Måske varer det ikke så længe, før vi kan nøjes med at starte bilen og fortælle den, hvor vi ønsker, at den skal køre hen, mens vi lytter til trafikmeldinger og nyder morgenkaffen, og bilen af sig selv finder vej og holder sig fri af alle de andre myldretidstrafikanter. Den selvkørende bil er ikke utopi, men noget flere bilproducenter arbejder seriøst med. Også Toyota.
Så sent som i går gennemførte den japanske bilgigant på offentlig vej i Japan de første officielle prøvekørsler med en bil spækket med avanceret teknologi under fællesnævneren Automated Highway Driving Assist.
Tanken er dog ikke at overlade kørslen fuldstændigt til bilen selv. Så forvent ikke, at din næste Toyota er sådan indrettet, at du kan tage en ekstra lur, mens bilen af sig selv finder vej til din arbejdsplads eller en given adresse.
Flere avancerede systemer
Toyotas nyudviklede AHDA-system kombinerer to teknologier: Cooperative-adaptive Cruise Control og Lane Trace Control.
Førstnævnte er en videreudviklet cruise control – eller fartpilot om man vil – mens sidstnævnte er et system, der sørger for at holde bilen på en optimal kørelinie. Cruise controlleren er en videreudvikling af det system, der i dag anvendes i biler som Toyota Avensis, Toyota Prius og flere Lexus-modeller, men som via trådløs kommunikation og radarbølger holder styr på, hvor bilen befinder sig i forhold til omgivelserne, terræn og trafik.
LTC-systemet er også en videreudvikling, da det har afsæt i det såkaldte Lane Keeping Assist, der kendes fra flere af dagens Toyota- og Lexus-modeller. Det udvidede laser-baserede system sørger for at holde eksperimentalbilen på en optimal kørelinie uanset om vejen svinger eller går ligeud.
Føreren stadig involveret
Men kommunikation på 700 MHz-båndet, radarbølger, laser, kameraer og GPS gør det ikke alene. Kørslen kommer ikke til at foregå fuldstændig uberørt af menneskehånd.
Filosofien bag teknologien forudsætter, at der hele tiden er en person bag rattet, som kan gribe ind, såfremt situationen kræver det.
Den avancerede teknologi tager ikke alene sigte på automatisering af funktioner i forbindelse med myldretrafik og kø-kørsel på motorveje, men på at hindre kollisioner i almindelighed enten det så er en forankørende eller en fodgænger, som træder ud foran bilen.
Indarbejdes i 2015
Sideløbende med udviklingen af AHDA- og LTC-systemerne har toyota også syslet med et såkaldt Pre-Collision System, som griber ind i bilens styring, dersom føreren ikke reagerer på en konkret og akut faresituation.
PCS-systemet anvender radarbølger til at spotte bløde trafikanter i bilens kørselsretning, og kan om nødvendigt aktivere bilens bremser og tvinge styretøjet til en undvigemanøvre, dersom bilens fører af en eller anden grund ikke selv reagerer på situationen.
De avancerede systemer er blandt de teknologiske landvindinger, som i disse dage præsenteres i forbindelse med det internationale motorshow i Tokyo, og dele af den nye teknologi kan forventes indarbejdet i Toyotas modelprogram allerede i 2015.