En stor europæisk test af sommerdæk dumper dæk til varebiler og minibusser på stribe. Dækkene står for dårligt fast, og bremselængden er alt for lang.
-Det er foruroligende. Virksomheder bør ikke kun se på økonomien, når de køber dæk til deres biler, siger FDM i en kommentar til det overraskende testresultat.
Bremselængde og vejgreb
Danske FDM har været med til at lave den store test i samarbejde med en række europæiske søsterorganisationer.
Og det er ikke bare på enkelte punkter, den er gal. Der er overordnet problemer med både bremselængde og vejgreb på varevogne og minibusser, når de kører med visse dækmærker.
Dumper med et brag
Det er første gang, man har testet sommerdæk til varebiler og minibusser. Disse dæk er ofte specielt udviklede til erhvervslivets behov, hvor man går efter dæk med lang levetid og høj lasteevne.
Dækkene er mærket med et ’C’, der står for Commercial. I alt 16 dæk er testet i størrelsen 16-tommer (215/65), og heraf dumper de 11 på ringe egenskaber på våd vej, hvor de afslører rystende ringe evne til at bremse.
Testens dårligste dæk
Testens dårligste dæk skulle bruge hele 57 meter på at standse fra 80 km/t., hvor testens bedste dæk kunne nøjes med 46 meter, før testbilen holdt stille. Det betyder, at bilen med de dårligste dæk kørte 36 km/t. på det punkt, hvor den anden holdt stille.
Til sammenligning skal en bil med normale personvognsdæk bruge 38 meter til at standse fra 80 km/t.
Foruroligende ringe
-Det er naturligvis et foruroligende ringe resultat. Særligt når man tænker på, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken, siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
-Vi kan derfor kun opfordre virksomheder til også at se på andre parametre end kun slidstyrken, når de køber dæk til virksomhedens biler. Som testen viser, er der faktisk producenter, der formår at lave dæk, som både har en god slidstyrke og gode egenskaber på våd vej.
Rullemodstand
Som tidligere år er dækkene testet for deres egenskaber på tør og våd vej samt i forhold til dækstøj, slidstyrke og rullemodstand, der har stor indvirkning på brændstofforbruget.
Det er dog egenskaberne på våd og tør vej, der vægtes højest og dermed udgør forskellen mellem de bedste og de dårligste dæk.
Du kan læse hele sommerdæktesten på www.FDM.dk eller i Motor nr. 2