Toyota Sportsvan, som i foråret blev faceliftet med omkring 500 ændringer i forhold til den foregående model, er på vej med yderligere ændringer – i dette tilfælde er det dog mere korrekt tale om en supplering, da der er tale om en ny motor. I starten af 2014 lanceres den med en ny D-4D dieselmotor baseret på BMW-teknologi.
Toyotas motoringeniører har været over flere detaljer såsom svinghjul, motorophæng, og har udviklet et nyt elektronisk interface til maskineriet, og som den første Sportsvan udstyres den med start-stop system.
Den 4-cyl. og 16-ventilede maskine yder 112 hk ved 4.000 omdrejninger i minuttet og leverer et maksimalt drejningsmoment på 270 Nm mellem 1.750 og 2.250 omdrejninger i minuttet. Men angiveligt kan motoren trækkes op over 3.000 omdrejninger i minuttet uden at tabe pusten.
Lettere og mere økonomisk
Den nye motor er 20 kilo lettere end den større 2,0-liter D-4D motor i Sportsvan-serien og kombineres med en 6-trins manuel gearkasse eller et CVT-gear. Muskulaturen i det nye maskine rækker angiveligt til en topfart på 185 km/t og et ryk fra 0 til 100 km/t på 12,7 sek.
Mere væsentligt er den nye motors brændstofforbrug, som er opgivet til at være omkring 8,0 pct. bedre end 2,0-liter motorens. Ifølge foreløbige specifikationer kan den ved gennemsnitlig kørsel klare op til godt 22 km/l og nøjes med et CO2-udslip på 119 g/km taket være Toyotas Optimal Drive-system og start-stop-teknologien.
Med 1,6 D-4D dieselmotoren får køberne til en bil som Sportsvan et økonomisk alternativ til den hidtidige 2,0 D-4D motor, de to 2,2 D-Kat motorer på 150 og 177 hk samt de to benzindrevne motorer på 1,6 og 1,8 liter. Angiveligt udmærker den nye motor sig ikke kun ved en forbedret brændstoføkjonomi og lavere CO2-udslip, men også ved færre vibrationer og lavere støjvineau.
Motoren indlemmes i det danske Sportsvan-program i marts 2014. Prisniveauet kendes endnu ikke, men ventes fastsat i løbet af januar.