Toyota lancerer nu en opgraderet og opdateret version af den populære og sejlivede Land Cruiser
På hvide plader er den et dyrt bekendtskab, men kan du nøjes med gule plader og to sæder foran er der em del penge at spare. Opdateringen byder på forbedret udstyr og en stærkere motor
Den har mere end 70 på bagen og selv om den opdaterede Land Cruiser ligger langt fra det oprindelige ophav, så er Den terrængående Toyota Landcruiser synonym med off road-egenskaber og kvalitet.
Det er nok også derfor den store 4×4 er Toyotas mest udbredte bilmodel. Trækdyret er på markedet i 190 lande verden over.
2021-udgaven, som Toyota lancerer nu, får en 2,8 liters dieselmotor. Der er også Start/stop-teknologi, et bedre og mere moderne multimediasystem og bedre aktive sikkerhedsteknologier i form af Toyota Safety Sense.
Den velprøvede dieselmotor er på 2,8 liter, har 4 cylindre og 16 ventiler. Den har fået mere muskel og effekten er øget med 27 hk til 204 hk.
Det maksimale drejningsmoment er på 500 nm. Det er 50 Nm mere end den model, der bliver afløst. Og 500 nm – det er rigeligt til at trække gravemaskinen eller et læs grus på en trailer. Gearkassen er en automatisk af slagsen. Den har 6-trin.
Land Cruiser’s tophastighed er 175 km/t og det går fra 0-100 km/t til 9,9 sekunder. Her er der skåret hele 3 sekunder af i forhold til forgængeren. I praksis er det næppe noget ma mærker. Slet ikke med føromtalte gravemaskine på slæb.
Udstyrsniveauet i bilen er også forbedret. Der er bl.a. kommet nyt multimediasystem, touchskærm og – ifølge Toyota – bedre og hurtige software, så skærmen også reagerer hurtigt. Den er i øvrigt kompatibel med både Apple CarPlay® og AndroidAuto™.
Land Cruiser er også forbedret på sikkerhedsfronten. En ny generation af Toyota Safety Sense sikkerhedssystemer er monteret. Det inkluderer kollisionsadvarsel (PCS) med både fodgængergenkendelse i mørke og cyklistgenkendelse i dagslys, samt en adaptiv fartpilot.