Tjek mærkningen på varevognens vinterdæk | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 11 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Tjek mærkningen på varevognens vinterdæk

Også varevognsdæk er omfattet af EU’s nye mærkningsordning, der skal gøre det nemmere at vælge de rigtige dæk ud fra sikkerheds- og miljøhensyn

af Thomas André
3. januar 2013
i Baggrund, Tilbehør & indretning

EU’s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk bygger på samme idéer som de velkendte energimærkningsordninger for blandt andet hvidevarer, elpærer og biler. Dækkene tildeles karakterer på en syvpunkters skala, hvor G er lavest, og A er højest.
– Dels bedømmes rullemodstanden, der har betydning for brændstofforbrug og CO2-udledning, og dels vejgrebet på våde veje, som har betydning for sikkerheden. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, forklarer Henrik Dybdal, dansk salgschef hos Euromaster, der er EU’s største udbyder af dæk og dækservice til varevogne.
Fra 1. november skal alle varevognsdæk, som sælges i EU, ifølge salgschefen være forsynet med mærket. Dog med undtagelse af dæk, som er fremstillet inden den 1. juli.
– En stor del af de vinterdæk, der bliver solgt denne sæson, er produceret for en del måneder siden og dermed ikke mærkede; men varevognsbrugerne vil alligevel allerede nu hyppigt støde på det nye mærke i landets dækcentre, vurderer han.

Ingen holdbarhed

Hos Michelin, der er markedsleder inden for varevognsdæk, hilser konsulent Tim Wichmann det nye mærke velkommen. Han gør dog opmærksom på, at mærket kun skal ses som et supplement til den personlige rådgivning, varevognsejerne får hos deres dækleverandører.
– Undersøgelser viser, de væsentligste kriterier ved indkøb af varevognsdæk i prioriteret rækkefølge er levetid, sikkerhed og brændstoføkonomi. Holdbarheden, der optager køberne allermest, er altså ikke omfattet af mærkningen. Bortset fra det er mærket en positiv ting, som er med til at gøre dækmarkedet mere overskueligt for varevognsbrugerne og bidrager til at illustrere sammenhængen mellem pris og kvalitet, siger Tim Wichmann.

Tjener sig selv hjem

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til under otte grader konstant, hvilket typisk sker sidst i oktober eller i starten af november.
– Med det vejr, vi har lige nu, har sommerdæk mere end dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk, der i det hele taget giver øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, som i værste fald koster liv, siger direktør Volker Nitz.
Ud over sikkerheden er fremkommelighed naturligvis også af stor betydning for landets varevognsbrugere.
– Det er en smule paradoksalt, at en større andel af varevognsbrugerne end de private forbrugere i den kolde tid kører på helårsdæk frem for deciderede vinterdæk. For professionelle brugere kan et driftstop jo hurtigt koste dyrt i tabt indtjening, så ulejligheden med at skifte til vinterdæk kan sagtens betale sig, og det får flere og flere varevognsejere heldigvis øjnene op for, siger Henrik Dybdal fra Euromaster.

Tidligere Artikel

Meget mere Kangoo

Næste Artikel

Ny CVR-lov koster erhvervslivet dyrt

Næste Artikel

Ny CVR-lov koster erhvervslivet dyrt

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Tjek mærkningen på varevognens vinterdæk

3. januar 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering