Test: Sommerdæk til varebiler dumper på stribe | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
57 meter skulle testens ringeste dæktype bruge til at stoppe helt fra 800 km/t
Varebiler skal omregistreres
16 dæk deltog i testen. 11 var helt væk fra brættet

Test: Sommerdæk til varebiler dumper på stribe

Alt for stort hensyn til økonomien betyder, at helt nye sommerdæk til varebiler ikke lever op til standarden

af Thomas André
20. februar 2019
i Ikke kategoriseret

En stor europæisk test af sommerdæk dumper dæk til varebiler og minibusser på stribe. Dækkene står for dårligt fast, og bremselængden er alt for lang.

-Det er foruroligende. Virksomheder bør ikke kun se på økonomien, når de køber dæk til deres biler, siger FDM i en kommentar til det overraskende testresultat.

Bremselængde og vejgreb

Danske FDM har været med til at lave den store test i samarbejde med en række europæiske søsterorganisationer.

Og det er ikke bare på enkelte punkter, den er gal. Der er overordnet problemer med både bremselængde og vejgreb på varevogne og minibusser, når de kører med visse dækmærker.

Dumper med et brag

Det er første gang, man har testet sommerdæk til varebiler og minibusser. Disse dæk er ofte specielt udviklede til erhvervslivets behov, hvor man går efter dæk med lang levetid og høj lasteevne.

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

Dækkene er mærket med et ’C’, der står for Commercial. I alt 16 dæk er testet i størrelsen 16-tommer (215/65), og heraf dumper de 11 på ringe egenskaber på våd vej, hvor de afslører rystende ringe evne til at bremse.

Testens dårligste dæk

Testens dårligste dæk skulle bruge hele 57 meter på at standse fra 80 km/t., hvor testens bedste dæk kunne nøjes med 46 meter, før testbilen holdt stille. Det betyder, at bilen med de dårligste dæk kørte 36 km/t. på det punkt, hvor den anden holdt stille.

Til sammenligning skal en bil med normale personvognsdæk bruge 38 meter til at standse fra 80 km/t.

Foruroligende ringe

-Det er naturligvis et foruroligende ringe resultat. Særligt når man tænker på, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken, siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.

Vinterdæk på varebiler

-Vi kan derfor kun opfordre virksomheder til også at se på andre parametre end kun slidstyrken, når de køber dæk til virksomhedens biler. Som testen viser, er der faktisk producenter, der formår at lave dæk, som både har en god slidstyrke og gode egenskaber på våd vej.

Rullemodstand

Som tidligere år er dækkene testet for deres egenskaber på tør og våd vej samt i forhold til dækstøj, slidstyrke og rullemodstand, der har stor indvirkning på brændstofforbruget.

Det er dog egenskaberne på våd og tør vej, der vægtes højest og dermed udgør forskellen mellem de bedste og de dårligste dæk.
Du kan læse hele sommerdæktesten på www.FDM.dk eller i Motor nr. 2

Tidligere Artikel

Milliardstøtte til selvkørende varebil

Næste Artikel

Ford tester cykelbude

Næste Artikel
Ford vil koordinere forskellige transportformer i fremtidens pakkeleveringer. Foto: Ford

Ford tester cykelbude

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
57 meter skulle testens ringeste dæktype bruge til at stoppe helt fra 800 km/t

Test: Sommerdæk til varebiler dumper på stribe

20. februar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering