Så er den ventede tilføjelse til Auris 5-d hatchback her: Auris Touring Sports, en attraktiv stationcar, 28 cm længere og med samme bredde og højde.
Akselafstanden er den samme på 260 cm, og lastrummet er en forlængelse bagud på 28 cm til en totallængde på 456 cm fra 428 cm. Bredden er 176 cm til en højde på 146 cm. Lastrummet er på 1658 liter, mere end både Opel Astra Touring og VW Golf Variant og kun overgået af Skoda Octavia Combi. Det placerer Auris TS blandt de mest rummelige varebiler i klassen for biler fra 440 cm til 470 cm.
Generøst lastrum
Lasttalentet har en lastlængde på 2,05 cm og en lasthøjde på 76 cm. Varerummets bredde er 145 cm og læssehøjden på 62,5 cm må siges at være rygvenlig.
Hybridversionens batteri tager ikke plads fra lastkapaciteten, idet det er placeret under gulvet.
Reelt set er der ingen forskel i kabinens indretning fra Auris hatchback til Auris Touring Sports. Der er kun det fraværende bagsæde til forskel. Det betyder en ganske veludstyret kabine alt efter hvilket tal, der står efter T med eller uden +.
Laveste niveau er T1+, så kommer T2+ og T3+ med tilføjelser som Touch, der står for navigation m.m. med berøringsfølsom skærm og ikke mindst bakkamera. T3 Touch + Skyview inkluderer et langt glastag, der giver kig til himlen, men det er nok bedst at nøjes med det indfaldene lys. Udstyrsniveau T3+ inkluderer de meget effektive Xenon automatiske drejeforlygter.
Mindste motor er en 1,3-liters 4-cylindret VVT benzinmotor med 99 hk/128 Nm, der er forløber til en 1,6-liters med 132 hk/160 Nm. Dieselmotorer strækker sig fra 1,4 D-4D med 90 hk/205 Nm over 2,0 D-4D med 124 hk/310 Nm til 2,2 D-4D med 177 hk/400 Nm.
Bakketankning
Hybridversionen har en samlet ydelse på 136 hk. Det er stadig den gamle 1,8-liters benzinmotor, der driver værket, men her i generation 2 (ikke at forveksle med plugin-versionen, der kan lades hjemmefra) kan man køre et par kilometer eller fire på eldrift alene. For de motorvejsfarende er det uhyggeligt tæt på fuldstændigt ligegyldigt og bør fravælges til fordel for en af dieselmotorerne, men for alle os, der kommer i nærheden af bebygget område, eller har brug for at snige sig hjem eller hjemmefra uden at vække familien en gang imellem, er det helt igennem smart.
Det virker op til 50 km/t, hvor benzinmotoren bliver tilkoblet, eller til batteriet er tømt for energi efter førnævnte 2-4 km. Det betyder, at man reelt kan klare besøg eller gennemkørsel i små og mellemstore byer på batteridrift alene, hvorefter man kan tanke helt op på bremseenergien på nedkørslen af næste mellemstore bakke.
Mellem Aygo og Verso
Endnu er en gulplade version ikke besluttet og derfor er der ingen priser klar på Auris Touring Sports. Aygo Van er 114 cm kortere til 26 kortere akselafstand og Verso Sportsvan er 10 cm kortere, men har 18 cm længere akselafstand.
Kigger vi på prisen på den mindre Aygo Van 1,3 VVT-i T2 Touch til 110.389 kr. plus moms (131.223 kr. inkl. moms) og på prisen på den større Verso Sportsvan 2,0 D-4D T2 Touch til 184.452 kr. plus moms (217.296 kr. inkl. moms) vover Alt om Varebiler at gætte på en startpris i området af 155-160.000 kroner eks. moms.