EU’s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk bygger på samme idéer som de velkendte energimærkningsordninger for blandt andet hvidevarer, elpærer og biler. Dækkene tildeles karakterer på en syvpunkters skala, hvor G er lavest, og A er højest.
– Dels bedømmes rullemodstanden, der har betydning for brændstofforbrug og CO2-udledning, og dels vejgrebet på våde veje, som har betydning for sikkerheden. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, forklarer Henrik Dybdal, dansk salgschef hos Euromaster, der er EU’s største udbyder af dæk og dækservice til varevogne.
Fra 1. november skal alle varevognsdæk, som sælges i EU, ifølge salgschefen være forsynet med mærket. Dog med undtagelse af dæk, som er fremstillet inden den 1. juli.
– En stor del af de vinterdæk, der bliver solgt denne sæson, er produceret for en del måneder siden og dermed ikke mærkede; men varevognsbrugerne vil alligevel allerede nu hyppigt støde på det nye mærke i landets dækcentre, vurderer han.
Ingen holdbarhed
Hos Michelin, der er markedsleder inden for varevognsdæk, hilser konsulent Tim Wichmann det nye mærke velkommen. Han gør dog opmærksom på, at mærket kun skal ses som et supplement til den personlige rådgivning, varevognsejerne får hos deres dækleverandører.
– Undersøgelser viser, de væsentligste kriterier ved indkøb af varevognsdæk i prioriteret rækkefølge er levetid, sikkerhed og brændstoføkonomi. Holdbarheden, der optager køberne allermest, er altså ikke omfattet af mærkningen. Bortset fra det er mærket en positiv ting, som er med til at gøre dækmarkedet mere overskueligt for varevognsbrugerne og bidrager til at illustrere sammenhængen mellem pris og kvalitet, siger Tim Wichmann.
Tjener sig selv hjem
Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til under otte grader konstant, hvilket typisk sker sidst i oktober eller i starten af november.
– Med det vejr, vi har lige nu, har sommerdæk mere end dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk, der i det hele taget giver øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, som i værste fald koster liv, siger direktør Volker Nitz.
Ud over sikkerheden er fremkommelighed naturligvis også af stor betydning for landets varevognsbrugere.
– Det er en smule paradoksalt, at en større andel af varevognsbrugerne end de private forbrugere i den kolde tid kører på helårsdæk frem for deciderede vinterdæk. For professionelle brugere kan et driftstop jo hurtigt koste dyrt i tabt indtjening, så ulejligheden med at skifte til vinterdæk kan sagtens betale sig, og det får flere og flere varevognsejere heldigvis øjnene op for, siger Henrik Dybdal fra Euromaster.