Den elektriske servostyring er markant i Toyota Sportsvan. Kritikere – ofte bilnørder med lille eller ingen kontakt med virkeligheden – vil anføre, at elektriske servostyring fratager føreren følingen med forhjulene og undervognen. Og de har helt ret. Elektrisk servostyring føles som at spille Playstation med den helt afgørende forskel, at du stadig mærker alle bilens bevægelser.
Det er reelt ikke noget problem. Tværtimod kan man hilse det velkommen som et bidrag til komfort og brændstoføkonomien. Elektrisk servostyring bruger mindre energi end hydraulisk servo.
Og det er slet ikke så tosset, når man tænker på, at Toyota traditionelt ikke har hørt til blandt eliten i disciplinen langt på literen.
20 på literen – i virkeligheden
Det gør de såmænd stadig ikke. Den testede 2,0 dieselmotor med 124 hk er fortsat spydspids på dette område, og et opgivet forbrug på 20,4 km/l ved blandet kørsel er ikke just prangende. Konkurrencen taget i betragtning.
Men til forskel fra tidligere er det nu muligt at opnå fabrikkens tal på kørecomputeren. Det var helt håbløst for bare et år siden, men en målrettet indsats har tilsyneladende givet pote.
Hurra for det.
Og hurra for den lille 2,0 diesel. De to store på 2,2 liter med henholdsvis 150 og 177 hk er meget mere tørstige.
Stivere karosseri
Toyota har samtidig strammet undervognen op, så køredynamikken er blevet forbedret. Karosseriet er gjort stivere gennem flere svejsepunkter, og selve affjedringen er også ændret med justeret opsætning af McPherson forhjulsophænget og torsions-baghjulsophænget.
Der er også blevet gjort mere ud af støjniveauet, dels gennem mindre sidespejle, ekstra isolering af A-stolpen og overgangen mellem motor og kabine – samt en mindre støjende forbrændingsteknik i motoren.
Alt sammen for at sænke forbruget, hæve komfortniveauet og forbedre kontakten med vejen.
For den lille håndværker
Varerummet rummer 1,7 kubikmeter, og lasteevnen er på pæne 600 kg afhængigt af version. Kombineret med en trailervægt på 1600 kg – det er 300 kg mere end forgængeren – ender Sportsvan
Lige pludseligt som en rigtigt solid varebil for den lille håndværker. Fuldstændigt som den er det på hvide plader for familien, der bare vil have stabilitet i hverdagen og måske en campingvogn på i ferierne.
Samlet set er den nye Verso/Sportsvan et skridt på evolutionens stige af de større. Der er ikke sket noget revolutionerende, men sammen gør de bilen til et bedre, sikrere og mere økonomisk værktøj.
Læs også: Toyota lancerer brintbil
Toyota mangler batterier til hybridbilerne
Toyota Verso 2,0 D-4D T2 Touch:
Motor: 1998 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 124 hk / 310 Nm
0-100 km/t: 11,3 sekunder
Topfart: 185 km/t
CO2: 129 g/km
Forbrug: 20,4 km/l
Pris: 184.452 kroner plus moms (32.844 kroner)
Billigste: 165.287 kroner plus moms (29.895 kroner)