Volvo har sat sig for, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i eller af en Volvo inden 2020. Det er en ambitiøs tilgang til bilproduktion, men den kan godt lige få et hak op.
Toyota tager vidvinkel-brillerne på og vil gøre noget ved det globale aspekt, hvor 1,3 millioner mennesker årligt bliver dræbt i trafikken.
Computeren overgår føreren
Den japanske ‘mobilitetsgigant’, som de gerne vil kaldes nu om stunder, vil bruge kunstig intelligens til at gøre noget ved antallet af trafikdrab.
Kunstig intelligens skal gøre selvkørende biler så dygtige i trafikken, at computeren i bilen bliver bedre til at køre bil, end føreren selv er.
God fornøjelse
I stedet for at sige ‘kør forsigtigt’ til hinanden, når man sætter sig bag rattet i sin bil, skal man i fremtiden sige ‘god fornøjelse’, hvis det står til Toyota.
Budskabet kommer i forbindelse med offentliggørelsen af en plan om at mindske de mange dødsfald, trafikken hvert år kræver. Toyotas vision er, at alle – uanset alder og førlighed – skal kunne komme sikkert rundt i trafikken. Uanset om det er en selv eller bilen, der har styringen.
Menneskelig computer
Toyota Research Institute, der ligger i USA og er en nyere afdeling i Toyota-koncernen, forsker blandt andet i, hvordan biler kan gøres mere sikre. Herunder også hvordan selvkørende biler kan imitere den menneskelige intuition, der i sidste ende kan være afgørende for udfaldet af en farlig situation i trafikken.
Det skal blandt andet gøres ved, at menneske og bil går fra at være to adskilte enheder til at blive en sammenhængende enhed, når man kører bil. Bilen skal både kunne køre selv og fungere som en opmærksom hjælper, der øger sikkerheden på vejene. Derfor udvikler Toyota også to former for automatiseret kørsel i form af ‘Chauffeur’ og ‘Guardian’.
Highway teammate
Chauffeur-funktionen kører bilen, når man ikke selv kan eller vil. Denne type af automatisk kørsel er så småt ved at finde vej til Toyotas biler og vil for alvor kunne ses på det offentlige vejnet i 2020, hvor Toyota har planer om at introducere et system med navnet ‘Highway Teammate’.
Motorvejskammeraten kan både skifte vejbane, overhale og tage afkørsler på motorvejene.
Mand og maskine
Anderledes og mere avanceret bliver det med Guardian-funktionen, der er en indstilling, hvor fører og bil nærmest kobles sammen. Bilen fungerer som et ekstra assistentsystem, som føreren af bilen kan anvende, hvis han vil.
Og netop valget, om man ønsker Chauffeur, Guardian eller ingen af delene, vægtes enormt højt af Toyota.
Kunstig intelligens
- Det er vigtigt for os at understrege, at vi i vores tilgang til kørsel lader det være op til føreren at vælge. Selv om bilen vil være 100 procent automatiseret, skal føreren af bilen stadig opleve at nyde friheden ved at køre bil, fuldstændig som man ønsker, siger Gill Pratt, der er direktør hos Toyota Research Institute og tidligere har stået i spidsen for videnskabsafdelingen i det amerikanske forsvar.
En af de største udfordringer på vejen mod færre trafikdrab er at skabe en menneskelig fornuft i computerens kunstige intelligens, der er sikker nok til at kunne blive anvendt i projekter med selvkørende biler.