Toyota dropper firehjulstræk for at vinde Dakar | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Toyota Hilux Evo skal banke konkurrenterne i Dakar med kun baghjulstræk.
Hilux Evo har meget lidt at gøre med den lokale murermesters Hilux at gøre. Motoren er på fem liter, og er placeret lige bag føreren.

Toyota dropper firehjulstræk for at vinde Dakar

Toyota er klar med en ny Hilux, der skal banke konkurrenterne i det legendariske Dakar-rally, men de dropper firehjulstrækket for at vinde

af Andreas Lang Hedegaard
5. september 2016
i Nyheder

Toyota Hilux har et legendarisk ry, men det er alligevel aldrig lykkes dem at vinde verdens hårdeste rallyløb – Dakar Rally. Men det vil Toyota Gazoo Racing gøre noget ved. Det er en gren af Toyota Sydafrika, som har deltaget i Dakar i flere år. De andre år har deres rallybil dog været firehjulstrukket – det er den ikke længere.

Selvom det lyder sindssygt at deltage i verdens hårdeste rallyløb, som køres i verdens hårdeste terræn over mere end 9.000 km, med kun baghjulstræk, så er der alligevel tanke bag galskaben.

Hilux og trillinger i Geneve

Hvis man stiller op i buggy-klassen, er der nemlig visse fordele. Med baghjulstræk må deltagerne nemlig have ekstra lang affjedring, og det betyder, at man kan holde en højere fart i den sydamerikanske ørken, og med høj fart er der ikke behov for andet end baghjulstræk. Det er en opskrift, som Peugeot brugte med stor succes, da de vandt løbet i år med deres 2008 DKR, som netop kun har baghjulstræk.

Centermotor

Den tidligere rally-Hilux vejede 1.915 kg. Den nye udgave, som har fået tilnavnet Evo, vejer kun 1.300 kg. Alligevel er der blevet plads til en massiv 5-liters V8’er lånt fra Toyotas luksusmærke Lexus, og så er motoren placeret midt i bilen som på en superbil. Det gavner nemlig vægtfordelingen og dermed køreegenskaberne.

455 heste – i en Toyota Hilux!

Den 5-liters V8’er drikker en del benzin og er gammeldags på den måde, at den ikke er turboladet. Til gengæld kræver reglerne, at indsugningen ikke er større end 38 mm. Alligevel skulle motoren være god for mindst 455 hk og 574 Nm. Nok til at sende den relativt lette Hilux ud over stepperne. Om det er nok til at vinde Dakar, vil vise sig til januar, når Dakar 2017 afholdes.

Tags: DakarToyota Hilux
Tidligere Artikel

Tadaaa – Skoda Kodiaq smider endelig sløret

Næste Artikel

Jumper med nye motorer

Næste Artikel
Citroën Jumper får tre toliters BlueHDI-motorer med ekstremt lavt forbrug

Jumper med nye motorer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Hilux Evo har meget lidt at gøre med den lokale murermesters Hilux at gøre. Motoren er på fem liter, og er placeret lige bag føreren.

Toyota dropper firehjulstræk for at vinde Dakar

5. september 2016
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering