Toppen bestemmer kroppen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Pakkebil, kølebil eller personbil? Schaeffler' ide er at gøre Mover fleksibel og let at modificere til forskellige formål. Illiustration: Schaeffler
Intelligent Corner Module er en teknologi, der samler alle drivlinjens komponenter i hvert hjørne af bilen
Hvert af de fire hjul kan dreje 90 grader

Toppen bestemmer kroppen

Schaeffler præsenterer en fleksibel platform til autonom persontransport og vareudbringning

af Jess Ulrik Verge
15. april 2018
i Nyheder

Mover er navnet på et nyt selvkørende koncept fra den tyske virksomhed Schaeffler. Al teknik er samlet ved hvert hjul med det formål at gøre bilen så fleksibel og manøvredygtig som muligt.

Resten af Mover udgør en platform, som i følge Schaeffler nemt kan bygges om til forskellige formål – hvad enten bilen skal bringe varer ud eller transportere personer som f.eks. en robot-taxa.

Udviklet til fremtidens storby

Mover er blot ét af de mange svar på fremtidens udfordringer med at sørge for emissionsfri og autonom mobilitet i de store byer. Konceptet gør sig bemærket med f.eks. “Intelligent Corner Module”.

Vareudbringning til en femtedel af prisen

Her er al fremdrift og styring bygget ind i et modul, der sidder i hvert hjørne af bilen. Hvert af de fire moduler er bygget op med hjul, styremekanisme, vognfjeder, støddæmper, transmission, bremse og en elektrisk nav-motor.

Kan vende på en tallerken

Altså er der ikke kun fire hjul, men også fire motorer, fire transmissioner og fire styremekanismer. Hjulene kan dreje 90 grader, så Mover kan krabbe sig sidelæns ind i en bås eller vende på en tallerken.

Hver motor leverer 13 kW og 250 newtonmeter ved en driftsspænding på 300 volt. Hvis forholdene kræver det, kan effekten pr. motor kortvarigt øges til 25 kW og 500 nm.

Modulerne sparer plads

I følge Schaeffler har konstruktionen den store fordel, at den sparer plads. Ved at skubbe teknikken ud i hjørnerne, frigives der plads til gods og passagerer.

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

Desuden har den modulære opbygning det fortrin, at man relativt hurtigt og billigt kan fremstille større varianter af Mover, hvor der er længere mellem hjulene såvel på langs som på tværs.

Mindre plads, ny adfærd

Med Mover hævder Schaeffler at have et godt bud på, hvad indbyggerne i fremtidens voksende storbyer efterlyser. – I 2050 anslår man, at to tredjedele af verdens befolkning vil bo i byerne.

  • Når der bliver mindre plads pr. indbygger, vil dette have indflydelse på, hvordan folk lader sig transportere, og hvordan de anskaffer sig deres daglige fornødenheder. I dette billede kommer de autonome person- og varebiler til at spille en vigtig rolle, lyder det fra Schaeffler.

 

 

 

Tags: autonomielektrisk varebilschaefflerSelvkørende bil
Tidligere Artikel

Selvkørende biler slippes fri

Næste Artikel

Danskerne køber færre private varebiler

Næste Artikel
Antallet af ombyggede varebiler er faldet med 22 procent som en konsekvens af de nye bilafgifter

Danskerne køber færre private varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Pakkebil, kølebil eller personbil? Schaeffler' ide er at gøre Mover fleksibel og let at modificere til forskellige formål. Illiustration: Schaeffler

Toppen bestemmer kroppen

15. april 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering