Toyota med kunstig intelligens | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Du kan vælge 'Chauffeur' til at køre bilen for dig eller 'Guardian', som bare hjælper dig, hvis computeren ikke synes, du kører ordentligt
Det ligner Big Brother fra helvede, men det skulle ende med at redde 1,3 millioner menneskeliv
Denne gang handler det ikke om komfort. Det handler om at redde liv

Toyota med kunstig intelligens

Toyota udvikler virtuelle kørekammerater, der helt eller delvist overtager styringen fra dig for at nedsætte antllet af trafikdrab

af Thomas André
5. juli 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Volvo har sat sig for, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i eller af en Volvo inden 2020. Det er en ambitiøs tilgang til bilproduktion, men den kan godt lige få et hak op.

Toyota tager vidvinkel-brillerne på og vil gøre noget ved det globale aspekt, hvor 1,3 millioner mennesker årligt bliver dræbt i trafikken.

Computeren overgår føreren

Den japanske ‘mobilitetsgigant’, som de gerne vil kaldes nu om stunder, vil bruge kunstig intelligens til at gøre noget ved antallet af trafikdrab.

Kunstig intelligens skal gøre selvkørende biler så dygtige i trafikken, at computeren i bilen bliver bedre til at køre bil, end føreren selv er.

God fornøjelse

I stedet for at sige ‘kør forsigtigt’ til hinanden, når man sætter sig bag rattet i sin bil, skal man i fremtiden sige ‘god fornøjelse’, hvis det står til Toyota.

Budskabet kommer i forbindelse med offentliggørelsen af en plan om at mindske de mange dødsfald, trafikken hvert år kræver. Toyotas vision er, at alle – uanset alder og førlighed – skal kunne komme sikkert rundt i trafikken. Uanset om det er en selv eller bilen, der har styringen.

Menneskelig computer

Toyota Research Institute, der ligger i USA og er en nyere afdeling i Toyota-koncernen, forsker blandt andet i, hvordan biler kan gøres mere sikre. Herunder også hvordan selvkørende biler kan imitere den menneskelige intuition, der i sidste ende kan være afgørende for udfaldet af en farlig situation i trafikken.

Volvo XC60 i storebrors sko

Det skal blandt andet gøres ved, at menneske og bil går fra at være to adskilte enheder til at blive en sammenhængende enhed, når man kører bil. Bilen skal både kunne køre selv og fungere som en opmærksom hjælper, der øger sikkerheden på vejene. Derfor udvikler Toyota også to former for automatiseret kørsel i form af ‘Chauffeur’ og ‘Guardian’.

Highway teammate

Chauffeur-funktionen kører bilen, når man ikke selv kan eller vil. Denne type af automatisk kørsel er så småt ved at finde vej til Toyotas biler og vil for alvor kunne ses på det offentlige vejnet i 2020, hvor Toyota har planer om at introducere et system med navnet ‘Highway Teammate’.

Motorvejskammeraten kan både skifte vejbane, overhale og tage afkørsler på motorvejene.

Mand og maskine

Anderledes og mere avanceret bliver det med Guardian-funktionen, der er en indstilling, hvor fører og bil nærmest kobles sammen. Bilen fungerer som et ekstra assistentsystem, som føreren af bilen kan anvende, hvis han vil.

Selvkørende biler slippes fri

Og netop valget, om man ønsker Chauffeur, Guardian eller ingen af delene, vægtes enormt højt af Toyota.

Kunstig intelligens

  • Det er vigtigt for os at understrege, at vi i vores tilgang til kørsel lader det være op til føreren at vælge. Selv om bilen vil være 100 procent automatiseret, skal føreren af bilen stadig opleve at nyde friheden ved at køre bil, fuldstændig som man ønsker, siger Gill Pratt, der er direktør hos Toyota Research Institute og tidligere har stået i spidsen for videnskabsafdelingen i det amerikanske forsvar.

En af de største udfordringer på vejen mod færre trafikdrab er at skabe en menneskelig fornuft i computerens kunstige intelligens, der er sikker nok til at kunne blive anvendt i projekter med selvkørende biler.

Tags: kunstig intelligensSelvkørendeTrafiksikkerhedVolvo
Tidligere Artikel

Så er der selvkørende tomater

Næste Artikel

Husk dæksikkerheden på varebiler

Næste Artikel

Husk dæksikkerheden på varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Du kan vælge 'Chauffeur' til at køre bilen for dig eller 'Guardian', som bare hjælper dig, hvis computeren ikke synes, du kører ordentligt

Toyota med kunstig intelligens

5. juli 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering