Den tyske el-varebil StreetScooter er kommet til verden i mangel af bedre. Deutsche Post valgte selv at overtage fremstillingen af en el-dreven postbil, fordi de ikke så andre producenter tilbyde noget, de kunne bruge.
Dynamoen bag StreetScooter er bestyrelsesmedlem i Deutsche Post DHL Group Jürgen Gerdes. Han har nu efter 30 år i virksomheden trukket sig tilbage, og det efterlader et slags tomrum i den del af virksomheden, der har med bilfremstillingen at gøre.
StreetScooter fortsætter
Deutsche Posts CEO Frank Appel udtaler i forbindelse med Gerdes’ afgang, at virksomheden vil fortsætte med at fremstille StreetScooter. – I det mindste i to år endnu, sagde Appel i følge Frankfurter Allgemeine Zeitung i mandags.
Appel tilføjede, at StreetScooter er “en god historie” for Deutsche Post, men at virksomheden ikke ser sig selv som bilproducent på længere sigt.
Forventet overskud fra 2020
Appel nævner flere muligheder for denne del af virksomheden. En børsnotering, salg til strategiske investorer og en eller flere partnere, der træder ind og driver afdelingen videre.
I følg Appel vil Deutsche Posts udviklingsafdeling, som StreetScooter hører under, begynde at se sorte tal på bundlinjen i 2020 og fremefter. Den seneste udvikling kunne i øvrigt også tyde på, at både Deutsche Post og Gerdes havde og har gode forhåbninger til StreetScooter.
Endnu en fabrik indviet
Så sent som for nogle uger siden indviede Jürgen Gerdes endnu en bilfabrik i Nordrhein-Westfahlen i overværelse af ministerpræsident Armin Laschet. Appel hævder, at Gerdes’ fratræden da heller ikke har nogen forbindelse til StreetScooter.
Den skyldes ønsket om nye kræfter til virksomhedens kerneområder, som er breve, pakker og e-handel. Ønsket er drevet af en utilfredsstillende udvikling. I føIge bladet “Manager Magazin” har Deutsche Post nedskrevet sine forventninger i de seneste uger. Fra et forventet overskud på 1,6 milliarder euro, er der nu kun udsigt til beskedne 600 millioner.
Ønske om at udfase dieselflåden
Der kører 5000 StreetScooter-postbiler i Tyskland, hvor de bringer pakker og breve ud for Deutsche Post DHL Group.
Bilen er udviklet af en virksomhed af samme navn beliggende i Aachen. Den blev købt af DHL Deutsche Post, der satte sig som mål at producere 30.000 biler for ad den vej helt at udfase dieselflåden.