Land Cruiser på krykker | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Land Cruiser ligner sig selv, og det er vigtigt. Den sælger på renommeet
Lækkert rødt træ overalt i kabinen giver lidt Chesterfield-fornemmelse
Varerummet på 1150 er ikke klassens største, men der er højt til loftet
Kein hexerei. Land Cruiser sender sit evige signal om anvendelighed, og det lille udhæng giver en god frakørselsvinkel
Hvem, kom først med de lodrette paneler i midterkonsollen? Det dufter lidt af Range Rover
Vi ser større skærme og bedre grafik i biler til en tredjedel af prisen for en Land Cruiser
Små lækkerier i det lille display er det blevet til
Bagsmækken åbner stadig til højre, så den spærrer vejen til fortovet, når man holder parallelparkeret
Du kan justere frihøjden fra førerpladsen, så den passer til kørestil og underlag. God detalje

Land Cruiser på krykker

Selv om både antallet af cylindre og kubik er gået ned, er der rigeligt med kubik i den nye 2.8 D-4D. Men både motor og udstyr står på tærsklen til pensionering

af Thomas André
24. juni 2016
i Test

Der er aldrig noget prangende over en Toyota. Altså medmindre man kan kalde en overvældende mængde snusfornuft under hatten på ejeren for prangende. Derfor bliver man heller ikke umiddelbart hængt ud som blærerøv eller snob, når man kommer trillende i sin Land Cruiser. Toyota-logoet er dit alibi.

Og så er det ellers bare om at nyde den højbenede luksus.
Testbilen var klædt i kridhvidt, så man næsten syntes, at der burde høre skudsikre veste og lyseblå sikkerhedshjelme med til standardudstyret. I hvert fald i den topudstyrede T4, som blev stillet til rådighed for testen.

Firecylindret diesel

Den har alt det samme udstyr på standardlisten, som den hele tiden har haft, og det er der efterhånden et lille problem med. For noget af det bærer præg af, at det ikke er blevet opgraderet i takt med resten af Land Cruiser. Men det vender vi tilbage til.

For det er hverken luksus eller udstyrets alderstrin, der er nyheden i den nye Land Cruiser. Det er den nye firecylindrede dieselmotor, som i Danmark nu er alene om at drive værket. En 177-hestes 2,8-liters turbodiesel med masser af bundtræk og kræfter til både motorvej og ørkensand.

Masser af kubik

I Land Cruisers tilfælde er det en markant nedskalering i forhold til fortiden V8’ere og V6’ere. For at imødekomme kritikken har Toyota sørget for rigeligt med kubik i modsætning til tendensen med helt små motorer og flere turboer. Men alene det at man nu kan køre 13,5 på literen i en Land Cruiser med en egenvægt på 2275 kg nærmer sig jo en regulær revolution. Så på det punkt nøjes vi med fremskridtet.

Det er jo netop Toyota i en nøddeskal at bruge længere tid på udvikling og kvalitet end på at være længst fremme i skoene. I den sammenhæng kunne man jo lade en tanke strejfe til motorindkøbene hos BMW, der leverer toliters dieselmotorer til blandt andet Avensis. Og de motorer kan som bekendt præstere både effekt og økonomi, der får samtlige konkurrenter til at skamme sig.

Høj troværdighed

Så det er altså ikke verdens mest moderne dieselmotor, der revolutionerer Land Cruiser. Det er en stor, robust basse med masser af troværdighed i kraft af navnet og antallet af kubikcentimeter.

På landevejen glimrer den ved at være klar med sine kræfter, når der er brug for dem. Den gammeldags automatgearkasse, der lå i testbilen, henter kræfterne, hvor det passer den. Den har fået lidt højere moment at gøre godt med, mens den manuelle transmission med sine 420 Nm må nøjes med 30 færre. Det giver lidt større spillerum ved lave omdrejninger for den fører, der selv skal stå for at røre i suppen.

Uddateret komfortudstyr

Og så er vi tilbage ved det med udstyret. Først lægger man mærke til den adaptive fartpilot, som er noget af en hystade. Den reagerer sent på forankørende biler, så det bliver til deciderede opbremsninger, selv om man har nærmet sig langsomt i flere minutter. Trækker man så ud for at trække forbi på for eksempel motorvej, er den meget længe om at reagere på, at der ikke længere er trafik foran den. Det ender altså med, at den stort set kun fungerer som en traditionel fartpilot.

Varebiler på hvide plader

Og vi ved, Toyota kan gøre det bedre med den adaptive fartpilot i for eksempel Prius. Tilsvarende er der Toyota Touch 2 multimediesystem i T4’eren med 14 højtalere og fed lyd. Det er i sig selv et acceptabelt system, men den 6,1 tommer lille touchskærm kunne i 2016 godt være et par numre større, ligesom grafikken ligner en tidlig TomTom GPS.

Bedre produkt

Land Cruiser er stadig en luksus SUV med pondus i en klasse, der langt overgår billigere opkomlinge. Men Toyotas skræk for at sende produkter på markedet før tid betyder, at de i dette tilfælde mere end ellers må sætte deres lid til kundernes tillid til den legendariske Toyota-kvalitet.

Værd at vente på

Men er Land Cruiser så blevet en ringere bil med den nye motor?
Svaret er et klart nej. På papiret er den blevet et bedre produkt. Både på specifikationsarket og på papiret med den berømte bundlinje efter endt ejerskab eller leasingperiode.

Under huden er der fuldt hus på sikkerhedsudstyr. At Land Cuiser så i al sin magt og vælde trænger til at generel opdatering er en anden sag.

 

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 150 T4 aut.:
Motor: 2.755 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 177 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 12,7 sekunder
Topfart: 175 km/t
CO2: 194 g/km
Forbrug: 13,5 km/l
Pris (uden ekstraudstyr): 595.152 kroner plus moms (93.198)
Billigste: 377.696 kroner plus moms (59.703)
Beskatningsgrundlag fra 419.982 kroner

 

Tags: Land CruiserToyota Land Cruiser
Tidligere Artikel

Ny Defender kan blive AMG-konkurrent

Næste Artikel

Sverige introducerer den 'elektriske vej'

Næste Artikel
Ser det bekendt ud? Trafikverkets nye el-projekt ligner de gamle københavnske sporvogne. Den store forskel er, at Scania-lastbilen ikke er bundet til præcis denne vejstrækning.

Sverige introducerer den 'elektriske vej'

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Land Cruiser ligner sig selv, og det er vigtigt. Den sælger på renommeet

Land Cruiser på krykker

24. juni 2016
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering