Lav vægt, firehjulstræk og en trecylindret turbomotor med 261 hestekræfter. Det er opskriften på den helt nye Toyota GR Yaris.
Og der er mere. For den lille japanske hidsigprop stryger fra 0 til 100 km/t. på 5,5 sekunder.
Den nye Toyota GR Yaris er en ægte performancebil født af Toyotas verdensmesterskabs-vindende rallyteam.
GR Yaris placerer sig som den absolutte topmodel i den nye Yaris modelrække. Det er en helt unik model, som motorsportsafdelingen, Toyota Gazoo Racing og Toyotas rallyteam i Finland har udviklet.
Den potente minibil er således bygget på en helt ny platform, der kombinerer Toyotas nye GA-B-platform til minibiler på forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på bageste halvdel af GR Yaris.
Nyt firehjulstræk
En ny platform giver mulighed for et helt nyt undervognsdesign samt et helt nyudviklet firehjulstræk kaldet GR-FOUR, der i teorien er i stand til at fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fra 100 procent træk på forhjulene og 0 procent på baghjulene til 0 procent på forhjulene og 100 procent på baghjulene.
I praksis har Toyota valgt tre forudindstillinger, som føreren kan vælge imellem bag rattet. Forholdet 60/40 er standard, mens sportsindstillingen medfører 30 procent træk på forhjulene og 70 procent på baghjulene. I baneindstilling er der lige meget træk for og bag.
Kræfterne til hjulene leveres af en helt ny tre-cylindret 1.6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm, der sender den lille racer fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder.
Aluminium og kulfiber
En af årsagerne til de flotte præstationer er vægten på GR Yaris. Den bliver holdt nede med brug af aluminium til motorhjelm og døre samt kulfiber til taget. Det gør, at den kun vejer 1.280 kg.
Måske kommer den på gule plader …