykel blev for en uges tid siden ramt af en højresvingende lastbil og dræbt for øjnene af sin mor, som kørte lige bagved. Højresvingsulykker sker igen og igen på trods af advarsler, kampagner, undervisning og skærpede krav til spejlmontering på de tunge køretøjer. Gode råd til eliminering af risikoen skorter det ikke på. men findes den optimale løsning overhovedet?
TrailerTrack ApS i Taastrup har et bud på en løsning, omend den i første omgang kun gælder de helt store køretøjer – spejle eller et kamera som drejer sammen med lastbilen, så chafføren under hele manøvren har konstant og uhindret udsyn langs køretøjets vognside.
Selvom chauffører manuelt har indstillet de store bilers sidespejle for at sikre maksimalt udsyn til omgivelserne, er der stadig risiko for at overse bløde trafikanter i blinde vinkler – og selvom chaufførerne passer nok så meget på, forekommer der stadig højresvingsulykker. 

Også varebiler

Og problemet med de blinde vinkler gælder ikke kun de tunge køretøjer, det gælder også førere af varebiler med lukket varekasse og mindre lastbiler. 
Men det system som TrailerTrack forleden præsenterede på Lastbil Magasinets Transportmesse i Greve, byder foreløbigt kun på en løsning for sættevogne.
– I første omgang er systemet udviklet til biler med drejeskammel, da det kobles til sættevognens ESB-stik, men på længere sigt kan teknologien nok videreudvikles til andre køretøjstyper, fortæller Tajs Brandt, TrailerTrack ApS.
Systemet er baseret på et gyroskop og en kobling til EBS-kablet mellem trækvogn og trailer, og giver uafhængigt af sættevognens størrelse fuldt udsyn til omgivelserne, mens køretøjet svinger til højre.

Spejle eller kamera

– Systemet indebærer, at chaufføren ikke besværes af særskilt betjening, men kan koncentrere sig om at manøvrere. Det eliminerer samtidigt risikoen for at glemme noget. Da systemet følger trækvognen og er koblet til EBS-kablet, aktiveres systemet automatisk, når traileren kobles til det trækkende køretøj, forklarer Tajs Brandt. 
I praksis kan TrailerTrack-systemt enten kobles til lastbilens sidespejle, så disse følger forvognens manøvrer eller det kan kobles sammen med et drejeligt kamera monteret på forvognen. Udstyret kan monteres på et par timer og kræver kun tilslutning til EBS-kablets samlestik. 
Nu venter vi så blot på en variant af TrailerTrack til distributionsbiler og varebiler med lukket varekasse og begrænsede udsynsforhold. Med det stigende antal højresvingsulykker in mente kan det kun gå for langsomt – i indeværende år har ulykker af den art allerede krævet omtrent ligeså mange dødsofre som i de to foregående år tilsammen.

Tidligere Artikel

Ford S-Max udstyret med indbygget ”lægevagt“

Næste Artikel

Med en Tenmet 500 er lasten spændt godt op

Næste Artikel

Med en Tenmet 500 er lasten spændt godt op

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TrailerTrack eliminerer de blinde vinkler

10. september 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering