Har du lagt mærke til, hvor ofte og hvor meget der nu om stunder skrives om hybridbiler og el-biler, vil du sikekrt også have gjort dig nogle tanker om, hvorvidt den slags køretøjer er rene tankespind eller seriøse tilløb til at udvikle alternativer til biler med traditionelle forbrændingsmotorer. Udviklingen har efterhånden nået et så stort omfang, at ingen bilproducent tør sidde på hænderne, men er nødt til at lege med. Om ikke af andre grunde, så for at kunne leve op til stadigt skrappere krav til det samlede udslip fra det samlede modelprogram. Og det række endnu længere. Toyota, der med de masseproducerede Prius-modeller, er blandt de førende er med alternative biler, klar til at køre ind i endnu en alternativ fase – den brintdrevne. Når portene om få dage åbnes for Tokyos internationale motorshow, har Toyota verdenspremiere på den første serieproducerede brintbil, der sendes på markedet i 2015. I stedet for traditionel teknik har den en kombination af en elektromotor, brændselscelle og tank med flydende brint og en rækkevidde på 500 km. Tankning af den 4-sædede FCV-model tager samme tid som med en traditionel bil med benzin eller diesel i tanken.