Toyota er på vej med en ny Land Cruiser, som formentlig frigives til de europæiske markder fra begyndelsen af 2014. Der er tale om et facelift med fornyelse af såvel eksteriør som interiør samt det tekniske koncept.
Udvendigt præsenterer den sig med et nyt frontdesign med ændret kølergrill og forlygtearrangement. Baglygtedesignet er ændret ligesom flankerne på 3- og 5-dørs modellerne kendetegnes ved re-stylede fælge. Interiøret er ændret med nydesignet instrumentbord inklusive et kontrolpanel for bilens on- og offroad-system, farveskærm og Optitron-instrumentering.
Samtidigt er pladsforholdene omkring de to bageste sæderækker forbedret. Hvad der ikke ses, men angiveligt kan mærkes, er en forbedret afstemning af bilens affjedring og kørselskomfort i såvel basisudgaverne som i de topudstyrede modelvarianter med Kinetic Dynamic Suspension System.
Udstyrsniveauet er suppleret af Blind Spot Monitor og Rear Cross Traffic Alert for at give Land Cruiser-føreren bedre overblik over, hvad der foregår i bilens blinde vinkler langs flankerne og bag bilen.
Reduceret CO2-udslip uden effekttab
Motorprogrammet er fremdeles baseret på Toyotas dieseldrevne 190 hk 4-cyl. 3,0-liter turbomotor kombineret med et 5-trins automatgear og optimeret til Euro 5+ niveau uden effekttab. Det maksimale drejningsmoment er fortsat 410 Nm fra 1.600 til 3.000 o/m og den solide SUV sprinter til 100 km/t på 10,2-11,0 sek. afhængigt af om det er en 3- eller 5-dørs udgave. Samtidigt har Toyota fået reduceret CO2-udslippet fra 214 til 209 g/km.
Desuden produceres Land Cruiser med V8-motorer på 5,7, 4,6 og 4,5 liter; de to førstnævnte til benzin og den sidstnævnte til diesel. De yder henholdsvis 386, 318 og 272 hk.
Herhjemme markedsføres Land Cruiser i dag i to udgaver: Land Cruiser 150 til priser fra lige under 770.000 kr. og Land Cruiser 200 V8 til priser fra godt 1,6 mio. kr. Den førstnævnte er udstyret med 190 hk 3,0-liter dieselmotoren, mens den sidstævnte trækker med en 4,6-liter V8-motor, som yder 265 hk og 460 Nm.