Toyota på vej mod de fuldautomatiske biler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Toyota på vej mod de fuldautomatiske biler

Toyota præsenterer ved Tokyo Motor Show nye avancerede teknologier til forbedring af køresikkerheden

af Morten Dam
18. oktober 2013
i Nyheder

Måske varer det ikke så længe, før vi kan nøjes med at starte bilen og fortælle den, hvor vi ønsker, at den skal køre hen, mens vi lytter til trafikmeldinger og nyder morgenkaffen, og bilen af sig selv finder vej og holder sig fri af alle de andre myldretidstrafikanter. Den selvkørende bil er ikke utopi, men noget flere bilproducenter arbejder seriøst med. Også Toyota.
Så sent som i går gennemførte den japanske bilgigant på offentlig vej i Japan de første officielle prøvekørsler med en bil spækket med avanceret teknologi under fællesnævneren Automated Highway Driving Assist.
Tanken er dog ikke at overlade kørslen fuldstændigt til bilen selv. Så forvent ikke, at din næste Toyota er sådan indrettet, at du kan tage en ekstra lur, mens bilen af sig selv finder vej til din arbejdsplads eller en given adresse.

Flere avancerede systemer

Toyotas nyudviklede AHDA-system kombinerer to teknologier: Cooperative-adaptive Cruise Control og Lane Trace Control.
Førstnævnte er en videreudviklet cruise control – eller fartpilot om man vil – mens sidstnævnte er et system, der sørger for at holde bilen på en optimal kørelinie. Cruise controlleren er en videreudvikling af det system, der i dag anvendes i biler som Toyota Avensis, Toyota Prius og flere Lexus-modeller, men som via trådløs kommunikation og radarbølger holder styr på, hvor bilen befinder sig i forhold til omgivelserne, terræn og trafik.
LTC-systemet er også en videreudvikling, da det har afsæt i det såkaldte Lane Keeping Assist, der kendes fra flere af dagens Toyota- og Lexus-modeller. Det udvidede laser-baserede system sørger for at holde eksperimentalbilen på en optimal kørelinie uanset om vejen svinger eller går ligeud.

Føreren stadig involveret

Men kommunikation på 700 MHz-båndet, radarbølger, laser, kameraer og GPS gør det ikke alene. Kørslen kommer ikke til at foregå fuldstændig uberørt af menneskehånd.
Filosofien bag teknologien forudsætter, at der hele tiden er en person bag rattet, som kan gribe ind, såfremt situationen kræver det.
Den avancerede teknologi tager ikke alene sigte på automatisering af funktioner i forbindelse med myldretrafik og kø-kørsel på motorveje, men på at hindre kollisioner i almindelighed enten det så er en forankørende eller en fodgænger, som træder ud foran bilen.

Indarbejdes i 2015

Sideløbende med udviklingen af AHDA- og LTC-systemerne har toyota også syslet med et såkaldt Pre-Collision System, som griber ind i bilens styring, dersom føreren ikke reagerer på en konkret og akut faresituation.
PCS-systemet anvender radarbølger til at spotte bløde trafikanter i bilens kørselsretning, og kan om nødvendigt aktivere bilens bremser og tvinge styretøjet til en undvigemanøvre, dersom bilens fører af en eller anden grund ikke selv reagerer på situationen.
De avancerede systemer er blandt de teknologiske landvindinger, som i disse dage præsenteres i forbindelse med det internationale motorshow i Tokyo, og dele af den nye teknologi kan forventes indarbejdet i Toyotas modelprogram allerede i 2015.

Tags: Toyota
Tidligere Artikel

Skræddersyet monster-SUV

Næste Artikel

Spaceback oplagt som papegøje

Næste Artikel

Spaceback oplagt som papegøje

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Toyota på vej mod de fuldautomatiske biler

18. oktober 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering