Tørre tæsk til årets varebil | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Efter mødet med barrieren i fuld bredde. Foto EuroNcap
Peugeot Rifter klarede sig godt i pæletesten
Efter pæletesten
Efter sidekollisions-testen

Tørre tæsk til årets varebil

Fire ud af fem crash-test-stjerner til Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo

af Jess Ulrik Verge
24. oktober 2018
i Nyheder, Sikkerhed

Det europæiske crast-test-institut EuroNcap tester kun personbiler. Men nogle gange fås en model som både vare- og personbil. Som f.eks. Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og Opel Combo.

De tre personbiler har netop mødt muren hos EuroNcap. Det vil sige ikke alle tre, for bilerne er teknisk set identiske. Derfor er der ingen grund til at smadre dem allesammen. Én er nok, og det blev Peugeot Rifter, som lagde krop til mishandlingerne. Som varebil hedder den Partner.

Minuspoint i frontal-kollision

De tre biler havde på forhånd noget at leve op til, fordi de blev valgt som International Van of the Year 2019 ved biludstillingen IAA i Hannover i september. Det blev dog ikke til de maksimale fem stjerner.

Trio vandt på sikkerhed og nyttelast

Men fire stjerner er også ganske pænt. At det ikke blev til de fem stjerner skyldes bl.a. resultatet af den frontal-kollision, hvor bilen mødte barrieren i sin fulde bredde. Her var der kun marginal beskyttelse af dukkens bryst- og nakkeregion, og det trækker ned.

Gode takter i pæletesten

Til gengæld var der god beskyttelse til alle andre kritiske områder af dukkens krop. I mødet med den forskudte barriere forblev kabinen stabil, og der var god beskyttelse til såvel fører- som passagerdukkens knæ og lår.

I sidekollisions-testen var der god beskyttelse til alle kritiske områder af kroppen, og Rifter scorede derfor maksimum-point i denne test. Også i den endnu mere krævende pæletest viste bilen gode takter. Der var tilstrækkelig god beskyttelse af brystregionen og god beskyttelse til alle de andre områder.

AEB god ved lav hastighed

Testen af forsæderne og nakkestøtterne viste, at bilen yder god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. Den standard-monterede automatiske nødbremse (AEB) blev testet med karakteren god ved lav hastighed, hvor netop de fleste piskesmældsskader opstår.

Ingen overlæs i ny Combo

I fodgængerbeskyttelse scorede bilen 24,7 ud af 36 mulige point. A-stolperne og underkanten af forruden er ikke fodgængervenlige. Det er til gengæld kofangeren i mødet med fodgængeres ben og hofteregion.

Reagerede ikke på cyklister

AEB-systemet gjorde en god figur i nogle af testene mod fodgængere, men præsterede overordnet kun lige akkurat godt nok. Systemet reagerer således slet ikke på de hurtigere bløde trafikanter som f.eks. cyklister.

Du kan læse hele testrapporten her:

https://preview.thenewsmarket.com/Previews/NCAP/DocumentAssets/523172_v2.pdf

En video af crashtesten kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=esfiTax8mAk

Tags: Citroen BerlingocrashtestEuroNcapOpel ComboPeugeot PartnerSikkerhed
Tidligere Artikel

Byg din gamle varebil om til hybrid

Næste Artikel

Cyklister er Danmarks værste trafikanter

Næste Artikel
En ny undersøgelse viser, at cyklisterne opfattes som de værste trafikanter. Varebilschauffører er bedst

Cyklister er Danmarks værste trafikanter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Efter mødet med barrieren i fuld bredde. Foto EuroNcap

Tørre tæsk til årets varebil

24. oktober 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering