Toyota med tysk dynamik | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 31 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Toyota med tysk dynamik

Det umage samarbejde mellem Toyota og BMW har affødt det første resultat. 1,6 D-4D er en forrygende motor i Toyota Sportsvan

af Thomas André
20. februar 2014
i Nyheder

Altomvarebiler i Nice:
Toyota har ry for at gennemteste forfra og bagfra for at være helt sikker på, at alt går som planlagt. Og når alt er testet grundigt igennem, tester de det lige to gange til.
Sådan har de i årtier opbygget et – næsten – uplettet renommé for uangribelig kvalitet, hvilket stort set er det eneste, man får ud af at teste så fanatisk.
Men ret meget mere har det sådan set heller ikke afstedkommet. Alt, hvad de bygger, virker, som det skal – i mange år. Men på grund af den lange testperiode er det som oftest teknologi af i går, de bringer til torvs.
For to år siden indgik de japanske kvalitetsfanatikere så et samarbejde med tyske BMW om udvikling af blandt andet brændselsceller, batteriteknologi, en nye sportsvognsplatform – og dieselmotorer.

 Lille kraftkarl

Den nye 1,6 D-4D er første frugt af dette samarbejde, og den prøvekørte vi i går i en Toyota Verso i de bakkede egne omkring Nice i Sydfrankrig.
På prøveturen viste den lille kraftkarl, at det ikke betyder det store, om man er på vej op eller ned ad et bjerg, så længe motorer snurrer med over 1200 omdrejninger i minuttet.
De 270 Nm tumlede med lethed den tunge Verso, som med to voksne mænd og en fuld tank diesel vejede omkring 1750 kilo.
Mest påfaldende er det lange, seje og samtidigt lette og meget støjsvage træk, den præsterer under acceleration op til gearskift omkring 2500 omdrejninger.

Overlad det til BMW

På motorvej havde den lidt svært ved at træde i karakter ved hastigheder over 100 km/t. Men så viste den et andet fint karaktertræk, som man ikke ofte oplever hos små dieselmotorer. En enkelt nedgearing eller to er alt, hvad der skal til for at få gang i sagerne, så den kunne gennemføre overhalinger med et anstændigt overskud. Og på intet tidspunkt var der motorstøj i kabinen.
Så lad os uden yderligere overvejelse drage et par påfaldende konklusioner af ganske få timers kørsel med den nye 112-hestes 1,6 D-4D:
1: Toyota skal overlade til BMW at udvikle deres dieselmotorer for fremtiden. Dels tager det meget kortere tid, dels bliver resultatet  meget bedre.
2: Det er ikke nødvendigt at bruge et helt årti på at bygge en ny motor. To år er lige tilpas.
3: Toyota har nu en af de allerbedste dieselmotorer i klassen under to liter overhovedet.

Prisfald

Den hidtil mindste motor i Verso/Sportsvan har været 2,0 D-4D. Det kræver et prisfald at introducere en mindre variant, så Toyota har skrabet 7000 kroner af prisen, så 1,6 D-4D på hvide plader starter på 293.000 kroner.
Sportsvan på gule plader kommer udelukkende med dieselmotorer og koster fra 157.000 kroner plus moms (30.000 kroner) for den nye 1,6 D-4D.

 

 

Tags: BMWToyota
Tidligere Artikel

Citroën vil gøre det trygt at lease en varebil

Næste Artikel

Toyota med Mirror Link

Næste Artikel

Toyota med Mirror Link

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Toyota med tysk dynamik

20. februar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering