Volkswagen er på sporet igen efter en periode, hvor
diesel-gate har fyldt lidt for meget i medierne.
Vejen tilbage er gået gennem nye SUV-modeller. Tiguan kom først, så den klejne
T-Roc og senest T-Cross der er denne uges tester.
Den lille højbenede T-Cross ligner en succes. Den ser smart ud, størrelsen er som en Polo, men højden gør noget for den og med en frisk farve ser den smart ud. Den skal nok appellere til en del kunder i det vigtige SUV-segment, der udgør snart halvdelen at bilsalget i Danmark.
NY LOV: Nu må du køre hurtigere med trailer på
Den smarte T-Cross vi tester denne gang uge er den mindste. Den er udstyret med 95 hk Tdi motor og en hidsig bronzefarvet lakering. Motoren er kendt fra bl.a Polo og det er en omdrejningsvillig lille sag, det går 16,9 km/l ved blandet kørsel. Med den 7-trins DSG-gearkasse, som testbilen var udstyret med, er kørslen ganske smidig og let. 95 heste er ikke meget i moderne biler. Og T-cross i denne konfiguration er da heller ingen racerbil. 0-100 km/t bliver klaret på 12.5 sekunder.
Køreegenskaberne er fine. Som sagt. Ingen racerbil, men komfortabel og det hele føles sikkert og under kontrol – også med god fart i svingene. T-Cross er en SUV og højden gør krængningen større, end i f.eks. Polo. Men det er et vilkår, hvi man vil have den type bil.
Tænk dig om med farverne
I den testede version var der ekstra knald på farverne i
kabinen. Og kald mig bare en kedelig gammel mand, men det var for meget til
mig. Andre versioner har mindre fokus på farveridommen. Det ville jeg nok
vælge.
Men det til side. Sæderne er VW er altid gode og faste. Det gælder også i T-Cross
og den høje bil giver glimrende udsyn over trafikken. Man sidder godt og det er
nemt at finde en kørestilling, der fungerer. Pladsen foran er fin.
Der er kommet store skærme i næsten alle biler og også i T-Cross, der har 8” touchskærm til at betjene alt mellem himmel og jord og et stort 10 ” digitalt display, hvor instrumenterne plejer at sidde.
Det kan konfigureres efter smag og vise navigation mv., hvis man køber den slags ekstraudstyr.
Sikkerhed i top
Der er flere gode features i T-Cross, der er værd at lægge mærke til. Sikkerhedsudstyret er i orden til pengene. Der er blindvinkel-alarm i sidespejlene, bakkamera, nødbremse og nøglefri start – og en del andet
Fik du læst om den nye Nissan Navara?
Kørslen er nem. Vil man selv skifte gear, kan man bruge skiftepadlerne bag rattet. Men det nemmeste er at overlade det til den 7-trins DSG-gearkasse, der klarer det fint.
God bud bil i butikken
T-Cross er bygget som familiebil, men den opfylder alle
regler for at blive registreret som varebil. Det betyder, at har man en
virksomhed og har man ikke brug for bagsæderne, så er der penge at spare.
godt 100.000 kroner eks. moms er rabatten, hvis man får hevet bagsæderne ud.
T-Cross udmærker sig også ved at kunne tage 1.100 kg. på krogen m/ bremser og 690 uden. Sammen med godt 1.200 liters plads til gods bag forsæderne, så er den klejne T-Cross et godt bud på en bud bil.
Data: Volkswagen T-Cross 1,6 Tdi Aut.
Pris: Vw T-Cross fås fra: 128.490 kr (ex moms) og 158.585
kr. (inkl. moms)
Testbilen koster: 185.295 kr. (ex. moms.) ig 225.729 kr. (inkl. moms)
- Motor: 4 cylindret dieselmotor. 1.598 ccm.
dobbeltkoblingsautomatgearkasse (DSG) - Topfart: 180 km/t
- 0-100 kmt: 11.9 sekunder
- Ydelse: 95 hk
- Moment: 250 nm
- Brændstofforbrug: 17,9 km/l
- Plads i varerum: 1.280 liter