Den 17. juni 1970 er en vigtig dag i bilhistorien. På denne dag præsenterede det engelske mærke Land Rover nemlig deres nye model. Den fik navnet Range Rover, og den skulle sidenhen vende op og ned på, hvilke biler vi syntes var smarte. Samme år så mange andre særlige biler dagens lys, men de er sidenhen forsvundet igen. Alfa Romeo præsenterede sportsvognen Montreal, De Tomaso lancerede Pantera, Opel kom med Manta, og Toyota lancerede Celica. Ingen af disse modeller er i dag i produktion, men det er Range Rover.
Et ikon
Arbejdet med at udvikle Range Rover startede allerede i 1966. Markedet for fritids-firehjulstrækkere var nemlig voksende, og Land Rover ville gerne kunne tilbyde andet end de grove arbejdsbiler, de ellers producerede. I USA havde man længe bygget denne type biler, men Range Rover var oprindeligt ikke tænkt som en luksusbil men snarere et redskab, der kunne tåle at blive spulet med en haveslange, efter man havde været i marken og kigge til hestene.
Bilen kom i første omgang kun med to døre, og opbygningen bestod af en separat chassisramme ligesom på en almindelig Land Rover. Men Range Rover fik skruefjedre, hvilket gjorde en stor forskel for komforten. Bilen var moderne for tiden med skivebremser hele vejen rundt, og til at drive bilen frem lå der i fronten en aluminiums-V8’er på 3,5 liter med karburator og 130 hk.
Jeep-chef: ”Mit blod koger, når jeg ser en Range Rover”
Range Rover var for øvrigt den første bil, der er blevet udstillet på det verdenskendte franske kunstmuseum Louvre – på grund af sit ’unikke industrielle design’.
80’erne
Den første Range Rover var i produktion helt frem til 1994. I 1981 introducerede man den fire-dørs variant. Året efter kom automatgear, og op gennem 80’erne kom der løbende opdateringer som dieselmotor og luftaffjedring til.
P38
I 1994 var det endelig tid til at bygge en afløser, som fik det interne navn P38a. Luksusniveauet blev løftet endnu højere med denne model, som blandt andet kunne fås med Connolly-læder. Det var også den første bilmodel, der kunne fås med satellitnavigation.
Den kunne leveres med to forskellige V8’ere på enten 3,9 liter eller 4,6 liter. Men BMW havde i mellemtiden overtaget Rover og dermed også hele Land Rover-mærket, og derfor kunne P38 også fås med en tysk 2,5-liters diesel rækkesekser.
Ingen vej tilbage
Med introduktionen af L322 i 2001 var der ingen vej tilbage. Range Rover havde for alvor smidt det praktiske, og i stedet var det nu en bil med luksus på højde med de vildeste luksuslimousiner, som både drenge og rappere sukkede efter. Interiøret var inspireret af lystyachter, møbeldesign og flyvning på første klasse. Man kunne ikke længere få manuelt gear, men i 2006 introducerede man det smarte terrænprogram, Terrain Response.
Startech begår majestætsfornærmelse
I 2012 introducerede man L405, som er bygget helt i aluminium, og som har taget Range Rover til nye højder, når det gælder luksus og terrænegenskaber (og pris). Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – må du få mange flere.