Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – Range Rover fylder 45 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Originalen – den holder stadig i dag – også prisen, som er høj for et originalt eksemplar
P38a - introduktionen af denne model var hårdt tiltrængt efter den tidligere model havde kørt i 24 år
P38a - med introduktionen af denne model var det endegyldigt slut med at være et værktøj
Den nye Range Rover kan klare alt – og det er i den ypperste luksus
Familefotoet – det er ikke fordi Range Rover har væltet sig i forandring. Fire modeller over 45 år

Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – Range Rover fylder 45

Verdens måske mægtigste firehjulstrækker kom til verden for præcis 45 år siden

af Andreas Lang Hedegaard
18. juni 2015
i Nyheder

Den 17. juni 1970 er en vigtig dag i bilhistorien. På denne dag præsenterede det engelske mærke Land Rover nemlig deres nye model. Den fik navnet Range Rover, og den skulle sidenhen vende op og ned på, hvilke biler vi syntes var smarte. Samme år så mange andre særlige biler dagens lys, men de er sidenhen forsvundet igen. Alfa Romeo præsenterede sportsvognen Montreal, De Tomaso lancerede Pantera, Opel kom med Manta, og Toyota lancerede Celica. Ingen af disse modeller er i dag i produktion, men det er Range Rover.

Et ikon

Arbejdet med at udvikle Range Rover startede allerede i 1966. Markedet for fritids-firehjulstrækkere var nemlig voksende, og Land Rover ville gerne kunne tilbyde andet end de grove arbejdsbiler, de ellers producerede. I USA havde man længe bygget denne type biler, men Range Rover var oprindeligt ikke tænkt som en luksusbil men snarere et redskab, der kunne tåle at blive spulet med en haveslange, efter man havde været i marken og kigge til hestene.

Bilen kom i første omgang kun med to døre, og opbygningen bestod af en separat chassisramme ligesom på en almindelig Land Rover. Men Range Rover fik skruefjedre, hvilket gjorde en stor forskel for komforten. Bilen var moderne for tiden med skivebremser hele vejen rundt, og til at drive bilen frem lå der i fronten en aluminiums-V8’er på 3,5 liter med karburator og 130 hk.

Jeep-chef: ”Mit blod koger, når jeg ser en Range Rover”

Range Rover var for øvrigt den første bil, der er blevet udstillet på det verdenskendte franske kunstmuseum Louvre – på grund af sit ’unikke industrielle design’.

80’erne

Den første Range Rover var i produktion helt frem til 1994. I 1981 introducerede man den fire-dørs variant. Året efter kom automatgear, og op gennem 80’erne kom der løbende opdateringer som dieselmotor og luftaffjedring til.

P38

I 1994 var det endelig tid til at bygge en afløser, som fik det interne navn P38a. Luksusniveauet blev løftet endnu højere med denne model, som blandt andet kunne fås med Connolly-læder. Det var også den første bilmodel, der kunne fås med satellitnavigation.

Den kunne leveres med to forskellige V8’ere på enten 3,9 liter eller 4,6 liter. Men BMW havde i mellemtiden overtaget Rover og dermed også hele Land Rover-mærket, og derfor kunne P38 også fås med en tysk 2,5-liters diesel rækkesekser.

Ingen vej tilbage

Med introduktionen af L322 i 2001 var der ingen vej tilbage. Range Rover havde for alvor smidt det praktiske, og i stedet var det nu en bil med luksus på højde med de vildeste luksuslimousiner, som både drenge og rappere sukkede efter. Interiøret var inspireret af lystyachter, møbeldesign og flyvning på første klasse. Man kunne ikke længere få manuelt gear, men i 2006 introducerede man det smarte terrænprogram, Terrain Response.

Startech begår majestætsfornærmelse

I 2012 introducerede man L405, som er bygget helt i aluminium, og som har taget Range Rover til nye højder, når det gælder luksus og terrænegenskaber (og pris). Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – må du få mange flere.

Tags: BMWRange Rover
Tidligere Artikel

Renault Kadjar - rund og smart

Næste Artikel

Renault bygger pickup i budgetklassen

Næste Artikel
Dacias logo er skiftet ud med Renaults diamant på mange markeder, hvor det rumænske mærke officielt ikke eksisterer

Renault bygger pickup i budgetklassen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Familefotoet – det er ikke fordi Range Rover har væltet sig i forandring. Fire modeller over 45 år

Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – Range Rover fylder 45

18. juni 2015
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering